6.7.2023

Uusien autojen päästöt vähentyneet merkittävästi – sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä jo kolmannes

Päästöt

Uuden auton hiilidioksidipäästöt ovat olleet noin tämä vuonna noin 68 grammaa kilometriä kohti, kun vielä vuonna 2019 keskipäästöt olivat noin 139 grammaa kilometrille.

Uusien, ensirekisteröityjen autojen päästöt ovat vähentyneet nopeasti. Vielä vuonna 2019 ensirekisteröityjen autojen päästöt olivat 139 grammaa per kilometri, kun tänä vuonna ensirekisteröityjen autojen päästöt olivat keskimäärin 68 grammaa per kilometri.

Uusien autojen päästöjen vähentyminen johtuu siitä, että sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on jo noin kolmannes. Täyssähköautojen osuus tammi-kesäkuun rekisteröinneistä on ollut 32,6 prosenttia ja ladattavien hybridien 18,8 prosenttia. Alkuvuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista noin 42 prosenttia on ollut bensiinikäyttöisiä ja noin 6 prosenttia dieselkäyttöisiä.

Autoalalla uskotaan, että ladattavien autojen osuus pienenee hieman loppuvuodesta, sillä tilauskannassa on pitkien toimitusaikojen takia ollut erityisesti viime ja edellisvuonna tilattuja ladattavia autoja, joita on saatu toimitukseen ja sitä kautta rekisteriin kevään ja alkukesän aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tekniikan kehitys vaikuttaa myös päästöjen alenemiseen

Sähköautojen osuus ensirekisteröidyissä autoissa ei yksin selitä uusien autojen päästöjen nopeaa laskua. Myös muut tekniikan kehitys vaikuttaa uusien autojen päästöjen vähenemiseen, sillä bensiini- ja dieselautojen tekniikka on kehittynyt aiempaa vähäpäästöiseksi. Ladattavien hybridien keskipäästöt ovat myös alentuneet, sillä niiden akkukapasiteetti ja samalla toimintamatka sähköllä on viime vuosina kasvanut.

Ladattavien hybridien keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat tänä vuonna ensirekisteröidyillä henkilöautoilla olleet noin 28 g/km, kun vuonna 2019 päästöt olivat keskimäärin 52 g/km. Vuonna 2023 ensirekisteröityjen bensiiniautojen keskipäästö on ollut noin 123 g/km, kun vuonna 2019 luku oli 144 g/km. Pudotusta luvussa on noin 15 prosenttia, kolmessa vuodessa.

Uusien henkilöautokoristen dieselautojen päästöt ovat vuosina 2019–2023 vähentyneet noin 9 prosentilla. Vuonna 2019 uuden henkilöautokorisen dieselauton päästöt olivat keskimäärin 162 g/km, kun vuoden 2023 aikana rekisteröidyillä autoilla keskipäästö on ollut 147 g/km.

Auton elinkaaren päästöillä iso merkitys ympäristölle

Koko Suomen henkilöautokannan keskipäästöt ovat tällä hetkellä noin 180 g/km. Suomessa on noin 2,8 miljoonan henkilöauton autokanta.

– Tänä vuonna ostettu auto on todennäköisesti käytössä vielä 2045, joten sen elinkaaren aikaisilla päästöillä on valtava merkitys ympäristölle. Suomen autokannan uusiutumista tulisikin tukea kaikin käytettävissä olevin keinoin. Myös vähäpäästöiset bensiiniautot ovat ladattavien autojen rinnalla fiksu valinta sekä lompakon että ilmaston kannalta, toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta sanoo.

– Autokannan uudistumista ja liikenteen päästöjen vähentämistä tukevat erityisesti autoveron alentaminen, kierrätyspalkkiot ja erilaiset vähäpäästöisten autojen hankintakannusteet. Myös vuonna 2025 päättymässä olevien työsuhdeautojen verokannusteiden jatkaminen on tärkeä autokantaa uudistava toimi, toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä sanoo.

Lähde Autoalan tiedotuskeskus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat