17.2.2023 Ajoneuvot Vene 23: Brabuksen saksalais-suomalaiset meriohjukset – strategiset luvut 900 hv, 111 km/h, 700 000 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz Groupin omistama Brabus on erityisen tunnettu superautotuningistaan. Brabus Marinen ja suomalaisen Axoparin yhteistyönä on kuitenkin syntynyt myös Shadow-supervenemallisto, joka yhdistää valmistajalleen tyypillisen ultimaattisesti luksuksen ja suorituskyvyn. Helsingin venemessuilla esillä on kolme mallia. Brabus on ollut venevalmistaja vasta verrattain lyhyen aikaa. Superveneiden tarina lähti käyntiin vuonna 2017, kun Brabus allekirjoitti sopimuksen strategisesta kumppanuudesta suomalaisen Axopar Boatsin kanssa. Brabus Marinen ja Axoparin konseptiin kuuluu lyhykäisyydessään se, että suomalaisvalmistaja toimittaa veneisiin rungot, jotka perustuvat sen omaan mallistoon. Brabus puolestaan jatkaa tästä eteenpäin, ja näin syntyy kerrassaan huippuveneitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksilöllisellä otteellaBrabuksen Shadow-mallisto koostuu kolmesta eri runkomallista, joita tarjotaan vielä useammilla eri kansirakenteilla. Kevytrakenteisin Shadow 300 perustuu Axopar 25:n rungolle. 25 tarkoittaa veneen pituutta jaloissa, metreissä se on 8. Axopar 25 tuli itse asiassa jo esiteltyä sähköisenä mallina, jossa on muuten saman verran tehoa, kuin Brabus Shadow 300:ssa, 300 hevosvoimaa. Voimavaroista vastaa Brabuksen tapauksessa yksi Mercuryn perämoottori.1 800-kiloinen Shadow 300 on kätevä kuljettaa myös henkilöauton venetrailerilla.Shadow 300 on Brabus Marinen mittakaavassa vielä kesy, mutta veneen muista poikkeava, voimakas ilmiasu tuo hyvin esiin Brabuksen imagoa. Brändin asiakkaat arvostavat juuri tällaista yksilöllisyyttä. T-top -avoveneen kansikalusteiden verhoilut ovat aivan kirkkaanpunaiset, ja korostavat täten veneen harmaita ja mustia osia. Kokonaisuus huokuu urheilullisuutta, ja Mercury 300R V8 -moottorilla vene yltääkin 50 solmun eli 93 km/h nopeuteen.Shadow 500 -sarja edustaa mallistossa keskikokoa, ja perustuu Axopar 28 -mallille eli pituutta on noin 9- ja leveyttä 3 metriä. Shadow 500:stä on saatavilla erilaisia malliversioita, mukaan lukien kabiinilla varustettu, jollainen on esillä myös Helsingissä. Aktiviteetit Shadow 500:llä voivat olla mitä tahansa auringonoton ja urheilukalastuksen välillä. Kompakti koko mahdollistaa ajon paikkoihin, joihin monilla saman hintaluokan luksusjahdeilla ei ole asiaa. 2 800 kilon omapainolla voi vielä olla asiaa jopa henkilöauton vetämään traileriin, ainakin jos veturina on 3,5 tonniin kykenevä maasturi. Ja mikäli sellaista ei veneen omistajalla jostain syystä ennestään ole, sen hankinta ei liene mikään ongelma.Brabus-veneiden viimeistely on käsityötä, ja materiaalit hintalapun mukaisia. Kansilla Brabus-ote näkyy laajalti värivalinnoissa, tikkauskuoseissa sekä hiilikuitu- ja alumiiniosissa. Ruorin taustalta löytyvät 12 tuuman monitoiminäytöt, jotka on upotettu hiilikuituiseen kojetauluun.Shadow 500 kulkee kahdella 250 hevosvoiman Mercury XS Pro V8 FourStroke -perämoottorilla, jotka siis yhdessä mahdollistavat mallimerkinnän mukaisen 500 hevosvoiman tehon, joilla vene ylittää 50 solmun nopeuden.Shadow 900Ravintoketjun huipulta löytyy 38 jalan Shadow 900, joka on myös saatavilla sekä avomallisena että kabiinilla varustettuna. Shadow 900:n perustana on Axopar 37 -sarja, jonka alkaen-hinta on 113 000 euroa. Jotain on siis Brabuksen pajalla tehty, jotta Shadow 900:n hintalappuun on voitu kirjailla noin 700 000 euron lähtöhinta, joka hyvin varustettuna nousee ainakin 850 tonniin.Iso osa hinnasta on tietysti selitettävissä huimalla viimeistelyn sekä materiaalien laadulla. Esimerkiksi Shadow 900 Black Ops Signature Editionin valmistuksessa yksin veneen kylkiä kiillotetaan kuusi viikkoa, ja koko ajan käsityönä.Shadow 900 on reilun 11 metrin pituinen, 4 500-kiloinen, ottaa maksimissaan 12 matkustajaa ja lisäksi etukannen alla on mukavuuksia, kuten yöpymistilat kahdelle. Kolmesta koosta suurin vene on myös kaikkein tehokkain, ja yksi ulottuvuus siinä on hurja suorituskyky.Shadow 900:ssä on nimensä mukaisesti käytettävissä 900 hevosvoiman edestä tehoa. Se muoodostetaan kahdella 4,6-litraisella,450 hevosvoiman Mercury 450R V8-moottorilla. Kabiiniversio yltää tällä voimapaketilla 55 solmun eli 102 km/h nopeuteen, kun taas avomallit kykenevät 60 solmun (111 km/h) ylitykseen. Axoparin hydrodynaamisesti etevä "sharp entry" -runko mahdollistaa suuren nopeuden suhteellisen taloudellisesti.Jotta tupla-V8 ei kuitenkaan imisi tankkia aivan heti tyhjäksi, mahtuu veneeseen mukavat 730 litraa polttoainetta. 40 solmun eli noin 75 km/h matkanopeudella polttoaineen kulutus on noin 150 litraa tunnissa.Vene 23 -messuilla on esillä Shadow 900 Stealth Green Signature Edition -erikoismallina, XC Cross Cabin -kansityypillä. Stealth Green yhdistää huviveneissä eksoottisen vihreän mattamustiin grafiikoihin.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Brabus Marine, Axopar Boats, Eyachts.com.au, Boating Magazine Kuvat: Benjamin Helander, Brabus Marine/Axopar Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma ”Lemmenlaiva” nähty Helsingin Katajanokalla 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia – katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster