16.2.2024 Autoilu Vinkit hiihtolomille! – kuormaa oikein, aja maltilla, ennakoi latausruuhkat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto: muista maltti, tarkista rengaspaineet, kuormaa harkiten ja käytä ajovaloja oikein. Luvassa hankalia ajokelejä lumipyryn vuoksi. Koulujen hiihtolomia vietetään tulevien viikkojen 8–10 aikana eri puolilla Suomea. Moni perhe suuntaa autollaan pohjoisen hiihtokeskuksiin. Sääennusteiden mukaan luvassa on hankalia ajokelejä: sakeaa lumipyryä perjantain iltapäivästä yöhön asti.Autoliiton vinkein eli pienillä tarkistuksilla ja huolellisuudella liikenteessä voi varmistaa perillepääsyn ilman ongelmia.Ennen matkaa on aiheellista tarkastaa muun muassa valojen toiminta, pyyhkijänsulkien kunto ja moottoriöljyn sekä jäähdytys- ja jarrunesteiden määrät. Havainnoinnin helpottamiseksi tuulilasin sisäpinta kannattaa puhdistaa ja lasinpesunestesäilö täyttää riittävästi pakkasta kestävällä seoksella.– Lasinpesunesteen pakkaskestävyyden kanssa suosittelen mieluummin liioittelemaan kuin nuukailemaan, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNosta painetta…Rengaspaineet on syytä tarkastaa ja nostaa kuormituksen mukaisiksi. Talvirenkaissa Autoliitto suosittelee käyttämään 0,2 baria suositusta korkeampia paineita.– Ilman lämpötilan laskiessa 10 astetta, laskee paine renkaissa 0,1 baria. Pienellä ylipaineella pyritään ehkäisemään, ettei kovassakaan pakkasessa tulisi ajettua vajaapaineisilla renkailla, Vesalainen selventää.…muttei ratin takanaHiihtolomamatkan onnistumiseksi on tärkeää, että kuljettaja on täydessä ajokunnossa ja ajotapa turvallinen. Hiihtolomaliikenteessä ei kannata hötkyillä. Vilkkaimmilla tieosuuksilla liikenne varmasti jonoutuu meno-, paluu- ja vaihtopäivinä.– Kuljettajan kannattaa pitää mielessä, että jonossa pomppimalla monesti vain puurouttaa liikennettä entisestään. Huomattavasti toistuvia ohituksia järkevämpi vaihtoehto onkin jättäytyä ajelemaan vähintään neljän sekunnin turvavälillä edellä ajavan taakse, muun liikennevirran mukana, Vesalainen painottaa.Sinkoutuvat tavarat vaaranaHiihtolomille suorivat tietävät hyvin, että jo viikonkin reissu tietää haastavaa auton pakkaamista. Ajattelematon tavaroiden autoon sullominen ei ole kuitenkaan oikea ratkaisu.Auton tavaratila tulisi kuormata niin, että painavimmat tavarat tulevat alimpaan kerrokseen ja tuetaan kiinni takaistuimen selkänojaan. Seuraavat tavarat tuetaan sitten ensimmäisiin. Toinen kerros tehdään samalla periaatteella yhtä tiiviisti kevyemmillä tavaroilla.Autoliitto muistuttaa, että olennaista on, ettei tavaratilaa kuormata takapenkin selkänojan yläreunan yläpuolelle. Äkkijarrutuksissa tai väistöliikkeissä tavarat voivat sinkoitua holtittomasti matkustamossa, jos niitä ei ole pakattu kunnolla.Vesalainen tähdentää, että suksiboksiin laitetaan vain kevyttä tavaraa eli lähinnä sukset, sauvat ja laudat sekä niiden lisäksi esimerkiksi vaatteita. Tavaroiden painopisteen tulisi olla sivusta katsottuna boksin keskivaiheilla ja jakautua tasaisesti molemmille taakkatelineille. Boksissa kuljetettavat tavarat pitää myös kiinnittää hyvin. Boksin ja taakkatelineen kiinnitys on hyvä tarkistaa säännöllisesti esimerkiksi aina taukojen yhteydessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOpettele autosi valotVesalainen on havainnut, että moni ajaa tietämättään huonossakin kelissä takavalot pimeinä luottaen liiaksi valojen automatiikkaan. Jos valokatkaisijaa pitää AUTO-asennossa, ei voi olla täysin varma, palavatko autossa huomiovalot ilman takavaloja vai ajo- ja takavalot. Huonon ajokelin vallitessa on tärkeää käyttää takasumuvaloja.– Esimerkiksi lumipyryssä ajettaessa on usein niin valoisaa, ettei järjestelmä hahmota tarvetta ajo- ja takavaloille. Jotta kuljettaja voi varmistua keliin sopivien valojen päällä olosta, kannattaa katkaisija kääntää ’valot päälle’-asentoon.Lumipyryn varalta kannattaa myös tutustua, miten omassa autossa saa takasumuvalon päälle. Hyvä nyrkkisääntö takasumuvalon käyttöön on, että jos itsellä on vaikeuksia erottaa edellä ilman takasumuvaloa ajava, painii takana tuleva todennäköisesti saman ongelman kanssa. Sähköautoilija: maksimoi toimintamatka ja vältä latausruuhkat! Kylmä ajokeli syö sähköauton toimintamatkaa ja pidentää latausaikoja, mikä voi lisätä latausruuhkien riskiä hiihtolomaliikenteessä. Sääennusteiden seuraaminen, joustava reittisuunnitelma, akun esilämmitys ja muiden lataajien huomioiminen pitävät huolen siitä, että rinteisiin ja laduille pääsee sujuvasti sähköautolla, muistuttaa vakuutusyhtiö LähiTapiola. – Sähköauton toimintamatka lyhenee kylmällä säällä 30–50 prosenttia. Esimerkiksi 500 kilometrin säde voi kutistua kovalla pakkasella alle 300 kilometriin. Jos luvassa on kylmää keliä, latauspysähdykset kannattaa suunnitella tavallista tiheämmin, LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri vinkkaa. Alaviiri tuo esiin, että osassa sähköautoja on käytettävissä akun esilämmitys latausta varten, mikä voi nopeuttaa lataustapahtumaa oleellisesti. – Akun keston voi maksimoida talviajossa laskemalla auton sisälämpötilaa sen verran kuin on mahdollista ilman, että ikkunat huurustuvat. Kuluvan viikon perjantai ja lauantai ovat todennäköisesti vilkkaita liikennepäiviä, kun lomalle lähdetään pääkaupunkiseudulta, Varsinais-Suomesta ja Satakunnasta. Viime vuonna hiihtolomaviikkojen ruuhkahuippujen aikaan julkisten latauspisteiden latausmäärät jopa moninkertaistuivat lomaviikkoja edeltävistä lukemista, selviää sähköisten ajoneuvojen latauspaikkaratkaisutoimittaja Plugitin datasta. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto, LähiTapiola, Plugit Lue lisää Kaikki artikkelit 31.10.2024 Matkailu Mystinen Magneettimäki ja elintärkeä Jäämerentie 29.10.2024 Liikenneturvallisuus Varovaisuutta pysäkillä ja liikenteessä – isojen autojen katveet haltuun 25.10.2024 Autoilu Talven nopeusrajoitukset käyttöön 29.10. mennessä 23.10.2024 Autoilu Vaaralliset kuskit jännittävät eniten 20.10.2024 Autoilu Miten ikäkuski selviää liikennevirrassa? – Ongelmina pimeällä ja talvella ajaminen 18.10.2024 Yleinen Päihdekuskit eivät välttämättä jää lääkärien haaviin ajoissa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Autoilu Iäkkäitä paljon liikenteessä ja määrä vain kasvaa 15.10.2024 Sähköautot Parranpärinä taattu – kitkat vai nastat ja sähköautoilu! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 6.11.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 4.11.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Bayon Cross – crossover, joka ei näytä niinkään crossoverilta 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista