24.10.2023 Ajoneuvot Uusi Mercedes-AMG GLE 53 Hybrid -lataushybridi on shakki ja matti Porsche Cayenne Turbo S E-Hybridiä kohtaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuri julkistetun mallin voi todellakin sanoa olevan uusi, sillä se korvaa faceliftatun kaimansa Euroopassa alle vuoden jälkeen. Porschella saattoivat mennä iltapäiväkahvit väärään kurkkuun, kun Stuttgartin toiselta laidalta kuultiin Mercedeksen vaihtaneen AMG GLE 53:n identiteetin aika lailla toiseen. Aiemmin esiteltyyn, faceliftattuna vain noin yhdeksän kuukautta tuotannossa olleeseen täyskaimaansa nähden lataushybridiksi muuttunut GLE 53 on saanut reilusti lisää tehoa, ja noussut yhtäkkiä Porsche Cayenne Turbo S E-Hybridin pahimmaksi painajaiseksi.Kuten vasta hiljattain esitellyllä S E-Hybridillä, myös GLE 53 Hybridillä on edelleen vastassaan myös V8-vetoinen huippumalli, Mercedeksen tapauksessa GLE 63 S. Lataushybridimallit ovat kuitenkin lähes yhtä mahtavia, ja ennen kaikkea eurooppalaisen lainsäätäjän mieleen. Onkin niin, että vähemmän polttomoottorikriittisillä markkina-alueilla, kuten Pohjois-Amerikassa, GLE 53 saa parisen vuotta jatkoaikaa 3,0-litraisena kevythybridinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 100 hevosvoimaa ylöspäinTodellakin, kun Mercedes-Benz päivitti GLE-sarjan kuluvan vuoden alkupuolella, Mercedes-AMG:n GLE 53 sai hieman isomman turboahtimen, ja sitä kautta maltillisesti lisää tehoa ja jonkin verran vääntöä. Nyt kun tämä 3,0-litraisen rivikuutosen yksin johtama voimalinja kuopataan Euroopassa, tekee lataushybridi GLE 53:sta reilut 100 hevosvoimaa tehokkaamman, ja vääntömomenttiakin on tullut 190 newtonmetriä lisää.Tekniikkaloikan lisäksi GLE 53 Hybridiin on saatu myös hienoista aerodynamiikkatwistiä.Voimalinjassa Mercedes-AMG on yhdistänyt 100 kilowatin sähkömoottorin alkuperäisestä GLE 53:sta tuttuun 3,0-litraiseen rivikuutoseen, joka on sekin saanut 10 kilowatin tehonlisäyksen. Järjestelmän kokonaisteho on jopa 400 kilowattia eli 544 hevosvoimaa. Tässä tuleekin syy, miksi Cayenne Turbo S E-Hybrid joutuu nyt nöyrtymään GLE 53 Hybridin rinnalla; tehoero on 25 hevosvoimaa Mersun hyväksi. Vääntömomenttia molemmat tarjoavat sen sijaan tasan yhtä paljon, muhkeat 750 newtonmetriä.Järjestelmässä sähkömoottori on kuningas siinä vaiheessa, kun autolla lähdetään nopeasti liikkeelle. Paikaltaan lähtiessä, oli sitten kyseessä kiihdytyskisa tai painavan perävaunun veto, käytössä on välittömästi sähkömoottorin 480 newtonmetrin huippuvääntö. Sähkömoottorin varassa on mahdollista ajaa 140 km/h nopeuteen asti. Auton 31,2 kilowattitunnin ajoakun varassa pelkällä sähköllä on mahdollista ajaa jopa 86 kilometriä pitkäkattoisella GLE SUV -mallilla ja kilometrin verran pidemmälle GLE Coupé -malliversiolla. Vertailun vuoksi Porsche-vastineen kerrotaan pystyvän 90 kilometriin eli melko samoissa mennään.Hybridijärjestelmä ja etenkin sen akku tuovat tietysti lisäpainoa GLE 53:n liikuteltavaksi, mutta kaikesta huolimatta uusittu malli kiihtyy nollasta sataan kolme kymmennystä aiempaa liukkaammin. 4,7 sekunnin lukema on muuten yllättäen tasan sama kuin Cayenne S E-Hybridillä. Kuitenkin, siinä missä Porsche kulkee 263 km/h, ottaa Mercedeksessä maan tavalla rajoitin vastaan 250 km/h lukemassa.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?