23.10.2025

Varaudu ja ennakoi – riittääkö talvirenkaiden 3 millin urasyvyys?

Kuva Moottorin arkisto

Vakuutusyhtiö Fennian mukaan tieltä suistumiset lähtevät selvään kasvuun lokakuusta alkaen. Autoliiton koulutuspäällikkö: ”On suositeltavaa, että urasyvyyttä olisi jäljellä enemmän kuin lain vaatimat kolme milliä.”

Vakuutusyhtiö Fennian vahinkotilastojen mukaan tieltä suistumiset lähtevät selvään kasvuun lokakuusta alkaen. Fennian ajoneuvovahinkojen palvelupäällikkö Panu Stromberger tähdentää vaihtamaan talvirenkaat alle ajoissa.

– Moni vaaratilanne johtuu siitä, että autoissa on vielä kesärenkaat, vaikka sää on muuttunut huonompaan suuntaan. Toisaalta myös renkaiden huono kunto lisää onnettomuusriskiä. Auton renkaan kosketuspinta-ala tienpintaan on vain kämmenen kokoinen ja kun rengas kuluu, tämä ala vähenee entisestään. Samalla heikkenee myös auton hallinta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jos sää tai keli edellyttää

Syksyn myötä tiet viilenevät, näkyvyys heikkenee ja yöpakkaset yleistyvät. Fennian vahinkotilastojen mukaan tieltä suistumisten määrä lähtee selvään kasvuun jo lokakuussa, vaikka eniten suistumisia sattuu tyypillisesti talvikuukausina joulu–helmikuussa.

Tieliikennelain mukaan talvirenkaita tulee käyttää marraskuusta maaliskuuhun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Käytännössä talvirenkaat voi olla syytä vaihtaa jo aikaisemmin, jos keli sitä edellyttää.

”Minimisyvyys riittämätöntä”

Lain mukaan talvirenkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään 3 millimetriä ja kesärenkaiden 1,6 millimetriä, mutta käytännössä pito alkaa heiketä renkaista jo aiemmin.

Kuten Moottorin aiemmassa artikkelissa tuli ilmi, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ei tyytyisi renkaiden urissa minimisyvyyksiin.

– On suositeltavaa, että urasyvyyttä olisi jäljellä enemmän kuin lain vaatimat kolme milliä. Talvirenkaiden uusiminen on ajankohtaista, kun urasyvyyttä on jäljellä viisi millimetriä tai vähemmän, Vesalainen linjaa.

Myös Fennian Stromberger muistuttaa, että renkaiden pito tiellä riippuu renkaan pääurien syvyydestä.

– Jos urat ovat liian matalat ja tiellä on vettä tai loskaa, voi rengas nousta vesikerroksen päälle. Renkaista häviää pito eikä autoa voi enää ohjata, eli auto joutuu vesiliirtoon.

Käyttörajana kuusi talvea

Suomen suurimman auton käyttäjien etujärjestön koulutuspäällikkö tähdentää, että urasyvyyden lisäksi olisi kiinnitettävä huomiota talvirenkaiden valmistusajankohtaan.

Teppo Vesalainen muistuttaa, että renkaan kyljessä on ns. DOT-merkintä, jonka perässä olevat neljä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja -vuoden. Esimerkiksi numerosarja 1920 tarkoittaa, että renkaat on valmistettu viikolla 19 vuonna 2020.

– Jos talvirenkailla on ajettu kuusi talvea tai niiden valmistusajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta, on syytä hankkia uusi rengassarja, vaikka kulutuspintaa olisikin vielä hyvin jäljellä.

Toki on myös niin, että turvallinen autoilu ei riipu ainoastaan renkaista. Ratin takana tehdyillä valinnoilla on väkevä merkitys. Ennakointi liikenteessä tarkoittaa riittävää välimatkaa, sopivaa tilannenopeutta ja rauhallista ajamista.

Vakuutusyhtiön tilastojen mukaan yleisimmät syyt ovat äkilliset keliolosuhteet, liian kova tilannenopeus ja renkaiden heikko pito. Fennian Stromberger tähdentää, että liikene on yhteispeliä.

– Jos auto ei ehdi pysähtyä ajoissa, vaarassa eivät ole vain kuljettaja ja matkustajat, vaan myös muut tienkäyttäjät, kuten suojatiellä liikkuvat jalankulkijat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat