14.2.2024 Ajoneuvot Vene 24 Båt: Sähköperämoottorien valikoima laajenee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Esittelyssä kaksi mökkiveneisiin sopivaa moottoria: Torqeedo Travel ja Mercury Avator 7.5 e. Saksalainen Torqeedo on vuosikausia valmistanut mökkiveneisiin tarkoitettua Travel-moottorisarjaa, jossa on moottorin ja rikin päälle sijoitettu irrotettava litiumioniakku, joten mitään erillisiä akkuja hankaline sähkökaapeleineen ei tarvita. Travel-perämoottorin akku voidaan helposti irrottaa ja kantaa mukana kotiin tai mökille säilytykseen ja lataukseen. Pelkkä moottori ja riki voidaan lukita veneeseen tukevasti lukolla ja lukkoraudalla. Pelkkä moottori ilman akkua tuskin houkuttelee varasta. Mukavuutta lisää se, että erillisten akkujen ja kaapelien kanssa ei tarvitse äheltää lainkaan. Akku on kevyt kantaa mukana lataukseen ja säilytykseen. Akun kiinnittäminen käy helpommin ja nopeammin kuin pienen 3 kW (4 hv) bensiinikäyttöisen perämoottorin kiinteän polttoainesäiliön täyttäminen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi uutuutta: Travel ja Travel XP Travel korvaa aikaisemman Travel 1103 -malliston, Travel XP on uusi, entistä tehokkaampi malli. Uutuuksissa on hyödyllisiä, käyttömukavuutta lisääviä parannuksia. Akun saa nopeasti paikalleen ja irrotettua ilman mitään johtoliitoksia. Aikaisemmissa malleissa oli lyhyt johdonpätkä akun kytkemiseen. Ohjauskahva on aikaisemman irrotettavan sijasta kiinteä ja siinä on pystysuuntainen kulman säätö. Myös ohjauksen kääntökulmaan on tullut enemmän säätömahdollisuuksia. Matalan veden ajoasento ja kippi ovat myös tervetulleita parannuksia. Wifi- ja bluetooth-yhteys mahdollistaa päivitykset ja TorqView-applikaation käytön, jolloin matkapuhelimelle saa kartan, matkalokin, moottorin käyttötiedot. Moottorin ajotietokoneen näyttö on nyt värillinen ja entistä selkeämpi antaen tiedot nopeudesta, akun varaustilasta sekä toiminta-ajasta ja toimintamatkasta. Rattiohjauksen kytkentä on myös mahdollista. Travel Vakioakun kapasiteetti 1 080 Wh, moottoriteho on 1 100 W, mikä vastaa 2,2 kW (3 hv):n tehoista bensiiniperämoottoria. Sähkömoottorin suuren vääntömomentin ja siihen sopeutetun potkurin ansiosta työntövoima on käytännössä 3 kW (4 hv) -tehoisen bensiiniperämoottorin luokkaa. Sähkömoottorin teho ja työntövoima eivät ole suoraan verrannollisia polttomoottorin ilmoitettuun tehoon. Moottoriosan ja rikin paino 11,6 kg, akun paino 8,6 kg, kokonaispaino 20,2 kg, kaksi rikipituutta, lyhyt (S) ja pitkä (L). Suositushinta 2 890 euroa (S), 2 930 euroa (L). Modulaarisuus: haluttaessa Travel -malliin voi ostaa isomman 1 425 Wh -akun. Travel XP Vakioakun kapasiteetti 1 425 Wh, Moottoriteho 1 600 W, vastaa noin 3,7 kW (5 hv):n bensiiniperämoottoria. Moottoriosan ja rikin paino 12,6 kg, akun paino 9,6 kg, kokonaispaino 22,2 kg, kaksi rikipituutta, lyhyt (S) ja pitkä (L), Suositushinta 3 890 euroa (S), 3930 euroa (L). Muita Torqeedo-sähköperämoottoreita kampanjahintaan: Travel 603 S 1 490 euroa, Travel 1103 CS 2 290 euroa, Travel 1103 CL 2 340 euroa. Yamaha osti Torqeedon Tammikuussa Yamaha ilmoitti ostaneensa veneiden sähkömoottoreihin erikoistuneen saksalaisen Torqeedon. Yamahan sähkömoottorivalikoima on ollut niukka ja siihen Torqeedo tuo merkittävän parannuksen. Vuonna 2005 perustettu Torqeedo tarjoaa monipuolisen valikoiman veneisiin tarkoitettuja sähkömoottoreita ja niiden apulaitteita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokemusasiantuntijan arvio Tässä kokemusasiantuntijan yhden kesän käyttökokemukset Torqeedo Travel 1103 CS -sähköperämoottorista, joka korvasi aikaisemman bensiinikäyttöisen Suzuki-perämoottorin (3 kW, 4 hv). Parasta on äänettömyys sekä se, että akun saa kätevästi kiinni ja irti nopeammin kuin tankkaus käy. Akku on moottoriosan päällä, joten mitään pitkiä virtajohtoja ja lattialla (veneen turkissa) lojuvia erillisakkuja ei tarvita. Turva varkaita vastaan on hyvä, koska moottoriosa ja riki ovat lukittuna veneeseen. mutta akku on irrotettu ja viety pois. Ilman akkua varas ei tee moottorilla mitään. 1103 CS-mallissa on myös irrotettava ohjauskahva. Sähkömoottorin tietokonenäyttö kertoo selkeästi jäljellä olevan toimintamatkan eri nopeuksilla. Näytöstä huomaa hetkessä, miten pienikin nopeuden lisäys syö toimintamatkaa. Uusissa Torqeedo-malleissa näytön näkyvyyttä ja toimintoja on edelleen kehitetty. Moottori on yllättävän äänetön ja sen ohjaussauvassa on tietokoneen näyttö, joka kertoo matkan aikana havainnollisesti 5 tärkeää asiaa: 1) Akun varaustila prosentteina, 2) Jäljellä oleva toimintamatka km nykyisellä nopeudella, 3) Nopeus km/h, 4) Tosiaikainen tehonkulutus watteina, 5) Aja hitaasti (kun akkukapasiteetti alle 30 %, alle 20 % ja alle 10 %, lisäksi tulee kuuluvia äänivaroituksia, jotta kuski älyää vähentää vauhtia ja lisätä toimintamatkaa). Kiitosta ansaitsee erityisesti se, että näyttö kertoo hetkessä, mitä pienikin nopeuden muutos vaikuttaa jäljellä olevaan toimintamatkaan. Harvassa sähköautossakaan on näin tarkka ja nopea reaaliaikainen toimintamatkalaskuri! Särki 435 -veneellä 7,8 km/h (4,2 solmun) nopeudella kahden henkilön kuormalla näyttö ilmoitti toimintamatkaksi 18 km, mikä riittää sisävesillä mökkikäytössä moneen lähtöön. Sähköveneilyssä optimoidaan toimintamatkaa nopeuden kustannuksella. Uistelunopeudella toiminta-aika ja toimintamatka pitenevät selvästi useisiin kymmeniin kilometreihin ja tunteihin. Kaasu pohjassa akun saa tyhjäksi vajaassa tunnissa! Mercury Avator 7.5 e Virtaviivaisesti muotoillussa Mercury Avator 7.5 e -sähköperämoottorissa akku on sijoitettu nostettavan kannen alle. Akku napsahtaa paikalleen helposti ja myös akun irrottaminen on helppoa. Mitään erillisiä liitäntäkaapeleita tai veneen turkissa (lattialla) lojuvaa erillistä akkua ei tarvita. Ohjausvaihtoehtoina ovat kahva- ja kaukohallintaohjaus. Avatorissa on pikaliitännällä toimiva akku ja helppokäyttöiset hallintalaitteet, joiden avulla käyttöönotto on helppoa. Kehittyneiden näyttöjen ja muun teknologian avulla voit seurata akun varaustasoa. Pitemmälle reissulle voi ottaa mukaan vara-akun, jonka voi vaihtaa paikalleen muutamassa sekunnissa. Avatorin ohjauskahvaa voi säätää ylös, alas, vasemmalle tai oikealle niin, että ohjaaminen on mukavaa missä tahansa asennossa kummalla kädellä tahansa ja se myös taittuu käteväksi kantokahvaksi. Avator 7.5 e tuottaa 750 Watin tehon potkuriakselille, mikä vastaa 2,6 kW (3,5 hv) tehoisen polttomoottorin työntövoimaa. Akku 1 000 Wh litiumioni, nimellisteho potkurin akselilla 750 W, paino ilman akkua 19,5 kg, akun paino 7,6 kg, kokonaispaino 27,1 kg. Suositushinta 3 715 euroa, lyhyt rikipituus 381 mm. Pitempiä rikipituuksia (508 ja 635 mm) on olemassa, mutta niitä ei ole vielä hinnoiteltu. Teksti ja kuvat: Timo Turkula Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan