24.10.2023 Ajoneuvot Uusi Mercedes-AMG GLE 53 Hybrid -lataushybridi on shakki ja matti Porsche Cayenne Turbo S E-Hybridiä kohtaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuri julkistetun mallin voi todellakin sanoa olevan uusi, sillä se korvaa faceliftatun kaimansa Euroopassa alle vuoden jälkeen. Porschella saattoivat mennä iltapäiväkahvit väärään kurkkuun, kun Stuttgartin toiselta laidalta kuultiin Mercedeksen vaihtaneen AMG GLE 53:n identiteetin aika lailla toiseen. Aiemmin esiteltyyn, faceliftattuna vain noin yhdeksän kuukautta tuotannossa olleeseen täyskaimaansa nähden lataushybridiksi muuttunut GLE 53 on saanut reilusti lisää tehoa, ja noussut yhtäkkiä Porsche Cayenne Turbo S E-Hybridin pahimmaksi painajaiseksi.Kuten vasta hiljattain esitellyllä S E-Hybridillä, myös GLE 53 Hybridillä on edelleen vastassaan myös V8-vetoinen huippumalli, Mercedeksen tapauksessa GLE 63 S. Lataushybridimallit ovat kuitenkin lähes yhtä mahtavia, ja ennen kaikkea eurooppalaisen lainsäätäjän mieleen. Onkin niin, että vähemmän polttomoottorikriittisillä markkina-alueilla, kuten Pohjois-Amerikassa, GLE 53 saa parisen vuotta jatkoaikaa 3,0-litraisena kevythybridinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 100 hevosvoimaa ylöspäinTodellakin, kun Mercedes-Benz päivitti GLE-sarjan kuluvan vuoden alkupuolella, Mercedes-AMG:n GLE 53 sai hieman isomman turboahtimen, ja sitä kautta maltillisesti lisää tehoa ja jonkin verran vääntöä. Nyt kun tämä 3,0-litraisen rivikuutosen yksin johtama voimalinja kuopataan Euroopassa, tekee lataushybridi GLE 53:sta reilut 100 hevosvoimaa tehokkaamman, ja vääntömomenttiakin on tullut 190 newtonmetriä lisää.Tekniikkaloikan lisäksi GLE 53 Hybridiin on saatu myös hienoista aerodynamiikkatwistiä.Voimalinjassa Mercedes-AMG on yhdistänyt 100 kilowatin sähkömoottorin alkuperäisestä GLE 53:sta tuttuun 3,0-litraiseen rivikuutoseen, joka on sekin saanut 10 kilowatin tehonlisäyksen. Järjestelmän kokonaisteho on jopa 400 kilowattia eli 544 hevosvoimaa. Tässä tuleekin syy, miksi Cayenne Turbo S E-Hybrid joutuu nyt nöyrtymään GLE 53 Hybridin rinnalla; tehoero on 25 hevosvoimaa Mersun hyväksi. Vääntömomenttia molemmat tarjoavat sen sijaan tasan yhtä paljon, muhkeat 750 newtonmetriä.Järjestelmässä sähkömoottori on kuningas siinä vaiheessa, kun autolla lähdetään nopeasti liikkeelle. Paikaltaan lähtiessä, oli sitten kyseessä kiihdytyskisa tai painavan perävaunun veto, käytössä on välittömästi sähkömoottorin 480 newtonmetrin huippuvääntö. Sähkömoottorin varassa on mahdollista ajaa 140 km/h nopeuteen asti. Auton 31,2 kilowattitunnin ajoakun varassa pelkällä sähköllä on mahdollista ajaa jopa 86 kilometriä pitkäkattoisella GLE SUV -mallilla ja kilometrin verran pidemmälle GLE Coupé -malliversiolla. Vertailun vuoksi Porsche-vastineen kerrotaan pystyvän 90 kilometriin eli melko samoissa mennään.Hybridijärjestelmä ja etenkin sen akku tuovat tietysti lisäpainoa GLE 53:n liikuteltavaksi, mutta kaikesta huolimatta uusittu malli kiihtyy nollasta sataan kolme kymmennystä aiempaa liukkaammin. 4,7 sekunnin lukema on muuten yllättäen tasan sama kuin Cayenne S E-Hybridillä. Kuitenkin, siinä missä Porsche kulkee 263 km/h, ottaa Mercedeksessä maan tavalla rajoitin vastaan 250 km/h lukemassa.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle