12.5.2024 Moottoriurheilu Voisiko amerikkalainen suoratoistojätti pelastaa myös rallin MM-sarjan? Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin MM-sarja tarvitsee apua kipeämmin kuin koskaan. Lajin arvo on valahtanut alas, eikä aikaa väärille korjausliikkeille enää ole. Apu saattaisi löytyä samasta reseptistä, joka sai formula ykköset pysymään suuren yleisön suosiossa. Muutoksia muuttamisen ilosta, vai aito ymmärrys MM-sarjan kadonneesta gloriasta?On vielä aikaista sanoa, saako rallipromoottori kausien 2025 ja 2026 aikana käyttöön otettavilla muutoksilla jotain hyvää aikaiseksi.Paniikkinappulaa on painettu, ja tällä tietoa konkreettista nostetta rallille haetaan seuraavien kahden vuoden ajan sääntömuutoksilla, jotka tekevät autoista teknisesti yksinkertaisempia sekä hitaampia – ja, ai niin, ovat jatkossa myös ostettavissa heti rallin jälkeen 400 000 eurolla.Lajien eroavaisuuksien takia rallia ja formula ykkösiä ei juuri ole vertailtu menestysreseptin osalta, mutta kenties nyt olisi juuri oikea aika toimia niin. Faktaa on, että suoratoistopalvelu ja tuotantoyhtiö Netflix antoi melkoisen piristysruiskeen formuloille, muokkaamalla ruudulle tuotteen, jota ymmärtävät lajin kevytkuluttajatkin.Voisi yhtä hyvin kysyä, mitä menetettävää rallilla on asian suhteen, jos vastaavaan kokeiluun päädytään myös rallin MM-sarjan osalta?Tuskin paljoakaan. Vaihtoehtona on pitää jääräpäisesti kiinni lajin nykyisestä imagosta, jotta ei vahingossakaan suututa vanhan liiton tekijöitä. Hullumpi toimintatapa ei olisi myöskään lajin modernisoiminen vastaamaan tämän päivän haasteisiin.Rallin MM-sarjan promoottorin edustaja Peter Thul vieraili Secto Rally Finlandin 2024 reitin julkistamistilaisuudessa ja kertoi ajatuksiaan sarjan tulevaisuudesta.Rallin MM-sarjan promoottorin nokkamies Peter Thul vieraili Suomessa maaliskuussa. Thul myönsi neuvotteluyhteyden olevan auki, mutta kaiken olevan silti vasta alkutekijöissään.- Kyllä. Sellainen projekti on meneillään, mutta investoinnin suuruus on ongelma. Tuotanto maksaa.Muitakin tunnusteluja on jo tehty. Mikäli lajin huipputason tapahtumat halutaan kertoa eri tavalla, eri yleisölle, on nykyisestä konseptista poikettava rajusti.Jo nykyisellään yhden MM-rallin televisiointi on miljoonien eurojen arvoinen sijoitus, kun kymmenpäinen tuotantoryhmä lennätetään paikan päälle. - Olemme olleet puheissa myös Amazonin kanssa. Se ei ole niin helppoa, koska se vaatii paljon rahaa ja sitoutumista. Se olisi hienoa ja olemme avoimia asialle, mutta sitoutumisen pitää tapahtua molempien osapuolten taholta.Laajalle maantieteelliselle alueelle ulottuva rallireitti luo luonnollisesti erilaisen haasteen kuin muutaman kilometrin pyrähdys radalla, kuten formula ykkösissä.- Rallissa on paljon erilaisia asioita selitettävänä, joten se on täysin eri asia kuin kilpailut radalla.Lue myös: Tyytymättömien kuljettajien armada sen kertoo: Joukkopako uhkaa rallin MM-sarjaa?Kaupan alan korkeakouluopinnot antavat Emil Lindholmille (vas.) perspektiiviä katsoa rallia myös markkinoinnin näkökulmasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeukkua suurelta yleisöltäToisen polven kuljettaja Emil Lindholm kilpailee ranskalaisen yksityistiimin ajattamalla Hyundailla rallin MM-sarjassa ja viimeistelee kauppatieteiden maisterin opintojaan Hankenilla. Niinpä Lindholmilla on kuljettajista eniten kaikupohjaa mielipiteelleen.- Luulen, että Netflix on tehnyt todella hyvää formula ykkösille. Silloin voi houkutella katsojia, jotka eivät ole niin vihkiytyneitä ja fanaattisia. Lajin sisältä on toki kuulunut soraääniä siitä, että tapahtumia on ylidramatisoitu, eivätkä ne heijasta todellisuutta. Väliäkö sillä, jos katsojat tykkäävät. Rallissa on valtavasti taustatarinoita, joita ei tällä hetkellä ole vielä kerrottu. Sitä puolta voisi kehittää niin, että se sopisi Netflixiin. Jonkun vain pitäisi tehdä se, Lindholm summaa.Elämänmakuiset tarinat ripauksella keinotekoista draamaa saisivat monet uudet seuraajat vastaanottimen ääreen. Siinä tilanteessa valtaosa ihmisistä nauliintuisi katsomaan tapahtumia aivan muusta syystä kuin puhtaasti urheilullisten tapahtumien ansiosta. Urheilulliset aspektit olisivat jatkossa sivuseikkoja, sillä jotain täytyy uhrata, jotta voi saavuttaa jotain parempaa. Paljon parempaa.Autotehtaiden markkinointiviestintä menisi perille tällä tavalla huomattavasti tehokkaammin, ja mikä parasta, sarja saattaisi saada mukaansa jonkin maailman suurimmista yrityksistä. Tällä hetkellä kärkipaikkaa maailman arvokkaimpana yrityksenä pitää reilun kolmen biljoonan USD:n markkina-arvolla ohjelmistoyritys Microsoft, joka on aiemmin tehnyt yhteistyötä Toyotan rallitiimin kanssa.Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on myötämielinen idean suhteen, joskin tiedostaa rallin luonteen olevan haastavampi taivuteltava vastaavaan kerrontaan kuin formula ykköset Netflixin tuotannossa.- Ei huono idea. Muutamaa sen tyyppistä ajatusta on tv-yhtiöiden kanssa pyöritelty, mutta mitään ei vielä ole pystytty rakentamaan. Se on vähän vaikeampi toteuttaa, mutta voisi ehdottomasti luoda uutta näkyvyyttä. Jari-Matti Latvala ei pidä huonona ideana sitä, jos rallia aletaan jossain vaiheessa näyttää Netflixin kautta. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista 29.9.2024 Henkilö Teemu Suninen: soraisen polun kulkija eli ammattina rallin ajaminen 13.9.2024 Henkilö Ismo Leikola – Maailman hauskin rallimies 12.9.2024 Moottoriurheilu Hyundai kuuli kutsun radalle – miten käy rallin MM-sarjan kauden 2025 jälkeen? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 22.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Škoda 200 RS on tuntematon ralliauto 1970-luvulta 17.8.2024 Uutinen Rallimuseon ystävien Suurajot – paikalla Timo Salonen ja Fiat 131 Abarth, sekä paljon muuta 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat - 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster