3.3.2024

Vain yksi voi olla maailmanmestari – F1-kausi 2024 lähti käyntiin näillä kymmenellä autolla

Käydäänpä siis pikaisesti läpi eilen Bahrainissa startanneen formulakauden autokalusto.

Autourheilun kuninkuusluokan ennätyspitkä kausi lähti käyntiin Sakhirin radalla Bahrainin lämmössä. Mukana maailmanmestaruudesta taistelemassa on tänäkin vuonna kaksikymmentä kuljettajaa ja kymmenen tallia, jotka ovat tuoneet radalle oman näkemyksensä F1-autosta tiukkojen sääntöjen puitteissa.

Jotain kauden voimasuhteista tiedetään jo nyt ensimmäisen kisan perusteella. Bahrainissa nähtiin tuttu kärkiauto ja kärkinimi Max Verstappen, ja Red Bull otti kaksoisvoiton. Jos siis täytyisi nimetä ennakkosuosikkinsa merkkimestariksi, olisi se varmasti Red Bull, jonka vauhti riittää muita pidemmälle, ja joka näyttää olevan immuuni rengaskulumalle. Toiseksi kovinta vauhtia näyttäisi pitävän Ferrari, ja kolmanneksi kovinta Mercedes. Myös nelos- ja vitossijoilta vaikuttaa kauden ensitahtien perusteella löytyvän samat tallit kuin viime vuonna, nimittäin McLaren ja Aston Martin.

Mitään sen suurempia sääntömuutoksia kaudelle 2024 ei tullut, mikä tietenkin tarkoittaa, että ominaisuuksiltaan autot ovat monilta osin edeltäjiensä kopioita, ja kaudelle 2022 voimaan astuneiden nykysääntöjen sovellutuksia. Esimerkiksi moottorit ovat "jäädytettyjä", mikä tarkoittaa, ettei niitä ole saanut kehittää lainkaan viime kaudesta, ja käytössä onkin tismalleen samat 1,6-litraiset turbo-hybrid -V6:t. Tässä pitkälti selitys myös siihen, miksi kilpailuasetelmat ovat niin samanlaiset kuin kaudella 2023.

Jotain uutta on sen sijaan tullut, ja se ei ole ainakaan helpottanut tallien painetta vähentää autojen maalimäärää, mikä on tietysti katsojan kannalta tylsää. Kilpailun sääntömuutoksiin kuuluu muun muassa se, että avattavaa takasiipeä DRS:ää saa tällä kaudella käyttää jo ensimmäiseltä kierrokselta alkaen, kun aiemmin raja kulki toisessa kierroksessa.

Merkittävimpiä uusia juttuja itse autossa on kuljettajan viilennysmahdollisuuksien iso parannus. Viime kauden Qatarin osakilpailussa koettu lämpöinferno laittoi hälytyskellot soimaan, ja koska raha puhuu, kuumassa ja öljyrikkaassa Lähi-idässä on tälläkin kaudella monen monta osakilpailua, joista heti kauden alkuun osuvat Bahrain ja Saudi-Arabia. Päiväsaikaan näissä maissa ei tulisi kuuloonkaan ajaa, ja niin ne kaikki ovatkin iltakisoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alpine A524

Ranskalaisalkuperän omaavan Alpinen auto ei järisyttävästi eroa viime vuosien kuvioista, mutta tuttujen pinkin ja sinisen seassa tuntuisi olevan aina vain enemmän mustaa.

KUVA: Alpine

Tämä kausihan on muuten Formula ykkösissä historiallinen ainakin sitä kautta, että ainuttakaan kuljettajamuutosta ei tullut. On siis ensimmäistä kertaa tilanne, jossa kahdella peräkkäisellä kaudella mennään täysin samoilla miehityksillä. Alpinen kohdalla se tarkoittaa ranskalaisia Pierre Gasly'a sekä Esteban Oconia.

Aston Martin AMR24

Aston on kaikista talleista se, jolla on yksinoikeus tuoda british racing greeniä radalle, vaikka suurin osa talleista pitääkin kotipaikkaansa Isossa-Britanniassa. Astonin värikuosi ei siis ole tästä juuri muuttunut.

KUVA: Aston Martin

Viime kauden vitostiimi jatkaa espanjalaisen Fernando Alonson ja kanadalaisen Lance Strollin kanssa.

Ferrari SF-24

Maranellossa alkaneeseen kauteen on varauduttu varsin näyttävällä tuotteella, ja monien mielestä Formula ykkösten kauneuskilpailun voitto menee tänä vuonna ehdottomasti Italiaan, Ferrari SF-24:lle. Mielekästä on erityisesti oikea punaisen sävy, ja sitä komppaavat keltaiset raidat ovat varsin toimivat.

KUVA: Scuderia Ferrari

Ferrari on ollut viime aikoina uutisissa sen vuoksi, että pitkäaikaisen Mercedes-maailmanmestari Lewis Hamiltonin on vahvistettu siirtyvän sen leipiin ensi kaudesta alkaen. Monivuotinen sopimus starttaa Hamiltonin ollessa 40-vuotias. Tällä kaudella Maranellon oriita yrittävät kesyttää monacolainen Charles Leclerc sekä espanjalainen Carlos Sainz Jr.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Haas VF-24

Amerikkalaisomisteisen Haasin taival Formula ykkösissä on ollut ylä- ja alamäkiä, ehkä kuitenkin toistaiseksi enemmän niitä alamäkiä. Musta, valkoinen ja punainen ovat Haasin värit, mutta ehkä auton tunnistaa parhaiten jättikokoisista Haas-teksteistä.

KUVA: Haas F1 Team

Haasin viime kauden viimeistä sijaa yrittävät nostaa tanskalainen Kevin Magnussen sekä saksalainen Nico Hülkenberg. Kauden ensimmäisen osakilpailun perusteella suhdanne näyttäisi olevan vihdoin ylöspäin.

McLaren MCL38

"Mäkki" lähti alkaneeseen kauteen varsin hyvistä asetelmista, sillä se löysi itsensä kauden 2023 päätteeksi valmistajien nelossijalta, siis heti kolmen ison kärkitallin takaa. McLaren Racingin värihän on oranssi - sekä yhä enenevässä määrin musta.

KUVA: McLaren Racing

McLarenin sijoituksia lähtivät puolustamaan brittiläinen Lando Norris sekä australialainen Oscar Piastri.

Mercedes W15 E Performance

Mercedes-AMG Petronasin auton värikuosista on viimeisten neljän vuoden aikana väännetty enemmän kuin laki sallii. Kaikki alkoi vuonna 2020, kun black lives matter -liike kuohutti myös F1-gridillä, ja Lewis Hamiltonin myötävaikutuksella hopeanuolet maalattiin mustiksi. Myöhemmin musta on löytänyt tiensä Mersuihin painonsäästösyistä. W15:ssä on sentään edes vähän hopeaa mukana.

KUVA: Mercedes-AMG Petronas

Viime vuoden hopeasijan haltija merkkitilastossa pitää vielä tämän kauden leivissään Lewis Hamiltonin sekä maanmiehensä George Russellin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Red Bull RB20

Hallitseva merkkimestari Red Bull ei ole juuri tavannut autojensa värikuosia muutella eli tähänkin kauteen lähdettiin käytännössä täysin ennestään tutuissa merkeissä.

KUVA: Red Bull Racing

Red Bullillahan on puolustettavanaan merkkimestaruuden lisäksi kuljettajien maailmanmestaruus, jonka ykköskuski Max Verstappen hoiti viime kaudella suvereenisti kotiin. Toisen Red Bullin puikoissa on puolestaan meksikolainen Sergio Pérez.

Stake F1 Team Kick Sauber C44

Tämä talli on tavallaan kokonaan uusi, tavallaan ei. Alfa Romeon vetäydyttyä viime kauden päätteeksi formularadoilta, jatkaa talli uusvanhalla Sauberin nimellä. Ja pesäero Alfaan sekä kaikkiin muihin gridin autoihin on tehty selväksi. Vihreät autot meinasivat pompata televisioruudusta läpi.

Bottaksen ja Guanyun vihreät Sauberit erottuvat massasta paremmin kuin edes Ferrarit.

Sauber on tälläkin kaudella moottoriurheilullinen koti kiinalaisella Zhou Guanyulle sekä tietenkin Valtteri Bottakselle.

Visa Cash App RB01

Visa Cash App on toinen nimensä kokonaan muuttanut, muttei sinänsä ollenkaan uusi talli. Kyseessähän on Red Bullin "farmitiimi", joka on tunnettu myös nimillä Toro Rosso ja Alphatauri. Uusi pääsponsori on siis tuonut uuden nimen, jonka toimivuudesta Formula 1 -auton nimenä voidaan ehkä olla montaa mieltä. Red Bullin välittömässä alaisuudessa toimivan tiimin auto on värikuosiltaan sinivalkoinen.

KUVA: Red Bull Racing

Visa Cash Appin rattia pyörittävät japanilainen Yuki Tsunoda sekä Australian mesimäyrä Daniel Ricciardo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Williams FW46

Williamsilla lähti käyntiin toinen kausi ilman alkuperäisluotsausta. Nykyinen kuosi ei ole lähellekään yhtä tunnistettava kuin aikoinaan Williams Martini Racingin raitakuvio, mutta kyllä tässä sinipohjaisessakin tyyliä on.

KUVA: Williams Racing

Williams Mercedeksen kuljettajat tulevat tälläkin kaudella ei-niin-perinteisistä Formula 1 -maista. Hehän ovat Alexander Albon Thaimaasta sekä Logan Sargeant Yhdysvalloista.

Lähteet: valmistajat, Formula 1 Kuvat: valmistajat Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat