13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin – tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Arrofoil 25 Cabin on monikäyttöinen alumiinivene, joka hyödyntää huomattavasti saavutettavammassa hintaluokassa sähkövenevalmistaja Candelan tutuksi tekemää tekniikkaa. Sekä viime- että toissavuotisilla venemessuilla oli esillä ruotsalaisen venevalmistaja Candelan C-8 -täyssähkövene, joka poikkesi kaikista saatavilla olevista kilpailijoistaan hydrofoilitekniikallaan. Se, että veneen rungon voi matka-ajossa nostaa ilmaan kantosiipien varaan, kasvattaa huomattavasti sähköllä toimivan veneen käyttömahdollisuuksia, kun veden vastus jää murto-osaan tavallisista plaanaavista veneistä, jolloin akusta riittää virtaa huomattavasti pidemmälle.Candela C-8:lla pääsee selvästi muita sähköveneitä pidemmälle, muttei toimintamatka silti ole polttomoottoriveneisiin verrattavissa. Lisäksi Polestar 2 -sähköauton akustolla toimivalle Candelalle on langennut huomattavan korkea, yli 300 000 euron hintalappu, vaikka kyse on 8,5-metrisestä veneestä.Nyt hydrofoilitekniikkansa on kuitenkin laittanut peliin toinen ruotsalaisvalmistaja Arronet, joka puolestaan nostaa Suzukin perämoottorilla varustetun alumiiniveneen paljon saavutettavammalla tavalla kantosiipien varaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaavutettavissa jopa 60 prosentin polttoainesäästötArrofoil 25 Cabinissa päästään siis hyödyntämään Arronetin itse kehittämiä hydrofoileja, jotka on asennettu periaatteessa ihan tavanomaiseen yhteysveneeseen kustannus- ja tilatehokkaasti. Arrofoilissa on rungon etuosassa molemmilla sivuilla hydraulisesti toimivat hydrofoilit, joiden oikeanlaista toimintaa tukevat vielä erilliset sivuohjaimet. Veneen perässä nosteen tuottaa puolestaan perämoottorin potkurin alapuolelle toteutettu hydrofoili, joka ei sekään ole kiinteästi paikallaan, vaan pulteilla ja pannalla irrotettavissa. Ollessaan käytöstä poissa hydrofoilit eivät kasvata veneen leveyttä eivätkä syväyttä, eivätkä ne vaikuta veneen kuljetettavuuteen trailerilla. Veneellä voi siis tyypillisen V-rungon varassa ajaa kuin mitä tahansa vastaavaa venettä ilman kantosiipiä, mutta tietyissä tilanteissa, matka-ajossa noin 20 - 25 solmun nopeudessa hydrofoileja kannattaa hyödyntää niiden tuomien ohittamattomien polttoainesäästöjen vuoksi. Hydrofoilien varassa vene käyttäytyy tuntuvasti eri tavalla kuin tavallinen moottorivene, ja jo kantosiipien varaan nousu ja niiden varassa pysyminen saattavat vaatia aluksi totuttelua. Foilien varaan vene voi alkaa nousta 16 solmun nopeudesta alkaen. Valmistajan mukaan hydrofoilien varassa veneen bensiininkulutuksen pitäisi asettua 0,5 litraan meripeninkulmalta (maakrapujen kielellä noin 1,85 kilometriltä), ja testien perusteella näin pitäisi hyvissä olosuhteissa olla myös käytännössä. Vastaavan kokoluokan perinteisellä tavalla kulkeviin veneisiin nähden polttoainesäästön pitäisi siis olla jopa 60 prosenttia. Bensiinin kulutuksen ja sitä kautta päästöjen vähentämisen lisäksi hydrofoilit tekevät veneen kulusta mukavaa veneilijöille sekä veneen kyydissä että ympärillä, sillä meno on tasaista ja vähämeluista, eikä aaltoja synny juuri nimeksikään. Lisäksi hydrofoilit vähentävät luonnollisestikin veneen tehontarvetta. Suzukin DF 115 ATL -perämoottori onkin Arrofoil 25 Cabinissa melko kesy, 150-hevosvoimainen. Vene on 7,6 metriä pitkä ja painaa reilut 1 600 kiloa. Aivan pahimpiin keleihin kantosiivistä ei kuitenkaan ole, mutta onneksi Arrofoilin pitäisi pystyä kulkemaan runkonsa varassa myös kirjaimellisesti heikoissa jäissä. Keulaportti lisää käytännöllisyyttäKontrastia futuristishenkiseen Candela C-8:aan nähden Arrofoil 25 Cabinissa lisää todellakin se, että tässä on puhtaan huviveneen sijaan kyse jopa työkäyttöön ja yhteysveneeksi suunnitellusta selkeästi enemmän hyötyarvoja painottavasta veneestä. Sellainen on toki myös veneen valmistajan Arronetin dna:ssa, näkyen tuotteiden käytännönläheisessä ja jopa karskissa ulkoilmeessä. Tästä käytännöllisestä tulokulmasta kertoo muun muassa veneen keulasta löytyvä avattava keularamppi. Sen avulla veneeseen on helppo kulkea esimerkiksi laiturilta keulan kautta, ja se helpottaa luonnollisesti myös tavaran lastaamista kyytiin ja kyydistä. Henkilöiden kulkemisen veneeseen pitäisi lisäksi olla perämoottoriveneeksi harvinaisen helppoa myös perän kautta, sillä perämoottori sijaitsee varsin syvällä rungossa, ikään kuin pohjukassa. Näin Arrofoil pitäisi olla mahdollista jopa peruuttaa laituriin. Kuten nimi ja kuvat kertovat, Arrofoil 25 Cabinissa on ohjaushytti, joka on läpikuljettava. Hytissä on tilaa enimmillään kahdeksalle hengelle. Arronetin veneitä maahantuo Astrum, ja prototyyppivaiheen jälkeen Arrofoilin asiakastoimitusten pitäisi alkaa vielä kuluvan vuoden puitteissa. Arronet Arrofoil 25 Cabinin ja Suzukin perämoottorin pakettihinnan on kerrottu asettuvan 150 000 euron alapuolelle, mitä voidaan pitää kilpailukykyisenä, jos nyt ylipäätään mitään hintaa voi pitää suoraan kilpailukykyisenä veneessä, jolla ei käytännössä ole suoria kilpailijoita. Lähteet: Arronet Aluminiumbåtar, TotalVene Lue lisää Kaikki artikkelit 17.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Saxdor 340 GTWA – Messujen retkivene levittää siipensä 16.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: näin toimii Volvo Pentan dieselsähköinen hybridivoimanlähde veneeseen 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 14.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Boston Whaler 250 Outrage – Messujen avoveneenä palkittu ja kaiken lisäksi uppoamaton 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 11.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Silver Condor Cabin – pitkästä pyrstöstä on hyötyä 18.12.2024 Vene 25 Båt Alle kaksi kuukautta starttiin: Vene 25 Båt on kalaisampi kuin koskaan 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 3 – syynissä kori, lasit ja alusta 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle