20.11.2023 Ajoneuvot Rovanperältä yllätyspäätös: ajaa ensi kaudella vain 7 kilpailua, ei taistele mestaruudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallimaailmassa loksahti suut auki, kun Toyota julkisti Kalle Rovanperän päätöksen. Suomalaisässä nähdään ensi kaudella vain harvakseltaan rallin MM-sarjassa. Se, että Kalle Rovanperä teki 23-vuotiaana odottamattoman peliliikkeen ja jätti mestaruuden tavoittelemisen toisille, oli monien asioiden summa.Mutta miksi juuri nyt - miksi sillä hetkellä, kun palkkashekin numerot olivat tuplaantumassa nelivuotisen "junnusopimuksen" jälkeen?Rallikuljettajan motivaation loppuminen ei katso aikaa eikä paikkaa. On muistettava, että vaikka Rovanperän ura lajin huipputasolla kilpailemisessa on kestänyt vasta neljä vuotta, aloitti hän ajoharjoittelun ja autojen kanssa kaveeraamisen jo nappulana.Sieltä ajanlaskun on lähdettävä liikkeelle, sillä vuodet ralliammattilaisena olivat joka tapauksessa pitkän tien päätepiste. Rovanperä ei katso motivaatiotaan kalenterista, eikä liioin kuuntele liiaksi muiden mielipiteitä. Kun kilometrit tulivat täyteen, oli aika luopua kaiken vaativasta, täyden MM-sarjan kiertämisestä.Päätöstä saattoi myös helpottaa se, että rallin MM-sarjan yleinen kiinnostavuus on kokenut pahan takaiskun parin viime vuoden aikana. Tekniset säännöt, turvallisuusseikat ja vain kaksi mestaruudesta ajavaa tiimiä eivät ainakaan ole lisänneet motivaatiota.Rovanperä sai rallista sen mitä halusikin, ja kenties vähän enemmän. Hän ei jätä lajia kokonaan, saati sitten autourheilua, jonka parissa hän jatkaa myös harrastajana, Rovanperälle rakkaan driftingin parissa.Muutos vapauttaa Rovanperälle aikaa saattaa vuonna 2019 aloitettu asepalvelusta eteenpäin, jos ei vielä aivan loppuun asti. Samoin on muun ajankäytön kanssa; nyt ei tarvitse elää enää pelkästään rallin ehdoilla. Mestaruus tai kaksi lisää ei olisi muuttanut Rovanperän elämää ratkaisevasti, vaan kyse olisi ollut saman toistosta.Tyytyväinen mies. Kalle Rovanperä halusi vaihtelua ja tyytyy vain seitsemään MM-osakilpailuun kaudella 2024.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuotipäätös?Merkillepantavaa on se, että Rovanperä ei ole lainkaan ainut vajaata kisaohjelmaa haluava. Esapekka Lapin kohdalla vajaa MM-kausi tuli tutuksi jo Toyotalla, ja sama meno jatkuu miehen omasta toiveesta myös ensi kaudella Hyundain ratissa.Sébastien Ogier starttaa kaudella 2024 jo kolmanteen kauteensa osa-aikaisena rallikuljettajana. Ranskalainen ei halunnut kahdeksan maailmanmestaruuden jälkeen jättää lajia kokonaan, mutta jatkuva kilpailurumba ei sekään liioin houkutellut.Osa kuljettajista on perustanut koko uransa osa-aikaisuuteen, kuten esimerkiksi 18 kautta MM-sarjassa viihtynyt Dani Sordo. Hän haaveilee yhä ajopaikasta Hyundailla, yhden tai useamman rallin verran, eikä espanjalaisen suorituskyky ole vielä liiaksi laantunut. Näin hän syrjäyttää yhä monta nuorempaa kilpakumppaniaan tiimin suunnitelmissa.Trendi on kuitenkin huolestuttava. Onko 13 rallin MM-kausi yksinkertaisesti liian pitkä ja uuvuttava, jotta kuljettajat jaksaisivat tahkota sarjaa vuosi toisensa jälkeen?Jotain rallin gloriasta alkaa selvästi uupua, koska Rovanperäkin päätyi ratkaisuunsa varsin nuorella iällä, ja tilanteessa, jossa monenmoista hyvää olisi vielä odottanut kulman takana.Nuoriin kuljettajiin panostaminen on hyvästä, mutta väkisin hommasta ei tule mitään. Kuljettajasampo ei ole kyennyt tuottamaan uusia tähtiä sitä tahtia, kun kokeneet kuljettajat jäävät eläkkeelle tai vuorotteluvapaalle.Luonnollisista syistä monen konkarin matka tulee päätepisteeseensä seuraavan vuoden tai kahden sisään. Se pakottaa tiimit luovaan ajatteluun, ja mahdollisesti tilanteeseen, jossa yhä useampi päättää jättää henkilökohtaisen mestaruuden tavoittelun sikseen ja kuittaa lisääntyneen vapaa-ajan kiitollisuudella.Tarkka sihti. Rovanperä on osunut napakymppiin kahdesti, voittaen rallin maailmanmestaruuden kausina 2022 ja 2023. Ensi vuonna mestaruuteen ei ole mahdollisuutta.Historian havinaaMerkittävä tilastofakta on se, että kausi 2024 on ensimmäinen rallin MM-sarjan historiassa, kun suomalaiskuljettaja ei taistele kuljettajien maailmanmestaruudesta.Vuodesta 1979 jaossa ollut titteli jää näin varmuudella suomalaisten ulottumattomiin.Täyteen MM-sarjaan sitoutuminen tuli pakolliseksi vasta vuonna 1997. Sitä ennen kalenterissa oli kilpailuja suunnilleen sama määrä kuin tälläkin hetkellä, mutta yhdeksään tai kymmeneen ralliin osallistuminen riitti mestaruustaisteluun.Rovanperä myötäilee jollain tavalla kilpailuohjelmansa valinnassa edesmennyttä Hannu Mikkolaa, jonka ainut täysi MM-kausi osui vuoteen 1983, jolloin hänet kruunattiin mestariksi. Kaikki muut aktiivivuodet Mikkola tyytyi osa-aikaiseen ohjelmaan. Rovanperä ei siis itsepäisesti tahkoa täyttä sarjaa, koska "niin kuuluu tehdä".Rovanperän päätös aiheuttaa hetkeksi ison loven sinivalkoiseen autourheiluun.Kausi 2025 onkin sitten jo oma juttunsa, sillä silloin monivuotisen sopimuksen Toyotan kanssa tehnyt Rovanperä palaa jälleen täyden sarjan kuljettajaksi.Paluu mestaruusjahtiin 2025. Monivuotinen sopimus Toyotan kanssa takaa Rovanperälle ja kartanlukija Jonne Halttuselle paluun MM-jahtiin yhden osa-aikaisen kauden jälkeen.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaLisää aiheestaManageri Timo Jouhki summaa Rovanperän täydellisen rallikauden – ja kommentoi tuoreita välivuosihuhuja Näin Kalle Rovanperä paketoi toisen maailmanmestaruuden – löi samalla Kankkusen ennätyksenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 26.11.2024 Yleinen Formula Ladan moottorilla? Virossa on valmistettu yli tuhat Formula Estoniaa 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 25.11.2024 Moottoriurheilu MM-rallikooste 2024: hetki löi rallin belgialaistähdelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan