29.3.2024 Moottoriurheilu Tyytymättömien kuljettajien armada sen kertoo: Joukkopako uhkaa rallin MM-sarjaa? Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Nähtäväksi jää, miten paljon vuoden 2019 maailmanmestaria Ott Tänakia kiinnostaa yhä laji, jossa valtaosa huippukuljettajista kilpailee joko osa-aikaisena, tai jättää sarjan tyystin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huippukuljettajien tyytymättömyys lajin nykytilaan on syöksemässä rallin MM-sarjaa todelliseen murrosvaiheeseen. Viime vuosien poukkoilut laitetaan verolle mahdollisesti jo kuluvan kauden päätteeksi. Viimeisimpänä tähtikuljettajista astui esiin Thierry Neuville. Hyundai-kuljettaja johtaa MM-sarjaa ja on tukevasti mukana uransa ensimmäisen maailmanmestaruuden jahtaamisessa, mutta jokin mättää silti, ja pahasti.Mestaruuden tavoittelu ei enää sytytä – ei varsinkaan kuljettajia, joilla vuosia MM-sarjassa on kertynyt jo yli kymmenen.Kuten hyvin muistamme, Kalle Rovanperä ja Esapekka Lappi jäivät vapaaehtoisesti osa-aikaisiksi kuljettajiksi. Aiemmin saman tempun teki Sébastien Ogier, jolla menossa on jo kolmas kausi osa-aikaisena kuljettajana. Espanjalaiskuljettaja Dani Sordo ei ole koskaan halunnut taistella tosissaan maailmanmestaruudesta, joten trendi on sanalla sanoen huolestuttava.Oliver Solberg on erittäin todennäköisesti yksi MM-sarjan pääluokan kuljettajista jo kaudella 2025. Solberg, 22, on seurannut sukunsa jalanjäljillä ralliauton rattiin.Nähdäänkö MM-rallikaudella 2025 hyvin toisenlainen kuljettajakokoonpano kuin tällä hetkellä?Hyvin todennäköisesti kyllä. Mikäli joukkopako sarjasta toteutuu suuressa mittakaavassa, avautuu etenkin nuorille kuljettajille läjäpäin vapaita pestejä.Siinä tilanteessa myös Teemu Sunisen kaltaiset kuljettajat kiittävät sinnikkyyttään pysytellä mukana MM-sarjan vauhdissa tuulesta ja tuiverruksesta huolimatta. Nuorista ja ylöspäin pyrkivistä kuljettajista ensimmäisen vapautuvan paikan pääluokassa vienee kuitenkin Oliver Solberg. Ruotsalainen kun on yhä ns. katsomaton kortti, ja omaa täten suurimman yllätyspotentiaalin, kunhan alla vain on kilpailukykyinen auto.Käytännössä useiden tähtikuljettajien pako sarjasta tekisi suuren kuilun koeteltujen tekijöiden ja ylöspäin pyrkijöiden välille.Se taas johtuu yksinkertaisesti siitä, että reservissä ei toistaiseksi ole kuljettajaa, joka voisi suoraan periä paikan mestaruustaistelussa. Ajettiin sitten teknisen kehityksen huippua edustavilla Rally1-autoilla, tai jokapojan kilpa-autoksi tarkoitetuilla Rally2-autoilla, erottuvat jyvät akanoista.Yleisölle se näyttäytyy astetta laimeampana taisteluna, mutta epäsuhtaa ei voi keinotekoisesti paikata. Vain aika korjaa mahdollisesti sen eron, joka vaikkapa Elfyn Evansilla on kaikkiin Rally2-nuoriin verrattuna.Viimeisimpänä tyytymättömyytensä rallin MM-sarjaan ilmaisi Thierry Neuville. Belgialaisässä jättänee sarjan jo kuluvan kauden päätteeksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTerveemmälle pohjalleHetkellisesti nykyisten huippukuljettajien joukkopako tuntuisi selkeältä menetykseltä ja askeleelta taaksepäin, mutta pidemmän päälle sillä olisi juuri sellainen tervehdyttävä vaikutus, jota MM-sarja on jo pidemmän aikaa tarvinnut.Vallan uusjaon myötä mukana ei olisi enää sikamaisen ahnetta rallipromoottoria, eikä harrastajakuljettajien ulottumattomissa olevia Rally1-autoja. Ralleja ei myöskään ajettaisi väärin motiivein valituissa kohteissa, eikä miljoonapalkattuja kuljettajia tai suurten budjettien tehdastiimejä enää olisi.Ei, uudessa ulkoasussaan ralli olisi jälleen vapaan markkinatalouden armoilla. Huippuauto, joka tiukkojen, teknisten sääntöjen mukaisesti tarkoittaisi kaikille samanlaista Rally2-autoa, olisi kymmenien kuljettajien saatavilla ja taistelu olisi sen mukaista. Kuljettajan merkitys tuloksenteossa olisi jälleen kaiken a ja o, mikä esimerkiksi Italiassa ajettavassa asvalttirallissa tarkoittaisi sitä, että paikalliset virtuoosit pistäisivät sarjaa kiertävät nimet todella ahtaalle. Nähdäänkö MM-rallikaudella 2025 hyvin toisenlainen kuljettajakokoonpano kuin tällä hetkellä? Rallikalenteriin saataisiin jälleen mukaan klassikkokilpailuja, jotka aikanaan muodostivat rallin MM-sarjan urheilullisen selkärangan. Kesän aluksi ajettaisiin Kreikassa, syksyllä San Remossa ja kausi päättyisi Iso-Britanniassa.Vanhoja tuttuja osakilpailuja ei kannata pelkkien perinteiden vuoksi ottaa takaisin kalenteriin, mutta perinteiden mukana tulee myös osaaminen ja turvallisuuden arvostaminen. Kansainvälisen Autoliitto FIA:n turvallisuusajattelu ei ole enää hetkeen kunnioittanut ihmishenkeä riittävästi, joten pieni päivitys on kieltämättä paikallaan.Vaaralliseksi tilanteet muuttuvat auttamatta silloin, kun lajia viedään ns. nollakulttuurin maihin, kuten Japaniin. Niissä tilanteissa riskit karkaavat helposti käsistä, kun luottoporukkaa ei yksinkertaisesti ole, tai se joudutaan rahtaamaan ulkopuolelta vieraalle maaperälle.Nähtäväksi jää, miten paljon vuoden 2019 maailmanmestaria Ott Tänakia kiinnostaa yhä laji, jossa valtaosa huippukuljettajista kilpailee joko osa-aikaisena, tai jättää sarjan tyystin.Hyundain päätös kauden seuratuinUseat perättäiset virhepäätökset ovat vieneet rallin tilanteeseen, jossa ensimmäinen dominopalikka on jo alkanut heilahdella pahaenteisesti.Hyundai on antanut ymmärtää, että heidän sarjassa pysymisen ehtona on hybridijärjestelmän säilyttäminen. Uusi sääntöehdotus on kuitenkin viemässä hybridit pois, sillä kolmatta vuotta mukana olevaa teknologiaa ei ole pystytty hyödyntämään lainkaan autotehtaiden markkinoinnissa.Mikäli Hyundai pysyy järkähtämättömänä päätöksessään, vie se mukanaan myös Toyotan. Sen jälkeen on piru irti ja hetken aikaa hämmennys valloillaan, mutta pölyn laskeuduttua käsillä on aivan uudenlainen rallisarja.Varmaa on, että yksikään tiimi ei lähde yrittämään minkäänlaista teknistä muutosta, jos sille jätetään puoli vuotta aikaa suunnittelupöydältä toteutukseen. Päätöksiä ei ennen kesäkuuta tehdä, joten enempää aikaa ei ole jäämässä.Tällä hetkellä minkäänlaista tilanteen pelastavaa käännettä ei ole näköpiirissä, mutta toisaalta, ihmeitä on koettu ennenkin. Lue lisää Kaikki artikkelit 6.11.2024 Moottoriurheilu Valtteri Bottas lähtee Sauberilta, pitkä suomalaisputki F1:ssä päättyy – lohdutuksena ensi kaudella mukana on yksi Kimi 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista 29.9.2024 Henkilö Teemu Suninen: soraisen polun kulkija eli ammattina rallin ajaminen 13.9.2024 Henkilö Ismo Leikola – Maailman hauskin rallimies 12.9.2024 Moottoriurheilu Hyundai kuuli kutsun radalle – miten käy rallin MM-sarjan kauden 2025 jälkeen? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 22.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Škoda 200 RS on tuntematon ralliauto 1970-luvulta 17.8.2024 Uutinen Rallimuseon ystävien Suurajot – paikalla Timo Salonen ja Fiat 131 Abarth, sekä paljon muuta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista