14.2.2024 Ajoneuvot Vene 24 Båt: Sähköperämoottorien valikoima laajenee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Esittelyssä kaksi mökkiveneisiin sopivaa moottoria: Torqeedo Travel ja Mercury Avator 7.5 e. Saksalainen Torqeedo on vuosikausia valmistanut mökkiveneisiin tarkoitettua Travel-moottorisarjaa, jossa on moottorin ja rikin päälle sijoitettu irrotettava litiumioniakku, joten mitään erillisiä akkuja hankaline sähkökaapeleineen ei tarvita. Travel-perämoottorin akku voidaan helposti irrottaa ja kantaa mukana kotiin tai mökille säilytykseen ja lataukseen.Pelkkä moottori ja riki voidaan lukita veneeseen tukevasti lukolla ja lukkoraudalla. Pelkkä moottori ilman akkua tuskin houkuttelee varasta.Mukavuutta lisää se, että erillisten akkujen ja kaapelien kanssa ei tarvitse äheltää lainkaan. Akku on kevyt kantaa mukana lataukseen ja säilytykseen. Akun kiinnittäminen käy helpommin ja nopeammin kuin pienen 3 kW (4 hv) bensiinikäyttöisen perämoottorin kiinteän polttoainesäiliön täyttäminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi uutuutta: Travel ja Travel XPTravel korvaa aikaisemman Travel 1103 -malliston, Travel XP on uusi, entistä tehokkaampi malli.Uutuuksissa on hyödyllisiä, käyttömukavuutta lisääviä parannuksia. Akun saa nopeasti paikalleen ja irrotettua ilman mitään johtoliitoksia. Aikaisemmissa malleissa oli lyhyt johdonpätkä akun kytkemiseen. Ohjauskahva on aikaisemman irrotettavan sijasta kiinteä ja siinä on pystysuuntainen kulman säätö.Myös ohjauksen kääntökulmaan on tullut enemmän säätömahdollisuuksia. Matalan veden ajoasento ja kippi ovat myös tervetulleita parannuksia. Wifi- ja bluetooth-yhteys mahdollistaa päivitykset ja TorqView-applikaation käytön, jolloin matkapuhelimelle saa kartan, matkalokin, moottorin käyttötiedot.Moottorin ajotietokoneen näyttö on nyt värillinen ja entistä selkeämpi antaen tiedot nopeudesta, akun varaustilasta sekä toiminta-ajasta ja toimintamatkasta. Rattiohjauksen kytkentä on myös mahdollista.TravelVakioakun kapasiteetti 1 080 Wh, moottoriteho on 1 100 W, mikä vastaa 2,2 kW (3 hv):n tehoista bensiiniperämoottoria.Sähkömoottorin suuren vääntömomentin ja siihen sopeutetun potkurin ansiosta työntövoima on käytännössä 3 kW (4 hv) -tehoisen bensiiniperämoottorin luokkaa. Sähkömoottorin teho ja työntövoima eivät ole suoraan verrannollisia polttomoottorin ilmoitettuun tehoon. Moottoriosan ja rikin paino 11,6 kg, akun paino 8,6 kg, kokonaispaino 20,2 kg, kaksi rikipituutta, lyhyt (S) ja pitkä (L).Suositushinta 2 890 euroa (S), 2 930 euroa (L).Modulaarisuus: haluttaessa Travel -malliin voi ostaa isomman 1 425 Wh -akun.Travel XPVakioakun kapasiteetti 1 425 Wh, Moottoriteho 1 600 W, vastaa noin 3,7 kW (5 hv):n bensiiniperämoottoria.Moottoriosan ja rikin paino 12,6 kg, akun paino 9,6 kg, kokonaispaino 22,2 kg, kaksi rikipituutta, lyhyt (S) ja pitkä (L), Suositushinta 3 890 euroa (S), 3930 euroa (L).Muita Torqeedo-sähköperämoottoreita kampanjahintaan: Travel 603 S 1 490 euroa, Travel 1103 CS 2 290 euroa, Travel 1103 CL 2 340 euroa.Yamaha osti TorqeedonTammikuussa Yamaha ilmoitti ostaneensa veneiden sähkömoottoreihin erikoistuneen saksalaisen Torqeedon. Yamahan sähkömoottorivalikoima on ollut niukka ja siihen Torqeedo tuo merkittävän parannuksen. Vuonna 2005 perustettu Torqeedo tarjoaa monipuolisen valikoiman veneisiin tarkoitettuja sähkömoottoreita ja niiden apulaitteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokemusasiantuntijan arvio Tässä kokemusasiantuntijan yhden kesän käyttökokemukset Torqeedo Travel 1103 CS -sähköperämoottorista, joka korvasi aikaisemman bensiinikäyttöisen Suzuki-perämoottorin (3 kW, 4 hv). Parasta on äänettömyys sekä se, että akun saa kätevästi kiinni ja irti nopeammin kuin tankkaus käy. Akku on moottoriosan päällä, joten mitään pitkiä virtajohtoja ja lattialla (veneen turkissa) lojuvia erillisakkuja ei tarvita. Turva varkaita vastaan on hyvä, koska moottoriosa ja riki ovat lukittuna veneeseen. mutta akku on irrotettu ja viety pois. Ilman akkua varas ei tee moottorilla mitään. 1103 CS-mallissa on myös irrotettava ohjauskahva. Sähkömoottorin tietokonenäyttö kertoo selkeästi jäljellä olevan toimintamatkan eri nopeuksilla. Näytöstä huomaa hetkessä, miten pienikin nopeuden lisäys syö toimintamatkaa. Uusissa Torqeedo-malleissa näytön näkyvyyttä ja toimintoja on edelleen kehitetty. Moottori on yllättävän äänetön ja sen ohjaussauvassa on tietokoneen näyttö, joka kertoo matkan aikana havainnollisesti 5 tärkeää asiaa: 1) Akun varaustila prosentteina, 2) Jäljellä oleva toimintamatka km nykyisellä nopeudella, 3) Nopeus km/h, 4) Tosiaikainen tehonkulutus watteina, 5) Aja hitaasti (kun akkukapasiteetti alle 30 %, alle 20 % ja alle 10 %, lisäksi tulee kuuluvia äänivaroituksia, jotta kuski älyää vähentää vauhtia ja lisätä toimintamatkaa). Kiitosta ansaitsee erityisesti se, että näyttö kertoo hetkessä, mitä pienikin nopeuden muutos vaikuttaa jäljellä olevaan toimintamatkaan. Harvassa sähköautossakaan on näin tarkka ja nopea reaaliaikainen toimintamatkalaskuri! Särki 435 -veneellä 7,8 km/h (4,2 solmun) nopeudella kahden henkilön kuormalla näyttö ilmoitti toimintamatkaksi 18 km, mikä riittää sisävesillä mökkikäytössä moneen lähtöön. Sähköveneilyssä optimoidaan toimintamatkaa nopeuden kustannuksella. Uistelunopeudella toiminta-aika ja toimintamatka pitenevät selvästi useisiin kymmeniin kilometreihin ja tunteihin. Kaasu pohjassa akun saa tyhjäksi vajaassa tunnissa! Mercury Avator 7.5 eVirtaviivaisesti muotoillussa Mercury Avator 7.5 e -sähköperämoottorissa akku on sijoitettu nostettavan kannen alle. Akku napsahtaa paikalleen helposti ja myös akun irrottaminen on helppoa. Mitään erillisiä liitäntäkaapeleita tai veneen turkissa (lattialla) lojuvaa erillistä akkua ei tarvita.Ohjausvaihtoehtoina ovat kahva- ja kaukohallintaohjaus. Avatorissa on pikaliitännällä toimiva akku ja helppokäyttöiset hallintalaitteet, joiden avulla käyttöönotto on helppoa. Kehittyneiden näyttöjen ja muun teknologian avulla voit seurata akun varaustasoa.Pitemmälle reissulle voi ottaa mukaan vara-akun, jonka voi vaihtaa paikalleen muutamassa sekunnissa. Avatorin ohjauskahvaa voi säätää ylös, alas, vasemmalle tai oikealle niin, että ohjaaminen on mukavaa missä tahansa asennossa kummalla kädellä tahansa ja se myös taittuu käteväksi kantokahvaksi.Avator 7.5 e tuottaa 750 Watin tehon potkuriakselille, mikä vastaa 2,6 kW (3,5 hv) tehoisen polttomoottorin työntövoimaa. Akku 1 000 Wh litiumioni, nimellisteho potkurin akselilla 750 W, paino ilman akkua 19,5 kg, akun paino 7,6 kg, kokonaispaino 27,1 kg. Suositushinta 3 715 euroa, lyhyt rikipituus 381 mm. Pitempiä rikipituuksia (508 ja 635 mm) on olemassa, mutta niitä ei ole vielä hinnoiteltu.Teksti ja kuvat: Timo TurkulaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen