25.11.2023 Ajoneuvot Uusi Porsche Panamera: enemmän sähköä ja digiä tutussa korissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Panamera siirtyy kolmanteen mallipolveen raskaan faceliftin myötä. Odotetusti luvassa on enemmän sähköä ja digiä sekä täysin uutta teknologiaa. Porsche Panamera noudattelee tarkasti autoalan seitsemän vuoden sykliä, sillä 14 vuotta ensiesittelyn jälkeen vuorossa on kolmas sukupolvi stuttgartilaisten neliovisesta autosta. Shanghaissa tapahtuneessa ensiesittelyssä tehdas muisteli vuosien varrella olleita ideoita siitä, miltä Porschen neliovinen voisi näyttää, mutta vasta Panameran myötä palaset loksahtivat kohdalleen. Useimmat lienevät samaa mieltä, että Porschen ei olisi kannattanutkaan tehdä "vielä yhtä sedania" täysille markkinoille, vaan oikea ratkaisu oli etsiä omanlainen toteutustapa.Nyt Porsche Panameran uudistuminen on mielenkiintoinen kokoelma autoalan uusia trendejä, uunituoretta teknologiaa – ja tuttua koria. Uudet puskurit ja valot eivät kätke, että mittojen ja korilinjojen puolesta Panamera on pysynyt ennallaan. Virallisesti pituuskasvua on tapahtunut 3 mm, leveyden ja korkeuden pysyessä ennallaan. Tuttuun tapaan Panamerasta saapuu markkinoille myös 15 senttimetriä pidempi ja takatiloiltaan hulppeampi Executive.Sisustassa Panameran uudet tuulet ovat yhteiset hiljattain uudistuneen Cayennen kanssa. Porsche Driver Experience -filosofian mukaisesti digitaalisuus on vahvasti läsnä muun muassa mittaristonäkymissä. Vaihdevalitsin on siirretty kojelautaan. Panamerassa on nyt mahdollisuus myös apukuljettajan omalle 10,9-tuumaiselle kosketusnäytölle esimerkiksi striimaussisältöjen katsomista varten. Kuljettaja ei näe apukuskin ruudun sisältöä ajon aikana. PCM-tietoviihdejärjestelmä hyödyntää Porsche ID -käyttäjäprofiilia, jonka käyttö tapahtuu QR-koodeilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPehmeämpää sähköilyäJatkossa Porsche Panamerassa on vakiovarusteisena kaksikammioinen ilma-alusta ja iskunvaimentimissa käytössä on kaksiventtiilitekniikkaa uuden Cayennen tapaan. Tarjolla on myös nelipyöräohjaus.Uutuutena Panamerassa on vaihtoehto Porsche Active Ride -järjestelmälle. Yksikammioisen ilmajousituksen parina nähdään hydraulipumpuilla varustetut kaksiventtiili-iskunvaimentimet. Alustan aktiiviominaisuuksien ansiosta iskunvaimentimet voivat hallita korin ja pyörien liikkeitä suhteessa tien pintaan täsmällisillä ja nopeilla liikkeillä. Järjestelmän avulla Panamera voi myös ylikompensoida kiihdytyksen ja jarrutuksen aiheuttamia pituussuuntaisia liikkeitä, kiskoen esimerkiksi keulaa alas kiihdytyksen yhteydessä. Sopivan ajotilan kanssa auto voi myös nojata mutkaan hiukan Pendolinojen tapaan.Uuden Panameran voimalinjavalikoimaan tulee yhteensä neljä sähköistettyä E-Hybrid-lataushybridivaihtoehtoa. Heti ensimmäisessä aallossa saapuu Porsche Panamera Turbo E-Hybrid, jossa päivitetty 4,0-litrainen V8 on saanut parikseen 140 kW (190 hv) sähkömoottorin. Järjestelmän yhteisteho on 500 kW (680 hv). Hybridijärjestelmän vääntö on 930 newtonmetriä, sillä Porsche on suunnitellut PDK-kaksoiskytkinautomaatin uudelleen ja siirtänyt sähkömoottorin osaksi vaihteiston rakennetta. 0–100 km/h suoritetaan 3,2 sekunnissa ja huippunopeus on 315 km/h.Porsche on ottanut käyttöön uuden tummanharmaan Turbonite-värin, jolla se korostaa jatkossa Turbo-mallien yksityiskohtia. Liekö kyseessä reaktio Taycan Turbosta annettuun palautteeseen.Lataushybrideissä raakoja teholukemia mielenkiintoisempaa on uusi akusto. 25,9 kilowattitunnin akulla Panamera saavuttaa noin 91 kilometrin WLTP-toimintamatkan sähköajossa. Uusi latauslaite on teholtaan 11 kW, joten akun saa parhaimmillaan täyteen alle kolmeen tuntiin.Malliston peruskivenä olevat Panamera ja Panamera 4 perustuvat päivitettyyn 2,9-litraiseen V6 bensaturboon. Päivitysten myötä moottorin suoritusarvot ovat nousseet 17 kW ja 50 Nm, ollen nyt 260 kW (363 hv) ja 500 Nm.Toimitukset maaliskuussa 2024Panamera valmistetaan Porschen Leipzigin tehtaalla. Porsche esitteli Panameran yhteydessä myös entistä kattavamman Sonderwunsch-ohjelman, jolla autostaan saa tismalleen sellaisen kuin haluaa – ainakin jos hinnalla ei ole niin väliä.Uusi Porsche Panamera on tilattavissa Suomessa ja malliston hinnat alkavat 168 425 eurosta. Panamera Turbo E-Hybridin hinnat alkavat 209 993 eurosta. Autojen toimitukset alkavat maaliskuussa 2024.Lähde ja kuvat: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?