6.7.2025 Ajatuksia autoista Vain joka kuudes kiinalaismerkki selviää 2030 asti, ja kuluttajat ovat tienneet sen alitajuisesti – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Kuva Li Auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Konsulttiyhtiön raportin mukaan kato tulee olemaan lähivuosina kovaa Kiinan automerkkimeressä. Lehdistökoeajojen iltaohjelman päätteeksi pikkubussi suuntaa kohti hotellia. Liettualainen toimittajakollega virittelee keskustelua siitä, miten monia kiinalaismerkkejä heillä on, ja miten "teillä Pohjoismaissa" on vielä enemmän. "Ei niitä kaikkia voi muistaa – ja tulevatko ne kaikki selviämään?" Kiinalaisia automerkkejä odotettiin Eurooppaan vuosikausia ja sitten kun ne saapuivat sähköistymisen myötä, on tahti ollut vaihtelevaa. Isot pelaajat, MG ja BYD, ovat saaneet jalansijan eri markkinoilla, ja niillä on jo uskottavat jälleenmyynti- ja huoltoverkostot. Xpeng on saapunut Suomeenkin vahvasti, joten merkki pystynee säilyttämään jalansijansa. Kaikille näille merkeille on yhteistä sekin, että ne luovat jollain tavalla uutisoinnin arvoisia tuotteita.Mutta lisäksi on joukko muita tekijöitä, joiden kohdalla kysymykset ovat perustavampia. On joitain tuotteita, kyllä, ja joku median edustaja on niitä ajanutkin, mutta miten ostaminen oikein tapahtuu? Kuka niitä myy, kuka huoltaa, vai hoitaako kumpaakaan kukaan? Entäs kotisivut, ovatko ne vain konekäännetyt sivut, joissa esitellään vanhoja tietoja tai kaikki on "tulossa pian"? Onko sivujen design sama kuin Kiinassa, aurinkoisilla aroilla hymyileviä mallihenkilöitä myöten, ilman mainintaakaan auton suoriutumisesta talvessa? Tällaisista seikoista herää usein kysymyksiä siitä, miten vakaita maahantuontiorganisaatiot ovat ja miten vakavissaan kyseiset merkit ovat Euroopassa.Myyntitilastoja katsottaessa nousee aavistus, että kuluttajat ovat tienneet alitajuisesti sen, mitä konsulttiyhtiö AlixPartners kertoo tällä viikolla. Konsulttiyhtiön mukaan vain 15 Kiinan nykyisestä 129 sähköautomerkistä tulee selviämään vuoteen 2030 saakka. Luvassa on pian fuusioitumisten tai leikistä luopumisten aalto. Pohjoismaihin kiinalaismerkit tähyävät mielellään Norjan vetämänä, mutta läheskään jokaiselle kokelaalle ei enää löydy tarpeeksi asiakkaita organisaatioiden ylläpitämiseksi. Tilanne muistuttaa hiukan esimerkiksi brittiläistä autoteollisuutta 1900-luvun alkupuolella, jossain kymmenistä ja kymmenistä pikkumerkeistä on tultu pudotellen kouralliseen merkittäviä valmistajia. Kiinassa fuusio- ja lopettamiskehitys voi tosin olla hitaampaa, sillä paikalliset hallinnot tukevat mielellään hiukan kitukasvuisiakin yrityksiä ja toimijoita, jotta Pekingille näytettävät tilastot ja käyrät ovat suotuisia. Toisaalta Kiinan sisämarkkinoilla on käynnissä täysimittainen hintasota, jossa autoja myydään ajamattomina käytettyinä jälleen paikallishallintojen miellyttämiseksi. Virkamiehet ovat jo pyytäneet hintasodan päättymistä, sillä kiinalaisella autoteollisuudella on merkittäviä ongelmia kannattavuuden ja ylikapasiteetin sekä ylituotannon kanssa. BYD ja meillä tuntematon Li Auto erottuvat joukosta, sillä vain ne ovat kyenneet koko tilivuotta koskevaan voitollisuuteen. Eurooppalaisten ja korealaisten valmistajien edullisten sähköautojen saapuessa voi esittää kysymyksen, että onko sähköautojen kultarynnistyksen aika jo takana päin?Lähde: Automotive NewsMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Ajatuksia autoista Merkkikerhot ovat jäsentensä ilmentymiä – Ajatuksia autoista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 9.7.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 5 – edullinen kaupunkijakelija 9.7.2025 Sähköautot Enemmän eurolla – Tesla Model 3 tarjoaa parhaan toimintamatkan 8.7.2025 Sähköautot Jättisakot uhkaavat Teslaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen