29.10.2023 Ajoneuvot Näin Kalle Rovanperä paketoi toisen maailmanmestaruuden – löi samalla Kankkusen ennätyksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kalle Rovanperä ja kartanlukija Jonne Halttunen ovat rallin maailmanmestareita vuosimallia 2023. Odottavan aika on pitkä. Näin saivat todeta ainakin Kalle Rovanperän vanhemmat Harri ja Tiina, jotka olivat saapuneet katsomaan poikansa edesottamuksia Keski-Euroopan MM-rallin päättäneen Power Stage -erikoiskokeen maaliin. Elämä soljuu tavallisena pyhäpäivänä pienessä saksalaisessa Hirschenbergin kylässä huomattavasti verkkaisemmin kuin tänä sunnuntaina. Kylä sijaitsee Saksan kaakkoisosassa, aivan Tsekin ja Itävallan rajalla, ja toimii näyttämönä urheilujännärille, jossa on sinivalkoisin silmin katsottuna paljon pelissä. Kauden toiseksi viimeisessä MM-rallissa on nimittäin panoksena kuljettajien maailmanmestaruus, joka on katkolla Kalle Rovanperälle - jo toisena vuonna peräkkäin. Maaliin pääsy ilman kiirettä riittää suomalaisässälle tilanteessa, jossa MM-pisteiden tarve on enää minimaalisen pieni. Mestaruuden ainut uhka oli ralliin startatessa tallitoveri Elfyn Evans, joka lipesi tieltä lauantaina ja keskeytti. Rovanperä sai tiedon kyseisen erikoiskokeen lähtöviivalle ja tiesi heti, mitä tehdä. Kiire ei ollut enää minnekään, joten Rovanperä pudottautui tarkoituksellisesti pois voittotaistelusta. Olosuhteet olivat niin vaikeat, että virheen mahdollisuus oli ilmeisen suuri. Luottomies vierellä. Kartanlukijan rooli on ensiarvoisen tärkeä menestymisen kannalta. Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen aloittivat yhteistyönsä vuonna 2017. Kisan päätöspäivän ajan Rovanperä ja Jonne Halttunen saattoivatkin sitten vain suunnitella, millaiset mestaruusjuhlat tällä kertaa haluavat itselleen. Power Stage -erikoiskokeiden valtiaana Rovanperä ei tällä kertaa aio riskeerata mitään, koska kausi on syytä huipentaa tyylillä ja tietä pitkin maaliin ajaen. Ja niin käy, että klo 13.06 paikallista aikaa maalialueelle lipuu punavalkoiseksi teipattu Toyota. Vanhempien jännitys on ohi ja vaihtuu liikutuksen sekaiseen voitonriemuun. Molemmat käyvät halaamassa poikaansa, minkä jälkeen on tuoreen maailmanmestarin ensimmäisten kommenttien aika. - Tosi hyvältä tuntuu. Tämä vuosi oli minulle henkilökohtaisesti tärkeämpi, koska kilpailu oli kovempaa. Isoin kiitos kuuluu Jonnelle, sillä hän on myös maailman paras kartanlukijana. Kiitos kuuluu myös tiimille, perheelle ja hyville ystävilleni, jotka ovat tukeneet minua. Kivaa tämä on, en voi muuta sanoa. Nautin tästä enemmän kuin ensimmäisestä mestaruudesta, Rovanperä tunnelmoi kansainväliseen televisiolähetyksessä. Palkinto fiksusta ajosta. Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen aloittivat Keski-Euroopan MM-rallin vauhdilla torstai-illan pimeydessä, kun kisa starttasi Tsekin puolella ajettavilla erikoiskokeilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ennätykset uusiksi Jos asiaa maistelee sivusta seuraajan roolista, niin Rovanperän mestaruudessa ei tälläkään kertaa ollut mitään yllätyksellistä. Palkinto matkasi jälleen oikeaan osoitteeseen, vaikka tänä vuonna kilpakumppanit pistivätkin Rovanperän ahtaammalle kuin viime kaudella, jolloin mestaruus oli ensimmäisen kerran katkolla jo neljä rallia ennen kauden päättymistä. Rovanperä jakoi ansaittuja kiitoksia kartanlukijalleen ja tiimille, mutta tokihan hän kylmäpäisenä kuljettajana oli itse vastuussa upeista tuloksistaan. Ensimmäisen mestaruuden aiheuttamat paineet eivät ainakaan näkyneet päällepäin lainkaan, josko niitä oli lainkaan. Toyota on löytänyt Rovanperässä timantin, joka hioutuu vuosien vieriessä yhä kirkkaampaan kuosiin. Mestaruuden arvoisen reseptin ainesosiin kuuluu tasaisuus, sillä Rovanperä sortuu ani harvoin ajovirheisiin, jollainen tällä kaudella osui Suomen MM-ralliin. Esimerkiksi Keniassa hän tyytyi kakkossijaan käytyään pitkän ja rajun taistelun tallitoveriaan Sébastien Ogieria vastaan kisan voitosta. Kakkossijasta tulevat MM-pisteet olivat odotetusti ratkaisevassa roolissa mestaruustaistelussa. Yksi ennätys tuli jälleen rikottua, kun Rovanperä riisti Juha Kankkuselta nuorimman mestaruuden uusijan tittelin. Kankkunen oli vuonna 1987 vain 28-vuotias voittaessaan toisen mestaruutensa. Rovanperä pisti vielä reilut viisi vuotta paremmaksi, sillä hän ylsi saavutukseen vain muutama viikko 23-vuotispäivänsä jälkeen. Ennätysten murskajaiset eivät ole Rovanperälle mikään uusi juttu, sillä hän pitää valtaosaa nuoreen ikään liittyvistä ennätyksistä hallussaan. Ensimmäisen MM-pisteensäkin hän saalisti jo alaikäisenä, ajettuaan Australian MM-rallissa kymmenenneksi 17-vuotiaana. Vaikka Toyota ei vielä ole julkistanut ensi vuoden kuljettajakokoonpanoaan, on varsin oletettavaa, että Kalle Rovanperä jatkaa tiimin palveluksessa myös kaudella 2024. Voittavaa yhtälöä on turha muuttaa. Viilipytty. Kalle Rovanperä ei turhia stressaa, mikä näkyy suoraan rallien tuloksissa. Voittajan on helppo hymyillä. Teksti: Miika Wuorela Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Moottoriurheilu Voisiko amerikkalainen suoratoistojätti pelastaa myös rallin MM-sarjan? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille