24.10.2023

Uusi Mercedes-AMG GLE 53 Hybrid -lataushybridi on shakki ja matti Porsche Cayenne Turbo S E-Hybridiä kohtaan

Juuri julkistetun mallin voi todellakin sanoa olevan uusi, sillä se korvaa faceliftatun kaimansa Euroopassa alle vuoden jälkeen.

Porschella saattoivat mennä iltapäiväkahvit väärään kurkkuun, kun Stuttgartin toiselta laidalta kuultiin Mercedeksen vaihtaneen AMG GLE 53:n identiteetin aika lailla toiseen. Aiemmin esiteltyyn, faceliftattuna vain noin yhdeksän kuukautta tuotannossa olleeseen täyskaimaansa nähden lataushybridiksi muuttunut GLE 53 on saanut reilusti lisää tehoa, ja noussut yhtäkkiä Porsche Cayenne Turbo S E-Hybridin pahimmaksi painajaiseksi.

Kuten vasta hiljattain esitellyllä S E-Hybridillä, myös GLE 53 Hybridillä on edelleen vastassaan myös V8-vetoinen huippumalli, Mercedeksen tapauksessa GLE 63 S. Lataushybridimallit ovat kuitenkin lähes yhtä mahtavia, ja ennen kaikkea eurooppalaisen lainsäätäjän mieleen. Onkin niin, että vähemmän polttomoottorikriittisillä markkina-alueilla, kuten Pohjois-Amerikassa, GLE 53 saa parisen vuotta jatkoaikaa 3,0-litraisena kevythybridinä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli 100 hevosvoimaa ylöspäin

Todellakin, kun Mercedes-Benz päivitti GLE-sarjan kuluvan vuoden alkupuolella, Mercedes-AMG:n GLE 53 sai hieman isomman turboahtimen, ja sitä kautta maltillisesti lisää tehoa ja jonkin verran vääntöä. Nyt kun tämä 3,0-litraisen rivikuutosen yksin johtama voimalinja kuopataan Euroopassa, tekee lataushybridi GLE 53:sta reilut 100 hevosvoimaa tehokkaamman, ja vääntömomenttiakin on tullut 190 newtonmetriä lisää.

Tekniikkaloikan lisäksi GLE 53 Hybridiin on saatu myös hienoista aerodynamiikkatwistiä.

Voimalinjassa Mercedes-AMG on yhdistänyt 100 kilowatin sähkömoottorin alkuperäisestä GLE 53:sta tuttuun 3,0-litraiseen rivikuutoseen, joka on sekin saanut 10 kilowatin tehonlisäyksen. Järjestelmän kokonaisteho on jopa 400 kilowattia eli 544 hevosvoimaa. Tässä tuleekin syy, miksi Cayenne Turbo S E-Hybrid joutuu nyt nöyrtymään GLE 53 Hybridin rinnalla; tehoero on 25 hevosvoimaa Mersun hyväksi. Vääntömomenttia molemmat tarjoavat sen sijaan tasan yhtä paljon, muhkeat 750 newtonmetriä.

Järjestelmässä sähkömoottori on kuningas siinä vaiheessa, kun autolla lähdetään nopeasti liikkeelle. Paikaltaan lähtiessä, oli sitten kyseessä kiihdytyskisa tai painavan perävaunun veto, käytössä on välittömästi sähkömoottorin 480 newtonmetrin huippuvääntö. Sähkömoottorin varassa on mahdollista ajaa 140 km/h nopeuteen asti. Auton 31,2 kilowattitunnin ajoakun varassa pelkällä sähköllä on mahdollista ajaa jopa 86 kilometriä pitkäkattoisella GLE SUV -mallilla ja kilometrin verran pidemmälle GLE Coupé -malliversiolla. Vertailun vuoksi Porsche-vastineen kerrotaan pystyvän 90 kilometriin eli melko samoissa mennään.

Hybridijärjestelmä ja etenkin sen akku tuovat tietysti lisäpainoa GLE 53:n liikuteltavaksi, mutta kaikesta huolimatta uusittu malli kiihtyy nollasta sataan kolme kymmennystä aiempaa liukkaammin. 4,7 sekunnin lukema on muuten yllättäen tasan sama kuin Cayenne S E-Hybridillä. Kuitenkin, siinä missä Porsche kulkee 263 km/h, ottaa Mercedeksessä maan tavalla rajoitin vastaan 250 km/h lukemassa.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat