16.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: näin toimii Volvo Pentan dieselsähköinen hybridivoimanlähde veneeseen Teksti Benjamin Helander Kuva Volvo Penta, Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo Penta on jo tänä vuonna tuomassa markkinoille oman näkemyksensä sähköveneestä varasuunnitelmalla. Jos automaailma on tällä hetkellä miettimässä jollain tavalla uudelleen sähköistymisen nopeuttaan, täällä venemaailmassa ollaan vuosikymmeniä perässä siitäkin kehityksestä. Syitähän tähän on monia, alkaen latausinfrastruktuurin rakentamisen haastavuudesta vesiliikennettä varten, päättyen siihen, että veden vastuksen voittaminen potkuria pyörittämällä syö akkua reippaalla tahdilla. Hinta on myös huomattavan korkealla. Ratkaisuitakin on esitetty, ja sähköveneitä on jo rajoitetuissa määrin tuotannossa, mutta selvää on, ettei veneiden laajamittainen sähköistäminen ole lähivuosikymmeninä näköpiirissä. Automaailman ratkaisuista suoraan ammentaen venemaailmaan on tulossa hybridiratkaisuja, jotka mahdollistavat sähköllä ajamisen, mutta tarjoavat tarvittaessa myös polttomoottorin voimaa. Volvo Pentalta tällainen ratkaisu nyt löytyy, ja ruotsalaisvalmistajan autokaimaa lainaten voisi todeta, että kyse on sähköveneestä varasuunnitelmalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataushybridi vesilläVolvo Penta NC 37:lle paras luonnehdinta on se, että kyse on lataushybridistä vesillä. Kyse ei siis ole monista laivoista tutusta dieselsähköisestä voimansiirrosta, jossa varsinaiset dieselkoneet vain tuottavat sähköä sähkömoottoreille, jotka sitten pyörittävät potkureita. Toki Volvo Pentan ratkaisussa dieselkoneilla on mahdollista ladata akkuja, aivan kuten niitä on mahdollista ladata myös sähköverkosta, mikä on tietenkin energiatalouden näkökulmasta se viisaampi vaihtoehto. Volvo Penta D4-320 vastaa hybridiratkaisun dieselpuolesta. Venemessuilla Volvo Pentan osastolla ei ollut esillä tätä hybridivoimalinjaa, mutta yksi sen kulmakivistä kylläkin. NC 37:n lopulta sykkivä sydän muodostuu nimittäin kahdesta vierekkäin asennetusta 3,7-litraisesta nelisylinterisestä 320 hevosvoiman Volvo Penta D4-320 -sisädieselmoottorista. Moottorin perässä on luonnollisesti vetolaite, mutta hybridijärjestelmässä siihen väliin on onnistuttu puristamaan kummankin dieselmoottorin kohdalla oma 60 kilowatin sähkömoottori, joka lisää yhdistelmän pituutta vain parillakymmenellä senttimetrillä. Sähkömoottorit voivat pyörittää vetolaitetta dieselmoottoreista vapaina, mutta vain pienillä nopeuksilla. Sähkömoottoreita ruokkii kahdeksaan osaan veneen keskirunkoon pilkottu 67 kilowattitunnin akusto. Esimerkiksi Volvo Pentan käyttämällä melkein 12-metrisellä testiveneellä Jeanneu NC 37:llä viiden solmun nopeudella on mahdollista päästä noin 15 meripeninkulman eli suunnilleen 28 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Dieselit hyrähtävät käyntiin mikäli patteri loppuu tai nopeus kasvaa yli 10 solmuun. Dieseleillä toimintamatka on ajotavasta riippuen paljon tai erittäin paljon pidempi, ja matkanopeus voi kasvaa 35 solmuun eli noin 65 kilometriin tunnissa. Akustosta on hyötyä myös dieselpainotteisessa ajossa, sillä 67 kilowattitunnista riittää huomattavasti virtaa tämänkokoisen veneen monien sähkölaitteiden ylläpitoon, ja se on ilman muuta kaikki kotiinpäin. Aivan ruusuilla tanssimista tai oikotie onneen veneen hybridijärjestelmäkään ei silti ole. Järjestelmän tullessa kaupalliseen käyttöön sen lisähinta tavalliseen polttomoottoriin nähden tulee tarkentumaan, mutta olemaan joka tapauksessa selvästi perinteisiä ratkaisuja korkeampi. Lisäksi järjestelmä tuo veneeseen huomattavasti ylimääräistä painoa. Lähteet: Volvo Penta, TotalVene, Boating Mag Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa