12.5.2024 Moottoriurheilu Voisiko amerikkalainen suoratoistojätti pelastaa myös rallin MM-sarjan? Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin MM-sarja tarvitsee apua kipeämmin kuin koskaan. Lajin arvo on valahtanut alas, eikä aikaa väärille korjausliikkeille enää ole. Apu saattaisi löytyä samasta reseptistä, joka sai formula ykköset pysymään suuren yleisön suosiossa. Muutoksia muuttamisen ilosta, vai aito ymmärrys MM-sarjan kadonneesta gloriasta? On vielä aikaista sanoa, saako rallipromoottori kausien 2025 ja 2026 aikana käyttöön otettavilla muutoksilla jotain hyvää aikaiseksi. Paniikkinappulaa on painettu, ja tällä tietoa konkreettista nostetta rallille haetaan seuraavien kahden vuoden ajan sääntömuutoksilla, jotka tekevät autoista teknisesti yksinkertaisempia sekä hitaampia – ja, ai niin, ovat jatkossa myös ostettavissa heti rallin jälkeen 400 000 eurolla. Lajien eroavaisuuksien takia rallia ja formula ykkösiä ei juuri ole vertailtu menestysreseptin osalta, mutta kenties nyt olisi juuri oikea aika toimia niin. Faktaa on, että suoratoistopalvelu ja tuotantoyhtiö Netflix antoi melkoisen piristysruiskeen formuloille, muokkaamalla ruudulle tuotteen, jota ymmärtävät lajin kevytkuluttajatkin. Voisi yhtä hyvin kysyä, mitä menetettävää rallilla on asian suhteen, jos vastaavaan kokeiluun päädytään myös rallin MM-sarjan osalta? Tuskin paljoakaan. Vaihtoehtona on pitää jääräpäisesti kiinni lajin nykyisestä imagosta, jotta ei vahingossakaan suututa vanhan liiton tekijöitä. Hullumpi toimintatapa ei olisi myöskään lajin modernisoiminen vastaamaan tämän päivän haasteisiin. Rallin MM-sarjan promoottorin edustaja Peter Thul vieraili Secto Rally Finlandin 2024 reitin julkistamistilaisuudessa ja kertoi ajatuksiaan sarjan tulevaisuudesta. Rallin MM-sarjan promoottorin nokkamies Peter Thul vieraili Suomessa maaliskuussa. Thul myönsi neuvotteluyhteyden olevan auki, mutta kaiken olevan silti vasta alkutekijöissään. - Kyllä. Sellainen projekti on meneillään, mutta investoinnin suuruus on ongelma. Tuotanto maksaa. Muitakin tunnusteluja on jo tehty. Mikäli lajin huipputason tapahtumat halutaan kertoa eri tavalla, eri yleisölle, on nykyisestä konseptista poikettava rajusti. Jo nykyisellään yhden MM-rallin televisiointi on miljoonien eurojen arvoinen sijoitus, kun kymmenpäinen tuotantoryhmä lennätetään paikan päälle. - Olemme olleet puheissa myös Amazonin kanssa. Se ei ole niin helppoa, koska se vaatii paljon rahaa ja sitoutumista. Se olisi hienoa ja olemme avoimia asialle, mutta sitoutumisen pitää tapahtua molempien osapuolten taholta. Laajalle maantieteelliselle alueelle ulottuva rallireitti luo luonnollisesti erilaisen haasteen kuin muutaman kilometrin pyrähdys radalla, kuten formula ykkösissä. - Rallissa on paljon erilaisia asioita selitettävänä, joten se on täysin eri asia kuin kilpailut radalla. Lue myös: Tyytymättömien kuljettajien armada sen kertoo: Joukkopako uhkaa rallin MM-sarjaa? Kaupan alan korkeakouluopinnot antavat Emil Lindholmille (vas.) perspektiiviä katsoa rallia myös markkinoinnin näkökulmasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Peukkua suurelta yleisöltä Toisen polven kuljettaja Emil Lindholm kilpailee ranskalaisen yksityistiimin ajattamalla Hyundailla rallin MM-sarjassa ja viimeistelee kauppatieteiden maisterin opintojaan Hankenilla. Niinpä Lindholmilla on kuljettajista eniten kaikupohjaa mielipiteelleen. - Luulen, että Netflix on tehnyt todella hyvää formula ykkösille. Silloin voi houkutella katsojia, jotka eivät ole niin vihkiytyneitä ja fanaattisia. Lajin sisältä on toki kuulunut soraääniä siitä, että tapahtumia on ylidramatisoitu, eivätkä ne heijasta todellisuutta. Väliäkö sillä, jos katsojat tykkäävät. Rallissa on valtavasti taustatarinoita, joita ei tällä hetkellä ole vielä kerrottu. Sitä puolta voisi kehittää niin, että se sopisi Netflixiin. Jonkun vain pitäisi tehdä se, Lindholm summaa. Elämänmakuiset tarinat ripauksella keinotekoista draamaa saisivat monet uudet seuraajat vastaanottimen ääreen. Siinä tilanteessa valtaosa ihmisistä nauliintuisi katsomaan tapahtumia aivan muusta syystä kuin puhtaasti urheilullisten tapahtumien ansiosta. Urheilulliset aspektit olisivat jatkossa sivuseikkoja, sillä jotain täytyy uhrata, jotta voi saavuttaa jotain parempaa. Paljon parempaa. Autotehtaiden markkinointiviestintä menisi perille tällä tavalla huomattavasti tehokkaammin, ja mikä parasta, sarja saattaisi saada mukaansa jonkin maailman suurimmista yrityksistä. Tällä hetkellä kärkipaikkaa maailman arvokkaimpana yrityksenä pitää reilun kolmen biljoonan USD:n markkina-arvolla ohjelmistoyritys Microsoft, joka on aiemmin tehnyt yhteistyötä Toyotan rallitiimin kanssa. Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on myötämielinen idean suhteen, joskin tiedostaa rallin luonteen olevan haastavampi taivuteltava vastaavaan kerrontaan kuin formula ykköset Netflixin tuotannossa. - Ei huono idea. Muutamaa sen tyyppistä ajatusta on tv-yhtiöiden kanssa pyöritelty, mutta mitään ei vielä ole pystytty rakentamaan. Se on vähän vaikeampi toteuttaa, mutta voisi ehdottomasti luoda uutta näkyvyyttä. Jari-Matti Latvala ei pidä huonona ideana sitä, jos rallia aletaan jossain vaiheessa näyttää Netflixin kautta. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: rallikuhina alkaa jo näkymään Jyväskylässä 24.7.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2024 reittiopas: Suomen MM-rallin konkari esittelee kaikki erikoiskokeet 28.6.2024 Moottoripyörät Ensikertalaisena Circuit Racingin SM-kisoissa – Motorsport tarjoaa isoja tunteita 11.6.2024 Moottoriurheilu Tässä asiassa Ott Tänak säilyttää lyömättömän ennätyksen! 8.6.2024 Moottoriurheilu 24 tuntia Le Mansissa: mä ajan koko yön 7.6.2024 Moottoriurheilu Sami Pajari pika-aikataululla elämänsä tulikokeeseen 3.6.2024 Moottoriurheilu Usko loppui kesken, ahneus iski väliin – rallin MM-sarja sopimukseen Saudi-Arabian kanssa 31.5.2024 Ajoneuvot Lancia Ypsilonista tulee ensimmäinen HF- ja ralli-Lancia vuosikausiin – tai siis siltä asia on saatu näyttämään 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan