29.3.2024 Moottoriurheilu Tyytymättömien kuljettajien armada sen kertoo: Joukkopako uhkaa rallin MM-sarjaa? Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Nähtäväksi jää, miten paljon vuoden 2019 maailmanmestaria Ott Tänakia kiinnostaa yhä laji, jossa valtaosa huippukuljettajista kilpailee joko osa-aikaisena, tai jättää sarjan tyystin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huippukuljettajien tyytymättömyys lajin nykytilaan on syöksemässä rallin MM-sarjaa todelliseen murrosvaiheeseen. Viime vuosien poukkoilut laitetaan verolle mahdollisesti jo kuluvan kauden päätteeksi. Viimeisimpänä tähtikuljettajista astui esiin Thierry Neuville. Hyundai-kuljettaja johtaa MM-sarjaa ja on tukevasti mukana uransa ensimmäisen maailmanmestaruuden jahtaamisessa, mutta jokin mättää silti, ja pahasti. Mestaruuden tavoittelu ei enää sytytä – ei varsinkaan kuljettajia, joilla vuosia MM-sarjassa on kertynyt jo yli kymmenen. Kuten hyvin muistamme, Kalle Rovanperä ja Esapekka Lappi jäivät vapaaehtoisesti osa-aikaisiksi kuljettajiksi. Aiemmin saman tempun teki Sébastien Ogier, jolla menossa on jo kolmas kausi osa-aikaisena kuljettajana. Espanjalaiskuljettaja Dani Sordo ei ole koskaan halunnut taistella tosissaan maailmanmestaruudesta, joten trendi on sanalla sanoen huolestuttava. Oliver Solberg on erittäin todennäköisesti yksi MM-sarjan pääluokan kuljettajista jo kaudella 2025. Solberg, 22, on seurannut sukunsa jalanjäljillä ralliauton rattiin. Nähdäänkö MM-rallikaudella 2025 hyvin toisenlainen kuljettajakokoonpano kuin tällä hetkellä? Hyvin todennäköisesti kyllä. Mikäli joukkopako sarjasta toteutuu suuressa mittakaavassa, avautuu etenkin nuorille kuljettajille läjäpäin vapaita pestejä. Siinä tilanteessa myös Teemu Sunisen kaltaiset kuljettajat kiittävät sinnikkyyttään pysytellä mukana MM-sarjan vauhdissa tuulesta ja tuiverruksesta huolimatta. Nuorista ja ylöspäin pyrkivistä kuljettajista ensimmäisen vapautuvan paikan pääluokassa vienee kuitenkin Oliver Solberg. Ruotsalainen kun on yhä ns. katsomaton kortti, ja omaa täten suurimman yllätyspotentiaalin, kunhan alla vain on kilpailukykyinen auto. Käytännössä useiden tähtikuljettajien pako sarjasta tekisi suuren kuilun koeteltujen tekijöiden ja ylöspäin pyrkijöiden välille. Se taas johtuu yksinkertaisesti siitä, että reservissä ei toistaiseksi ole kuljettajaa, joka voisi suoraan periä paikan mestaruustaistelussa. Ajettiin sitten teknisen kehityksen huippua edustavilla Rally1-autoilla, tai jokapojan kilpa-autoksi tarkoitetuilla Rally2-autoilla, erottuvat jyvät akanoista. Yleisölle se näyttäytyy astetta laimeampana taisteluna, mutta epäsuhtaa ei voi keinotekoisesti paikata. Vain aika korjaa mahdollisesti sen eron, joka vaikkapa Elfyn Evansilla on kaikkiin Rally2-nuoriin verrattuna. Viimeisimpänä tyytymättömyytensä rallin MM-sarjaan ilmaisi Thierry Neuville. Belgialaisässä jättänee sarjan jo kuluvan kauden päätteeksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Terveemmälle pohjalle Hetkellisesti nykyisten huippukuljettajien joukkopako tuntuisi selkeältä menetykseltä ja askeleelta taaksepäin, mutta pidemmän päälle sillä olisi juuri sellainen tervehdyttävä vaikutus, jota MM-sarja on jo pidemmän aikaa tarvinnut. Vallan uusjaon myötä mukana ei olisi enää sikamaisen ahnetta rallipromoottoria, eikä harrastajakuljettajien ulottumattomissa olevia Rally1-autoja. Ralleja ei myöskään ajettaisi väärin motiivein valituissa kohteissa, eikä miljoonapalkattuja kuljettajia tai suurten budjettien tehdastiimejä enää olisi. Ei, uudessa ulkoasussaan ralli olisi jälleen vapaan markkinatalouden armoilla. Huippuauto, joka tiukkojen, teknisten sääntöjen mukaisesti tarkoittaisi kaikille samanlaista Rally2-autoa, olisi kymmenien kuljettajien saatavilla ja taistelu olisi sen mukaista. Kuljettajan merkitys tuloksenteossa olisi jälleen kaiken a ja o, mikä esimerkiksi Italiassa ajettavassa asvalttirallissa tarkoittaisi sitä, että paikalliset virtuoosit pistäisivät sarjaa kiertävät nimet todella ahtaalle. Nähdäänkö MM-rallikaudella 2025 hyvin toisenlainen kuljettajakokoonpano kuin tällä hetkellä? Rallikalenteriin saataisiin jälleen mukaan klassikkokilpailuja, jotka aikanaan muodostivat rallin MM-sarjan urheilullisen selkärangan. Kesän aluksi ajettaisiin Kreikassa, syksyllä San Remossa ja kausi päättyisi Iso-Britanniassa. Vanhoja tuttuja osakilpailuja ei kannata pelkkien perinteiden vuoksi ottaa takaisin kalenteriin, mutta perinteiden mukana tulee myös osaaminen ja turvallisuuden arvostaminen. Kansainvälisen Autoliitto FIA:n turvallisuusajattelu ei ole enää hetkeen kunnioittanut ihmishenkeä riittävästi, joten pieni päivitys on kieltämättä paikallaan. Vaaralliseksi tilanteet muuttuvat auttamatta silloin, kun lajia viedään ns. nollakulttuurin maihin, kuten Japaniin. Niissä tilanteissa riskit karkaavat helposti käsistä, kun luottoporukkaa ei yksinkertaisesti ole, tai se joudutaan rahtaamaan ulkopuolelta vieraalle maaperälle. Nähtäväksi jää, miten paljon vuoden 2019 maailmanmestaria Ott Tänakia kiinnostaa yhä laji, jossa valtaosa huippukuljettajista kilpailee joko osa-aikaisena, tai jättää sarjan tyystin. Hyundain päätös kauden seuratuin Useat perättäiset virhepäätökset ovat vieneet rallin tilanteeseen, jossa ensimmäinen dominopalikka on jo alkanut heilahdella pahaenteisesti. Hyundai on antanut ymmärtää, että heidän sarjassa pysymisen ehtona on hybridijärjestelmän säilyttäminen. Uusi sääntöehdotus on kuitenkin viemässä hybridit pois, sillä kolmatta vuotta mukana olevaa teknologiaa ei ole pystytty hyödyntämään lainkaan autotehtaiden markkinoinnissa. Mikäli Hyundai pysyy järkähtämättömänä päätöksessään, vie se mukanaan myös Toyotan. Sen jälkeen on piru irti ja hetken aikaa hämmennys valloillaan, mutta pölyn laskeuduttua käsillä on aivan uudenlainen rallisarja. Varmaa on, että yksikään tiimi ei lähde yrittämään minkäänlaista teknistä muutosta, jos sille jätetään puoli vuotta aikaa suunnittelupöydältä toteutukseen. Päätöksiä ei ennen kesäkuuta tehdä, joten enempää aikaa ei ole jäämässä. Tällä hetkellä minkäänlaista tilanteen pelastavaa käännettä ei ole näköpiirissä, mutta toisaalta, ihmeitä on koettu ennenkin. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 12.4.2024 Moottoriurheilu BMW mukaan MotoGP-luokkaan? 2.4.2024 American Car Show ACS 2024: Motorsportia laidasta laitaan ja kaikenikäisille harrastajille 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 27.3.2024 Moottoriurheilu Nyt on erikoista sekoilua! – Rallin MM-sarjan pisteytysjärjestelmään odotetaan muutosta jopa kesken kautta 8.3.2024 Ajoneuvot MotoGP-kuljettajat 2024 – nämä 22 kuljettajaa taistelevat kuninkuusluokan maailmanmestaruudesta 7.3.2024 Ajoneuvot MotoGP-kalenteri 2024 – kausi tärähtää käyntiin Qatarin iltakisalla 5.3.2024 Ajoneuvot Nyt se varmistui – tässä on Suomen MM-rallin reitti tulevana kesänä! 1.3.2024 Ajoneuvot Hintakatto ja auton pakkomyynti – Uudet MM-rallisäännöt ovat niin radikaalit, että ne lyövät ällikällä paatuneimmatkin laji-ihmiset Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?