11.2.2025

Vene 25 Båt: Silver Condor Cabin – pitkästä pyrstöstä on hyötyä

Kuva Benjamin Helander

Venemessut ovat nyt kunnolla vauhdissa, ja Moottorin ensimmäinen venepoiminta on monikäyttöinen ohjaushyttiveneuutuus.

Suomalaisen, pohjoismaisen ja pohjoiseurooppalaisen veneilykansan odotus on jo puoliksi palkittu, sillä vaikka veneilykauden alkuun onkin vielä tovi, Vene 25 Båt on jo täällä ja täydessä vauhdissa. Pohjois-Euroopan suurimmaksi veneilytapahtumaksi kutsutut venemessut pidetään Helsingin Messukeskuksessa 7. - 16. helmikuuta.

Moottori on mukana venemessujen tunnelmassa nostaen poimintoja sen monipuolisesta venekattauksesta tällä kokonaisella messuviikolla, joka siis jatkuu aina sunnuntaihin asti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pidempi pyrstö laajentaa toimenkuvaa

Ensimmäinen poiminta vuoden 2025 venemessuilla yleisölle esiteltävistä uutuusveneistä kohdistuu kotimaiseen, kookkaaseen alumiiniveneeseen ohjaushytillä, Silver Condor Cabiniin.

Condor Cabin on periaatteessa tarkoitettu monipuolistamaan läheisen sukulaismallinsa Silver Seahawk Cabinin toimenkuvaa. Oleellisin eroavaisuus näiden kahden venemallin välillä on Condorin rungon pidennys tasan metrillä, jolloin on saavutettu niin ikään prikulleen kahdeksan metrin runkopituus.

Jokainen millimetri tuosta metrin lisäpituudesta on tullut kabiinin ja perämoottorin väliin, mikä tekee veneen perästä tunnusomaisen pitkänhuiskean. Käytettävyyden kannalta tämä puolestaan tarkoittaa, että Condor Cabinissa on pikkusisareensa verrattuna huomattavan kokoinen taka-avotila. 3,5 neliömetrin laajuinen takatila käsittää 1,99 x 1,76 metrin verran tasaista, alumiinipäällysteistä tilaa, jossa on kuormansidontapisteitä.

Lisävarusteena takatilaan on saatavilla myös säilytyslaatikoita, jotka ovat tarvittaessa hyödynnettävissä tilapäisistuimina.

Taka-avotilan mahdolliset käyttötarkoitukset eivät ihan heti lopu. Tila on kookas ja äärimmäisen sään- sekä liankestävä, joten puhtaan tavarankuljetuksen lisäksi esimerkiksi mökkisaareen tilaa voi hyödyntää kalastuksen sekä erilaisten vesiurheilulajien kuten sukelluksen tarpeisiin.

Ripauksen ylellisyyttä tähän käytännöllisyyttä painottavaan alumiiniveneeseen tuo lujitemuovista valmistettu ohjaushytti, joka on siis sama kuin Seahawk Cabinissa. Hytin sisällä on parhaimmillaan kuusi istumapaikkaa ja tarvittaessa sinne on mahdollista järjestää jopa parivuode. Tilaa ja käytännöllisyyttä hyttiin tuovat kaksiosainen kattoluukku sekä kunnolliset ovet kummassakin päässä.

Kun päästään lopulta voimapuolelle, vastaan tulevat Hondan perämoottorit. Condor Cabinissa tehosuosituksen yläraja asettuu 250 hevosvoimaan, mikä tarkoittaa, että standardimoottori olisi Honda BF250, joka on muotoa V6. Condor Cabiniin on mahdutettu pikkusisarta kookkaampi 310 litran polttoainesäiliö, jonka turvin ainakin tällä kesymmällä moottorilla pitäisi olla saavutettavissa noin 460 kilometrin eli 250 meripeninkulman toimintamatka.

Condor Cabin on kuitenkin mahdollista varustaa myös 350 hevosvoiman Honda BF350:llä, joka on muodoltaan V8. Tämän tehokkaamman moottorivaihtoehdon etuna on luonnollisesti nopeus. Valmistaja kertookin tämän version huippunopeuden olevan 50 solmussa eli 90 km/h paremmalla puolella.

Alumiinirunkoisen Silver Condor Cabinin hintaa voisi kuvailla maltilliseksi veneen koko ja voimavarat huomioon ottaen. Veneen pakettihinta BF250-moottorilla on 92 990 euroa, ja BF350:llekin on saatu kirjoitettua vielä ysillä alkava pakettihinta 99 990 euroa.

Silver Condor Cabin on esillä Silver Boatsin osastolla 6h48.

Lähde: Silver Boats

Vene 25 Båt: Saxdor 340 GTWA – Messujen retkivene levittää siipensä

Vene 25 Båt: näin toimii Volvo Pentan dieselsähköinen hybridivoimanlähde veneeseen

Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi

Vene 25 Båt: Boston Whaler 250 Outrage – Messujen avoveneenä palkittu ja kaiken lisäksi uppoamaton

Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin – tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa

Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu

Alle kaksi kuukautta starttiin: Vene 25 Båt on kalaisampi kuin koskaan

Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi

Toyota C-HR+

Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan

Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen

Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta

Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 3 – syynissä kori, lasit ja alusta

Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa

Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan

Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen

Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat