20.11.2023 Ajoneuvot Rovanperältä yllätyspäätös: ajaa ensi kaudella vain 7 kilpailua, ei taistele mestaruudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallimaailmassa loksahti suut auki, kun Toyota julkisti Kalle Rovanperän päätöksen. Suomalaisässä nähdään ensi kaudella vain harvakseltaan rallin MM-sarjassa. Se, että Kalle Rovanperä teki 23-vuotiaana odottamattoman peliliikkeen ja jätti mestaruuden tavoittelemisen toisille, oli monien asioiden summa. Mutta miksi juuri nyt - miksi sillä hetkellä, kun palkkashekin numerot olivat tuplaantumassa nelivuotisen "junnusopimuksen" jälkeen? Rallikuljettajan motivaation loppuminen ei katso aikaa eikä paikkaa. On muistettava, että vaikka Rovanperän ura lajin huipputasolla kilpailemisessa on kestänyt vasta neljä vuotta, aloitti hän ajoharjoittelun ja autojen kanssa kaveeraamisen jo nappulana. Sieltä ajanlaskun on lähdettävä liikkeelle, sillä vuodet ralliammattilaisena olivat joka tapauksessa pitkän tien päätepiste. Rovanperä ei katso motivaatiotaan kalenterista, eikä liioin kuuntele liiaksi muiden mielipiteitä. Kun kilometrit tulivat täyteen, oli aika luopua kaiken vaativasta, täyden MM-sarjan kiertämisestä. Päätöstä saattoi myös helpottaa se, että rallin MM-sarjan yleinen kiinnostavuus on kokenut pahan takaiskun parin viime vuoden aikana. Tekniset säännöt, turvallisuusseikat ja vain kaksi mestaruudesta ajavaa tiimiä eivät ainakaan ole lisänneet motivaatiota. Rovanperä sai rallista sen mitä halusikin, ja kenties vähän enemmän. Hän ei jätä lajia kokonaan, saati sitten autourheilua, jonka parissa hän jatkaa myös harrastajana, Rovanperälle rakkaan driftingin parissa. Muutos vapauttaa Rovanperälle aikaa saattaa vuonna 2019 aloitettu asepalvelusta eteenpäin, jos ei vielä aivan loppuun asti. Samoin on muun ajankäytön kanssa; nyt ei tarvitse elää enää pelkästään rallin ehdoilla. Mestaruus tai kaksi lisää ei olisi muuttanut Rovanperän elämää ratkaisevasti, vaan kyse olisi ollut saman toistosta. Tyytyväinen mies. Kalle Rovanperä halusi vaihtelua ja tyytyy vain seitsemään MM-osakilpailuun kaudella 2024. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muotipäätös? Merkillepantavaa on se, että Rovanperä ei ole lainkaan ainut vajaata kisaohjelmaa haluava. Esapekka Lapin kohdalla vajaa MM-kausi tuli tutuksi jo Toyotalla, ja sama meno jatkuu miehen omasta toiveesta myös ensi kaudella Hyundain ratissa. Sébastien Ogier starttaa kaudella 2024 jo kolmanteen kauteensa osa-aikaisena rallikuljettajana. Ranskalainen ei halunnut kahdeksan maailmanmestaruuden jälkeen jättää lajia kokonaan, mutta jatkuva kilpailurumba ei sekään liioin houkutellut. Osa kuljettajista on perustanut koko uransa osa-aikaisuuteen, kuten esimerkiksi 18 kautta MM-sarjassa viihtynyt Dani Sordo. Hän haaveilee yhä ajopaikasta Hyundailla, yhden tai useamman rallin verran, eikä espanjalaisen suorituskyky ole vielä liiaksi laantunut. Näin hän syrjäyttää yhä monta nuorempaa kilpakumppaniaan tiimin suunnitelmissa. Trendi on kuitenkin huolestuttava. Onko 13 rallin MM-kausi yksinkertaisesti liian pitkä ja uuvuttava, jotta kuljettajat jaksaisivat tahkota sarjaa vuosi toisensa jälkeen? Jotain rallin gloriasta alkaa selvästi uupua, koska Rovanperäkin päätyi ratkaisuunsa varsin nuorella iällä, ja tilanteessa, jossa monenmoista hyvää olisi vielä odottanut kulman takana. Nuoriin kuljettajiin panostaminen on hyvästä, mutta väkisin hommasta ei tule mitään. Kuljettajasampo ei ole kyennyt tuottamaan uusia tähtiä sitä tahtia, kun kokeneet kuljettajat jäävät eläkkeelle tai vuorotteluvapaalle. Luonnollisista syistä monen konkarin matka tulee päätepisteeseensä seuraavan vuoden tai kahden sisään. Se pakottaa tiimit luovaan ajatteluun, ja mahdollisesti tilanteeseen, jossa yhä useampi päättää jättää henkilökohtaisen mestaruuden tavoittelun sikseen ja kuittaa lisääntyneen vapaa-ajan kiitollisuudella. Tarkka sihti. Rovanperä on osunut napakymppiin kahdesti, voittaen rallin maailmanmestaruuden kausina 2022 ja 2023. Ensi vuonna mestaruuteen ei ole mahdollisuutta. Historian havinaa Merkittävä tilastofakta on se, että kausi 2024 on ensimmäinen rallin MM-sarjan historiassa, kun suomalaiskuljettaja ei taistele kuljettajien maailmanmestaruudesta. Vuodesta 1979 jaossa ollut titteli jää näin varmuudella suomalaisten ulottumattomiin. Täyteen MM-sarjaan sitoutuminen tuli pakolliseksi vasta vuonna 1997. Sitä ennen kalenterissa oli kilpailuja suunnilleen sama määrä kuin tälläkin hetkellä, mutta yhdeksään tai kymmeneen ralliin osallistuminen riitti mestaruustaisteluun. Rovanperä myötäilee jollain tavalla kilpailuohjelmansa valinnassa edesmennyttä Hannu Mikkolaa, jonka ainut täysi MM-kausi osui vuoteen 1983, jolloin hänet kruunattiin mestariksi. Kaikki muut aktiivivuodet Mikkola tyytyi osa-aikaiseen ohjelmaan. Rovanperä ei siis itsepäisesti tahkoa täyttä sarjaa, koska "niin kuuluu tehdä". Rovanperän päätös aiheuttaa hetkeksi ison loven sinivalkoiseen autourheiluun. Kausi 2025 onkin sitten jo oma juttunsa, sillä silloin monivuotisen sopimuksen Toyotan kanssa tehnyt Rovanperä palaa jälleen täyden sarjan kuljettajaksi. Paluu mestaruusjahtiin 2025. Monivuotinen sopimus Toyotan kanssa takaa Rovanperälle ja kartanlukija Jonne Halttuselle paluun MM-jahtiin yhden osa-aikaisen kauden jälkeen. Teksti ja kuvat: Miika Wuorela Lisää aiheesta Manageri Timo Jouhki summaa Rovanperän täydellisen rallikauden – ja kommentoi tuoreita välivuosihuhuja Näin Kalle Rovanperä paketoi toisen maailmanmestaruuden – löi samalla Kankkusen ennätyksen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?