12.5.2024 Moottoriurheilu Voisiko amerikkalainen suoratoistojätti pelastaa myös rallin MM-sarjan? Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin MM-sarja tarvitsee apua kipeämmin kuin koskaan. Lajin arvo on valahtanut alas, eikä aikaa väärille korjausliikkeille enää ole. Apu saattaisi löytyä samasta reseptistä, joka sai formula ykköset pysymään suuren yleisön suosiossa. Muutoksia muuttamisen ilosta, vai aito ymmärrys MM-sarjan kadonneesta gloriasta?On vielä aikaista sanoa, saako rallipromoottori kausien 2025 ja 2026 aikana käyttöön otettavilla muutoksilla jotain hyvää aikaiseksi.Paniikkinappulaa on painettu, ja tällä tietoa konkreettista nostetta rallille haetaan seuraavien kahden vuoden ajan sääntömuutoksilla, jotka tekevät autoista teknisesti yksinkertaisempia sekä hitaampia – ja, ai niin, ovat jatkossa myös ostettavissa heti rallin jälkeen 400 000 eurolla.Lajien eroavaisuuksien takia rallia ja formula ykkösiä ei juuri ole vertailtu menestysreseptin osalta, mutta kenties nyt olisi juuri oikea aika toimia niin. Faktaa on, että suoratoistopalvelu ja tuotantoyhtiö Netflix antoi melkoisen piristysruiskeen formuloille, muokkaamalla ruudulle tuotteen, jota ymmärtävät lajin kevytkuluttajatkin.Voisi yhtä hyvin kysyä, mitä menetettävää rallilla on asian suhteen, jos vastaavaan kokeiluun päädytään myös rallin MM-sarjan osalta?Tuskin paljoakaan. Vaihtoehtona on pitää jääräpäisesti kiinni lajin nykyisestä imagosta, jotta ei vahingossakaan suututa vanhan liiton tekijöitä. Hullumpi toimintatapa ei olisi myöskään lajin modernisoiminen vastaamaan tämän päivän haasteisiin.Rallin MM-sarjan promoottorin edustaja Peter Thul vieraili Secto Rally Finlandin 2024 reitin julkistamistilaisuudessa ja kertoi ajatuksiaan sarjan tulevaisuudesta.Rallin MM-sarjan promoottorin nokkamies Peter Thul vieraili Suomessa maaliskuussa. Thul myönsi neuvotteluyhteyden olevan auki, mutta kaiken olevan silti vasta alkutekijöissään.- Kyllä. Sellainen projekti on meneillään, mutta investoinnin suuruus on ongelma. Tuotanto maksaa.Muitakin tunnusteluja on jo tehty. Mikäli lajin huipputason tapahtumat halutaan kertoa eri tavalla, eri yleisölle, on nykyisestä konseptista poikettava rajusti.Jo nykyisellään yhden MM-rallin televisiointi on miljoonien eurojen arvoinen sijoitus, kun kymmenpäinen tuotantoryhmä lennätetään paikan päälle. - Olemme olleet puheissa myös Amazonin kanssa. Se ei ole niin helppoa, koska se vaatii paljon rahaa ja sitoutumista. Se olisi hienoa ja olemme avoimia asialle, mutta sitoutumisen pitää tapahtua molempien osapuolten taholta.Laajalle maantieteelliselle alueelle ulottuva rallireitti luo luonnollisesti erilaisen haasteen kuin muutaman kilometrin pyrähdys radalla, kuten formula ykkösissä.- Rallissa on paljon erilaisia asioita selitettävänä, joten se on täysin eri asia kuin kilpailut radalla.Lue myös: Tyytymättömien kuljettajien armada sen kertoo: Joukkopako uhkaa rallin MM-sarjaa?Kaupan alan korkeakouluopinnot antavat Emil Lindholmille (vas.) perspektiiviä katsoa rallia myös markkinoinnin näkökulmasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeukkua suurelta yleisöltäToisen polven kuljettaja Emil Lindholm kilpailee ranskalaisen yksityistiimin ajattamalla Hyundailla rallin MM-sarjassa ja viimeistelee kauppatieteiden maisterin opintojaan Hankenilla. Niinpä Lindholmilla on kuljettajista eniten kaikupohjaa mielipiteelleen.- Luulen, että Netflix on tehnyt todella hyvää formula ykkösille. Silloin voi houkutella katsojia, jotka eivät ole niin vihkiytyneitä ja fanaattisia. Lajin sisältä on toki kuulunut soraääniä siitä, että tapahtumia on ylidramatisoitu, eivätkä ne heijasta todellisuutta. Väliäkö sillä, jos katsojat tykkäävät. Rallissa on valtavasti taustatarinoita, joita ei tällä hetkellä ole vielä kerrottu. Sitä puolta voisi kehittää niin, että se sopisi Netflixiin. Jonkun vain pitäisi tehdä se, Lindholm summaa.Elämänmakuiset tarinat ripauksella keinotekoista draamaa saisivat monet uudet seuraajat vastaanottimen ääreen. Siinä tilanteessa valtaosa ihmisistä nauliintuisi katsomaan tapahtumia aivan muusta syystä kuin puhtaasti urheilullisten tapahtumien ansiosta. Urheilulliset aspektit olisivat jatkossa sivuseikkoja, sillä jotain täytyy uhrata, jotta voi saavuttaa jotain parempaa. Paljon parempaa.Autotehtaiden markkinointiviestintä menisi perille tällä tavalla huomattavasti tehokkaammin, ja mikä parasta, sarja saattaisi saada mukaansa jonkin maailman suurimmista yrityksistä. Tällä hetkellä kärkipaikkaa maailman arvokkaimpana yrityksenä pitää reilun kolmen biljoonan USD:n markkina-arvolla ohjelmistoyritys Microsoft, joka on aiemmin tehnyt yhteistyötä Toyotan rallitiimin kanssa.Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on myötämielinen idean suhteen, joskin tiedostaa rallin luonteen olevan haastavampi taivuteltava vastaavaan kerrontaan kuin formula ykköset Netflixin tuotannossa.- Ei huono idea. Muutamaa sen tyyppistä ajatusta on tv-yhtiöiden kanssa pyöritelty, mutta mitään ei vielä ole pystytty rakentamaan. Se on vähän vaikeampi toteuttaa, mutta voisi ehdottomasti luoda uutta näkyvyyttä. Jari-Matti Latvala ei pidä huonona ideana sitä, jos rallia aletaan jossain vaiheessa näyttää Netflixin kautta. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 8.7.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2025 houkutteli mukaan 66 kilpailijaa – Ogier mukaan viime hetkellä 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 25.6.2025 Moottoriurheilu Kaikkien aikojen kunnianhimoisin Formula 1 -elokuva vie katsojan formula-auton rattiin 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 10.6.2025 Moottoriurheilu Aatu Hakalehto valittiin vuoden 2025 Flying Finn Future Star -kuljettajaksi – tähtäimessä Secto Rally Finland 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen