13.2.2025

Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin – tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa

Kuva Benjamin Helander

Arrofoil 25 Cabin on monikäyttöinen alumiinivene, joka hyödyntää huomattavasti saavutettavammassa hintaluokassa sähkövenevalmistaja Candelan tutuksi tekemää tekniikkaa.

Sekä viime- että toissavuotisilla venemessuilla oli esillä ruotsalaisen venevalmistaja Candelan C-8 -täyssähkövene, joka poikkesi kaikista saatavilla olevista kilpailijoistaan hydrofoilitekniikallaan. Se, että veneen rungon voi matka-ajossa nostaa ilmaan kantosiipien varaan, kasvattaa huomattavasti sähköllä toimivan veneen käyttömahdollisuuksia, kun veden vastus jää murto-osaan tavallisista plaanaavista veneistä, jolloin akusta riittää virtaa huomattavasti pidemmälle.

Candela C-8:lla pääsee selvästi muita sähköveneitä pidemmälle, muttei toimintamatka silti ole polttomoottoriveneisiin verrattavissa. Lisäksi Polestar 2 -sähköauton akustolla toimivalle Candelalle on langennut huomattavan korkea, yli 300 000 euron hintalappu, vaikka kyse on 8,5-metrisestä veneestä.

Nyt hydrofoilitekniikkansa on kuitenkin laittanut peliin toinen ruotsalaisvalmistaja Arronet, joka puolestaan nostaa Suzukin perämoottorilla varustetun alumiiniveneen paljon saavutettavammalla tavalla kantosiipien varaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saavutettavissa jopa 60 prosentin polttoainesäästöt

Arrofoil 25 Cabinissa päästään siis hyödyntämään Arronetin itse kehittämiä hydrofoileja, jotka on asennettu periaatteessa ihan tavanomaiseen yhteysveneeseen kustannus- ja tilatehokkaasti.

Arrofoilissa on rungon etuosassa molemmilla sivuilla hydraulisesti toimivat hydrofoilit, joiden oikeanlaista toimintaa tukevat vielä erilliset sivuohjaimet. Veneen perässä nosteen tuottaa puolestaan perämoottorin potkurin alapuolelle toteutettu hydrofoili, joka ei sekään ole kiinteästi paikallaan, vaan pulteilla ja pannalla irrotettavissa. Ollessaan käytöstä poissa hydrofoilit eivät kasvata veneen leveyttä eivätkä syväyttä, eivätkä ne vaikuta veneen kuljetettavuuteen trailerilla.

Veneellä voi siis tyypillisen V-rungon varassa ajaa kuin mitä tahansa vastaavaa venettä ilman kantosiipiä, mutta tietyissä tilanteissa, matka-ajossa noin 20 - 25 solmun nopeudessa hydrofoileja kannattaa hyödyntää niiden tuomien ohittamattomien polttoainesäästöjen vuoksi.

Hydrofoilien varassa vene käyttäytyy tuntuvasti eri tavalla kuin tavallinen moottorivene, ja jo kantosiipien varaan nousu ja niiden varassa pysyminen saattavat vaatia aluksi totuttelua. Foilien varaan vene voi alkaa nousta 16 solmun nopeudesta alkaen.

Valmistajan mukaan hydrofoilien varassa veneen bensiininkulutuksen pitäisi asettua 0,5 litraan meripeninkulmalta (maakrapujen kielellä noin 1,85 kilometriltä), ja testien perusteella näin pitäisi hyvissä olosuhteissa olla myös käytännössä.

Vastaavan kokoluokan perinteisellä tavalla kulkeviin veneisiin nähden polttoainesäästön pitäisi siis olla jopa 60 prosenttia.

Bensiinin kulutuksen ja sitä kautta päästöjen vähentämisen lisäksi hydrofoilit tekevät veneen kulusta mukavaa veneilijöille sekä veneen kyydissä että ympärillä, sillä meno on tasaista ja vähämeluista, eikä aaltoja synny juuri nimeksikään. Lisäksi hydrofoilit vähentävät luonnollisestikin veneen tehontarvetta. Suzukin DF 115 ATL -perämoottori onkin Arrofoil 25 Cabinissa melko kesy, 150-hevosvoimainen. Vene on 7,6 metriä pitkä ja painaa reilut 1 600 kiloa.

Aivan pahimpiin keleihin kantosiivistä ei kuitenkaan ole, mutta onneksi Arrofoilin pitäisi pystyä kulkemaan runkonsa varassa myös kirjaimellisesti heikoissa jäissä.

Keulaportti lisää käytännöllisyyttä

Kontrastia futuristishenkiseen Candela C-8:aan nähden Arrofoil 25 Cabinissa lisää todellakin se, että tässä on puhtaan huviveneen sijaan kyse jopa työkäyttöön ja yhteysveneeksi suunnitellusta selkeästi enemmän hyötyarvoja painottavasta veneestä. Sellainen on toki myös veneen valmistajan Arronetin dna:ssa, näkyen tuotteiden käytännönläheisessä ja jopa karskissa ulkoilmeessä.

Tästä käytännöllisestä tulokulmasta kertoo muun muassa veneen keulasta löytyvä avattava keularamppi. Sen avulla veneeseen on helppo kulkea esimerkiksi laiturilta keulan kautta, ja se helpottaa luonnollisesti myös tavaran lastaamista kyytiin ja kyydistä. Henkilöiden kulkemisen veneeseen pitäisi lisäksi olla perämoottoriveneeksi harvinaisen helppoa myös perän kautta, sillä perämoottori sijaitsee varsin syvällä rungossa, ikään kuin pohjukassa. Näin Arrofoil pitäisi olla mahdollista jopa peruuttaa laituriin.

Kuten nimi ja kuvat kertovat, Arrofoil 25 Cabinissa on ohjaushytti, joka on läpikuljettava. Hytissä on tilaa enimmillään kahdeksalle hengelle.

Arronetin veneitä maahantuo Astrum, ja prototyyppivaiheen jälkeen Arrofoilin asiakastoimitusten pitäisi alkaa vielä kuluvan vuoden puitteissa. Arronet Arrofoil 25 Cabinin ja Suzukin perämoottorin pakettihinnan on kerrottu asettuvan 150 000 euron alapuolelle, mitä voidaan pitää kilpailukykyisenä, jos nyt ylipäätään mitään hintaa voi pitää suoraan kilpailukykyisenä veneessä, jolla ei käytännössä ole suoria kilpailijoita.

Lähteet: Arronet Aluminiumbåtar, TotalVene

Vene 25 Båt: Saxdor 340 GTWA – Messujen retkivene levittää siipensä

Vene 25 Båt: näin toimii Volvo Pentan dieselsähköinen hybridivoimanlähde veneeseen

Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi

Vene 25 Båt: Boston Whaler 250 Outrage – Messujen avoveneenä palkittu ja kaiken lisäksi uppoamaton

Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu

Vene 25 Båt: Silver Condor Cabin – pitkästä pyrstöstä on hyötyä

Alle kaksi kuukautta starttiin: Vene 25 Båt on kalaisampi kuin koskaan

Toyota C-HR+

Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan

Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen

Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta

Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 3 – syynissä kori, lasit ja alusta

Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa

Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan

Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen

Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa

Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat