16.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: näin toimii Volvo Pentan dieselsähköinen hybridivoimanlähde veneeseen Teksti Benjamin Helander Kuva Volvo Penta, Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo Penta on jo tänä vuonna tuomassa markkinoille oman näkemyksensä sähköveneestä varasuunnitelmalla. Jos automaailma on tällä hetkellä miettimässä jollain tavalla uudelleen sähköistymisen nopeuttaan, täällä venemaailmassa ollaan vuosikymmeniä perässä siitäkin kehityksestä. Syitähän tähän on monia, alkaen latausinfrastruktuurin rakentamisen haastavuudesta vesiliikennettä varten, päättyen siihen, että veden vastuksen voittaminen potkuria pyörittämällä syö akkua reippaalla tahdilla. Hinta on myös huomattavan korkealla. Ratkaisuitakin on esitetty, ja sähköveneitä on jo rajoitetuissa määrin tuotannossa, mutta selvää on, ettei veneiden laajamittainen sähköistäminen ole lähivuosikymmeninä näköpiirissä. Automaailman ratkaisuista suoraan ammentaen venemaailmaan on tulossa hybridiratkaisuja, jotka mahdollistavat sähköllä ajamisen, mutta tarjoavat tarvittaessa myös polttomoottorin voimaa. Volvo Pentalta tällainen ratkaisu nyt löytyy, ja ruotsalaisvalmistajan autokaimaa lainaten voisi todeta, että kyse on sähköveneestä varasuunnitelmalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataushybridi vesilläVolvo Penta NC 37:lle paras luonnehdinta on se, että kyse on lataushybridistä vesillä. Kyse ei siis ole monista laivoista tutusta dieselsähköisestä voimansiirrosta, jossa varsinaiset dieselkoneet vain tuottavat sähköä sähkömoottoreille, jotka sitten pyörittävät potkureita. Toki Volvo Pentan ratkaisussa dieselkoneilla on mahdollista ladata akkuja, aivan kuten niitä on mahdollista ladata myös sähköverkosta, mikä on tietenkin energiatalouden näkökulmasta se viisaampi vaihtoehto. Volvo Penta D4-320 vastaa hybridiratkaisun dieselpuolesta. Venemessuilla Volvo Pentan osastolla ei ollut esillä tätä hybridivoimalinjaa, mutta yksi sen kulmakivistä kylläkin. NC 37:n lopulta sykkivä sydän muodostuu nimittäin kahdesta vierekkäin asennetusta 3,7-litraisesta nelisylinterisestä 320 hevosvoiman Volvo Penta D4-320 -sisädieselmoottorista. Moottorin perässä on luonnollisesti vetolaite, mutta hybridijärjestelmässä siihen väliin on onnistuttu puristamaan kummankin dieselmoottorin kohdalla oma 60 kilowatin sähkömoottori, joka lisää yhdistelmän pituutta vain parillakymmenellä senttimetrillä. Sähkömoottorit voivat pyörittää vetolaitetta dieselmoottoreista vapaina, mutta vain pienillä nopeuksilla. Sähkömoottoreita ruokkii kahdeksaan osaan veneen keskirunkoon pilkottu 67 kilowattitunnin akusto. Esimerkiksi Volvo Pentan käyttämällä melkein 12-metrisellä testiveneellä Jeanneu NC 37:llä viiden solmun nopeudella on mahdollista päästä noin 15 meripeninkulman eli suunnilleen 28 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Dieselit hyrähtävät käyntiin mikäli patteri loppuu tai nopeus kasvaa yli 10 solmuun. Dieseleillä toimintamatka on ajotavasta riippuen paljon tai erittäin paljon pidempi, ja matkanopeus voi kasvaa 35 solmuun eli noin 65 kilometriin tunnissa. Akustosta on hyötyä myös dieselpainotteisessa ajossa, sillä 67 kilowattitunnista riittää huomattavasti virtaa tämänkokoisen veneen monien sähkölaitteiden ylläpitoon, ja se on ilman muuta kaikki kotiinpäin. Aivan ruusuilla tanssimista tai oikotie onneen veneen hybridijärjestelmäkään ei silti ole. Järjestelmän tullessa kaupalliseen käyttöön sen lisähinta tavalliseen polttomoottoriin nähden tulee tarkentumaan, mutta olemaan joka tapauksessa selvästi perinteisiä ratkaisuja korkeampi. Lisäksi järjestelmä tuo veneeseen huomattavasti ylimääräistä painoa. Lähteet: Volvo Penta, TotalVene, Boating Mag Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle