16.2.2024

Vinkit hiihtolomille! – kuormaa oikein, aja maltilla, ennakoi latausruuhkat

Volvo XC60 D5 AWD

Autoliitto: muista maltti, tarkista rengaspaineet, kuormaa harkiten ja käytä ajovaloja oikein. Luvassa hankalia ajokelejä lumipyryn vuoksi.

Koulujen hiihtolomia vietetään tulevien viikkojen 8–10 aikana eri puolilla Suomea. Moni perhe suuntaa autollaan pohjoisen hiihtokeskuksiin. Sääennusteiden mukaan luvassa on hankalia ajokelejä: sakeaa lumipyryä perjantain iltapäivästä yöhön asti.

Autoliiton vinkein eli pienillä tarkistuksilla ja huolellisuudella liikenteessä voi varmistaa perillepääsyn ilman ongelmia.

Ennen matkaa on aiheellista tarkastaa muun muassa valojen toiminta, pyyhkijänsulkien kunto ja moottoriöljyn sekä jäähdytys- ja jarrunesteiden määrät. Havainnoinnin helpottamiseksi tuulilasin sisäpinta kannattaa puhdistaa ja lasinpesunestesäilö täyttää riittävästi pakkasta kestävällä seoksella.

– Lasinpesunesteen pakkaskestävyyden kanssa suosittelen mieluummin liioittelemaan kuin nuukailemaan, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nosta painetta…

Rengaspaineet on syytä tarkastaa ja nostaa kuormituksen mukaisiksi. Talvirenkaissa Autoliitto suosittelee käyttämään 0,2 baria suositusta korkeampia paineita.

– Ilman lämpötilan laskiessa 10 astetta, laskee paine renkaissa 0,1 baria. Pienellä ylipaineella pyritään ehkäisemään, ettei kovassakaan pakkasessa tulisi ajettua vajaapaineisilla renkailla, Vesalainen selventää.

…muttei ratin takana

Hiihtolomamatkan onnistumiseksi on tärkeää, että kuljettaja on täydessä ajokunnossa ja ajotapa turvallinen. Hiihtolomaliikenteessä ei kannata hötkyillä. Vilkkaimmilla tieosuuksilla liikenne varmasti jonoutuu meno-, paluu- ja vaihtopäivinä.

– Kuljettajan kannattaa pitää mielessä, että jonossa pomppimalla monesti vain puurouttaa liikennettä entisestään. Huomattavasti toistuvia ohituksia järkevämpi vaihtoehto onkin jättäytyä ajelemaan vähintään neljän sekunnin turvavälillä edellä ajavan taakse, muun liikennevirran mukana, Vesalainen painottaa.

Sinkoutuvat tavarat vaarana

Hiihtolomille suorivat tietävät hyvin, että jo viikonkin reissu tietää haastavaa auton pakkaamista. Ajattelematon tavaroiden autoon sullominen ei ole kuitenkaan oikea ratkaisu.

Auton tavaratila tulisi kuormata niin, että painavimmat tavarat tulevat alimpaan kerrokseen ja tuetaan kiinni takaistuimen selkänojaan. Seuraavat tavarat tuetaan sitten ensimmäisiin. Toinen kerros tehdään samalla periaatteella yhtä tiiviisti kevyemmillä tavaroilla.

Autoliitto muistuttaa, että olennaista on, ettei tavaratilaa kuormata takapenkin selkänojan yläreunan yläpuolelle. Äkkijarrutuksissa tai väistöliikkeissä tavarat voivat sinkoitua holtittomasti matkustamossa, jos niitä ei ole pakattu kunnolla.

sähköauto suksiboksi taakkateline kattoteline Hyundai Ioniq 5 käyttötesti

Vesalainen tähdentää, että suksiboksiin laitetaan vain kevyttä tavaraa eli lähinnä sukset, sauvat ja laudat sekä niiden lisäksi esimerkiksi vaatteita. Tavaroiden painopisteen tulisi olla sivusta katsottuna boksin keskivaiheilla ja jakautua tasaisesti molemmille taakkatelineille. Boksissa kuljetettavat tavarat pitää myös kiinnittää hyvin. Boksin ja taakkatelineen kiinnitys on hyvä tarkistaa säännöllisesti esimerkiksi aina taukojen yhteydessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Opettele autosi valot

Vesalainen on havainnut, että moni ajaa tietämättään huonossakin kelissä takavalot pimeinä luottaen liiaksi valojen automatiikkaan. Jos valokatkaisijaa pitää AUTO-asennossa, ei voi olla täysin varma, palavatko autossa huomiovalot ilman takavaloja vai ajo- ja takavalot. Huonon ajokelin vallitessa on tärkeää käyttää takasumuvaloja.

– Esimerkiksi lumipyryssä ajettaessa on usein niin valoisaa, ettei järjestelmä hahmota tarvetta ajo- ja takavaloille. Jotta kuljettaja voi varmistua keliin sopivien valojen päällä olosta, kannattaa katkaisija kääntää ’valot päälle’-asentoon.

Lumipyryn varalta kannattaa myös tutustua, miten omassa autossa saa takasumuvalon päälle. Hyvä nyrkkisääntö takasumuvalon käyttöön on, että jos itsellä on vaikeuksia erottaa edellä ilman takasumuvaloa ajava, painii takana tuleva todennäköisesti saman ongelman kanssa.

Sähköautoilija: maksimoi toimintamatka ja vältä latausruuhkat!

Kylmä ajokeli syö sähköauton toimintamatkaa ja pidentää latausaikoja, mikä voi lisätä latausruuhkien riskiä hiihtolomaliikenteessä. Sääennusteiden seuraaminen, joustava reittisuunnitelma, akun esilämmitys ja muiden lataajien huomioiminen pitävät huolen siitä, että rinteisiin ja laduille pääsee sujuvasti sähköautolla, muistuttaa vakuutusyhtiö LähiTapiola.

– Sähköauton toimintamatka lyhenee kylmällä säällä 30–50 prosenttia. Esimerkiksi 500 kilometrin säde voi kutistua kovalla pakkasella alle 300 kilometriin. Jos luvassa on kylmää keliä, latauspysähdykset kannattaa suunnitella tavallista tiheämmin, LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri vinkkaa.

Alaviiri tuo esiin, että osassa sähköautoja on käytettävissä akun esilämmitys latausta varten, mikä voi nopeuttaa lataustapahtumaa oleellisesti.

– Akun keston voi maksimoida talviajossa laskemalla auton sisälämpötilaa sen verran kuin on mahdollista ilman, että ikkunat huurustuvat.

Kuluvan viikon perjantai ja lauantai ovat todennäköisesti vilkkaita liikennepäiviä, kun lomalle lähdetään pääkaupunkiseudulta, Varsinais-Suomesta ja Satakunnasta. Viime vuonna hiihtolomaviikkojen ruuhkahuippujen aikaan julkisten latauspisteiden latausmäärät jopa moninkertaistuivat lomaviikkoja edeltävistä lukemista, selviää sähköisten ajoneuvojen latauspaikkaratkaisutoimittaja Plugitin datasta.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto, LähiTapiola, Plugit

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat