9.11.2019 Ajoneuvot Verge – suomalainen 1000 newtonmetrin sähkömoottoripyörä vaihtoi nimensä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi nimi, poikkeuksellinen tekniikka ja 1000 newtonmetrin vääntö. Näillä eväillä suomalainen Verge-sähkömoottoripyörä aikoo valloittaa maailman. Teemu Saukkion unelma sekä ulkonäöltään että tekniikaltaan asenteellisemmasta sähkömoottoripyörästä on ottanut jälleen seuraavan askeleen eteenpäin. Pyörän tuotantomalli on ensimmäistä kertaa esillä Milanon EICMA-moottoripyöränäyttelyssä.Vaikka viime talvena Helsingin MP19-messuilla esillä olleen sähkömoottoripyörän ulkonäkö näyttää edelleen samalta, niin yllätyksenä tulee pyörän nimeäminen kokonaan uudelleen sekä uudet entistä komeammat teho- ja vääntölukemat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErottuvampi nimiPersonaallinen punainen sähkömoottoripyörä on tunnettu tähän asti nimellä RMK E2 ja sen ympärille on perustettu yhtiö nimeltä RMK Vehicle Corporation. Milanon moottoripyöränäyttelyn aattopäivänä yritys julkaisi tiedotteen, jossa se kertoi, että yrityksen nimi vaihtuu ja uusi nimi on Verge Motorcycles.Yhtenä syynä nimenvaihdokseen on se, että lyhenne RMK on maailmalla yleisesti käytössä useammallakin kansainvälisellä yrityksellä. Toisena syynä vaihdokselle kerrottiin, että tilalle haluttiin erottuvampi, ammattimaisempaa asennetta ja korkeaa teknistä tasoa kuvaava nimi.Yrityksen nimen lisäksi myös itse tuotteen nimi muuttuu mukana. Tuotantomallin nimi on Verge TS, jossa mallimerkintä TS viittaa pyörän alkuperäiseen ideoijaan ja muotoilijaan Teemu Saukkioon.Vääntölukema kolminkertaistui kerrallaJa jotta huomio maailman suurimmilla moottoripyörämessuilla olisi taattu, myös tekniikkaa oli prototyyppivaiheesta kehitetty selvästi. Vielä viime talvena teholukemaksi kerrottiin 50 kilowattia ja vääntölumaksi 320 newtonmetriä. Nyt uusiksi lukemiksi kerrottiin 80 kilowattia ja 1000 newtonmetriä!Verge TS:n ainutlaatuisuus kilpailijoihin nähden perustuu takapyörän sisäkehälle sijoitettuun vannemoottoriin. Ratkaisun ansiosta pyörä ei tarvitse lainkaan vaihteistoa eikä voimansiirtohäviöitä tuottavaa kardaani-, hihna- tai ketjuvetoa. Samalla osien ja huoltotarpeen määrä vähenee. Kasvaneesta tehosta huolimatta pyörän paino ja toimintamatka yhdellä latauksella on saatu pidettyä ennallaan.Painoksi kerrotaan noin 225 kiloa. Kaupunkiajossa toimintamatka on 300 kilometriä ja maantiellä 200 kilometriä. Kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitetaan alle neljä sekuntia. Huippunopeus on rajoitettu 180 kilometriin tunnissa. Akkujen lataus tyhjästä täyteen sujuu 4,5 tunnissa. Myöhemmin luvassa on tehokkaampi pikalaturi. Pyörä on jo ennakkotilattavissa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Verge Motorcycles Lue lisää Kaikki artikkelit 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja