24.10.2023 Ajoneuvot Uusi Mercedes-AMG GLE 53 Hybrid -lataushybridi on shakki ja matti Porsche Cayenne Turbo S E-Hybridiä kohtaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuri julkistetun mallin voi todellakin sanoa olevan uusi, sillä se korvaa faceliftatun kaimansa Euroopassa alle vuoden jälkeen. Porschella saattoivat mennä iltapäiväkahvit väärään kurkkuun, kun Stuttgartin toiselta laidalta kuultiin Mercedeksen vaihtaneen AMG GLE 53:n identiteetin aika lailla toiseen. Aiemmin esiteltyyn, faceliftattuna vain noin yhdeksän kuukautta tuotannossa olleeseen täyskaimaansa nähden lataushybridiksi muuttunut GLE 53 on saanut reilusti lisää tehoa, ja noussut yhtäkkiä Porsche Cayenne Turbo S E-Hybridin pahimmaksi painajaiseksi.Kuten vasta hiljattain esitellyllä S E-Hybridillä, myös GLE 53 Hybridillä on edelleen vastassaan myös V8-vetoinen huippumalli, Mercedeksen tapauksessa GLE 63 S. Lataushybridimallit ovat kuitenkin lähes yhtä mahtavia, ja ennen kaikkea eurooppalaisen lainsäätäjän mieleen. Onkin niin, että vähemmän polttomoottorikriittisillä markkina-alueilla, kuten Pohjois-Amerikassa, GLE 53 saa parisen vuotta jatkoaikaa 3,0-litraisena kevythybridinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 100 hevosvoimaa ylöspäinTodellakin, kun Mercedes-Benz päivitti GLE-sarjan kuluvan vuoden alkupuolella, Mercedes-AMG:n GLE 53 sai hieman isomman turboahtimen, ja sitä kautta maltillisesti lisää tehoa ja jonkin verran vääntöä. Nyt kun tämä 3,0-litraisen rivikuutosen yksin johtama voimalinja kuopataan Euroopassa, tekee lataushybridi GLE 53:sta reilut 100 hevosvoimaa tehokkaamman, ja vääntömomenttiakin on tullut 190 newtonmetriä lisää.Tekniikkaloikan lisäksi GLE 53 Hybridiin on saatu myös hienoista aerodynamiikkatwistiä.Voimalinjassa Mercedes-AMG on yhdistänyt 100 kilowatin sähkömoottorin alkuperäisestä GLE 53:sta tuttuun 3,0-litraiseen rivikuutoseen, joka on sekin saanut 10 kilowatin tehonlisäyksen. Järjestelmän kokonaisteho on jopa 400 kilowattia eli 544 hevosvoimaa. Tässä tuleekin syy, miksi Cayenne Turbo S E-Hybrid joutuu nyt nöyrtymään GLE 53 Hybridin rinnalla; tehoero on 25 hevosvoimaa Mersun hyväksi. Vääntömomenttia molemmat tarjoavat sen sijaan tasan yhtä paljon, muhkeat 750 newtonmetriä.Järjestelmässä sähkömoottori on kuningas siinä vaiheessa, kun autolla lähdetään nopeasti liikkeelle. Paikaltaan lähtiessä, oli sitten kyseessä kiihdytyskisa tai painavan perävaunun veto, käytössä on välittömästi sähkömoottorin 480 newtonmetrin huippuvääntö. Sähkömoottorin varassa on mahdollista ajaa 140 km/h nopeuteen asti. Auton 31,2 kilowattitunnin ajoakun varassa pelkällä sähköllä on mahdollista ajaa jopa 86 kilometriä pitkäkattoisella GLE SUV -mallilla ja kilometrin verran pidemmälle GLE Coupé -malliversiolla. Vertailun vuoksi Porsche-vastineen kerrotaan pystyvän 90 kilometriin eli melko samoissa mennään.Hybridijärjestelmä ja etenkin sen akku tuovat tietysti lisäpainoa GLE 53:n liikuteltavaksi, mutta kaikesta huolimatta uusittu malli kiihtyy nollasta sataan kolme kymmennystä aiempaa liukkaammin. 4,7 sekunnin lukema on muuten yllättäen tasan sama kuin Cayenne S E-Hybridillä. Kuitenkin, siinä missä Porsche kulkee 263 km/h, ottaa Mercedeksessä maan tavalla rajoitin vastaan 250 km/h lukemassa.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta