16.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: näin toimii Volvo Pentan dieselsähköinen hybridivoimanlähde veneeseen Teksti Benjamin Helander Kuva Volvo Penta, Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo Penta on jo tänä vuonna tuomassa markkinoille oman näkemyksensä sähköveneestä varasuunnitelmalla. Jos automaailma on tällä hetkellä miettimässä jollain tavalla uudelleen sähköistymisen nopeuttaan, täällä venemaailmassa ollaan vuosikymmeniä perässä siitäkin kehityksestä. Syitähän tähän on monia, alkaen latausinfrastruktuurin rakentamisen haastavuudesta vesiliikennettä varten, päättyen siihen, että veden vastuksen voittaminen potkuria pyörittämällä syö akkua reippaalla tahdilla. Hinta on myös huomattavan korkealla. Ratkaisuitakin on esitetty, ja sähköveneitä on jo rajoitetuissa määrin tuotannossa, mutta selvää on, ettei veneiden laajamittainen sähköistäminen ole lähivuosikymmeninä näköpiirissä. Automaailman ratkaisuista suoraan ammentaen venemaailmaan on tulossa hybridiratkaisuja, jotka mahdollistavat sähköllä ajamisen, mutta tarjoavat tarvittaessa myös polttomoottorin voimaa. Volvo Pentalta tällainen ratkaisu nyt löytyy, ja ruotsalaisvalmistajan autokaimaa lainaten voisi todeta, että kyse on sähköveneestä varasuunnitelmalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataushybridi vesilläVolvo Penta NC 37:lle paras luonnehdinta on se, että kyse on lataushybridistä vesillä. Kyse ei siis ole monista laivoista tutusta dieselsähköisestä voimansiirrosta, jossa varsinaiset dieselkoneet vain tuottavat sähköä sähkömoottoreille, jotka sitten pyörittävät potkureita. Toki Volvo Pentan ratkaisussa dieselkoneilla on mahdollista ladata akkuja, aivan kuten niitä on mahdollista ladata myös sähköverkosta, mikä on tietenkin energiatalouden näkökulmasta se viisaampi vaihtoehto. Volvo Penta D4-320 vastaa hybridiratkaisun dieselpuolesta. Venemessuilla Volvo Pentan osastolla ei ollut esillä tätä hybridivoimalinjaa, mutta yksi sen kulmakivistä kylläkin. NC 37:n lopulta sykkivä sydän muodostuu nimittäin kahdesta vierekkäin asennetusta 3,7-litraisesta nelisylinterisestä 320 hevosvoiman Volvo Penta D4-320 -sisädieselmoottorista. Moottorin perässä on luonnollisesti vetolaite, mutta hybridijärjestelmässä siihen väliin on onnistuttu puristamaan kummankin dieselmoottorin kohdalla oma 60 kilowatin sähkömoottori, joka lisää yhdistelmän pituutta vain parillakymmenellä senttimetrillä. Sähkömoottorit voivat pyörittää vetolaitetta dieselmoottoreista vapaina, mutta vain pienillä nopeuksilla. Sähkömoottoreita ruokkii kahdeksaan osaan veneen keskirunkoon pilkottu 67 kilowattitunnin akusto. Esimerkiksi Volvo Pentan käyttämällä melkein 12-metrisellä testiveneellä Jeanneu NC 37:llä viiden solmun nopeudella on mahdollista päästä noin 15 meripeninkulman eli suunnilleen 28 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Dieselit hyrähtävät käyntiin mikäli patteri loppuu tai nopeus kasvaa yli 10 solmuun. Dieseleillä toimintamatka on ajotavasta riippuen paljon tai erittäin paljon pidempi, ja matkanopeus voi kasvaa 35 solmuun eli noin 65 kilometriin tunnissa. Akustosta on hyötyä myös dieselpainotteisessa ajossa, sillä 67 kilowattitunnista riittää huomattavasti virtaa tämänkokoisen veneen monien sähkölaitteiden ylläpitoon, ja se on ilman muuta kaikki kotiinpäin. Aivan ruusuilla tanssimista tai oikotie onneen veneen hybridijärjestelmäkään ei silti ole. Järjestelmän tullessa kaupalliseen käyttöön sen lisähinta tavalliseen polttomoottoriin nähden tulee tarkentumaan, mutta olemaan joka tapauksessa selvästi perinteisiä ratkaisuja korkeampi. Lisäksi järjestelmä tuo veneeseen huomattavasti ylimääräistä painoa. Lähteet: Volvo Penta, TotalVene, Boating Mag Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster