2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Hyundain uusi osoite on WEC-sarja, joka elää vahvassa myötätuulessa muidenkin autovalmistajien keskuudessa. Korealaismerkin lähtö tekisi rallin MM-sarjalle kestämättömän suuren loven. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kalle Rovanperä otti omansa, kun rallin MM-sarja vieraili ensimmäistä kertaa Kanarian saarilla ajetussa osakilpailussa. Mahdollisesta mestaruustaisteluun nousemisesta voi lausua vasta seuraavan rallin jälkeen. Kalle Rovanperä voitti toistamiseen puhtaan asvalttirallin Kroatian MM-rallin 2022 jatkoksi. Tuolloin hän kukisti huikeassa loppukiritaistelussa Ott Tänakin ja ajoi kauden päätteeksi uransa ensimmäisen maailmanmestaruuden.Nyt suvereenin voiton merkitys kauden jatkoa ajatellen on vielä hämärän peitossa. Kyse on vain ja ainoastaan Toyota-tähden motivaatiosta taistella kärkisijoista.Portugalin ralli on aina sopinut Rovanperälle, joten kyseisen rallin jälkeen on jo mahdollista antaa kattavampi ennustus siitä, missä merkeissä kausi jatkuu kaksinkertaisen maailmanmestarin osalta.Isä Harri Rovanperä on kiertänyt poikansa tukena koko tämän uran ajan. Menestyksen hetket ovat olleet tavallisesti huomattavasti tunteikkaampia isälle kuin pojalle.Auton säädöt, uuden rengasmerkin sopivuus ja sen kaltaiset tekijät eivät vaakakuppia heilauta mihinkään.Jokin sai Rovanperän ajamaan ”kuin viimeistä päivää” uudessa osakilpailussa, ja vieläpä asvaltilla, joka ei tavallisesti ole suomalaisille pedattu alusta.Rovanperän kiintymys kestopäällysteeseen toi varmasti oman hyötynsä tuntuman löytymiseen, mutta oleellisinta oli kuitenkin se, että nyt Rovanperällä oli jälleen rallissakin tuttu halu näyttää, kuka käskee. Se tunne oli jo päässyt hiipumaan sen verran, että alkuvuosi meni pitkälti oikeaa mielialaa etsiessä.Mikäli Rovanperä syttyy vesittämään tallitoverinsa Elfyn Evansin marssin mestaruuteen, hän on siihen yhä sataprosenttisen kykeneväinen. Halutessaan Rovanperä pitää ylivertaista vauhtia myös kauden jäljellä olevissa kisoissa – joita on paljon – mutta siinä on koko homman juju.Kuinka paljon uran kolmas maailmanmestaruus ja riittävän keskittymisen pitäminen rallissa vielä innostaa Rovanperää?Viime aikoina Rovanperä on mieltynyt yhä enemmän asvaltilla kilpailemiseen. Kausi 2024 päättyi testiin formula ykkösellä ja kuluva vuosi alkoi vauhdikkaasti Porschen ratissa radalla.Sen verran epäselvä tilanne juuri tällä hetkellä on, että Evans tuskin nukkuu öitään kovinkaan levollisesti – ainakaan, mikäli laski jo lahjakkaan tallitoverinsa ulos mestaruustaistelusta. Elämänsä vedossa oleva walesilainen uskoo kykyihinsä kuin vuoreen, mutta peukaloruuvin kiristäminen ei hänen kohdallaan lisäisi mestaruusmahdollisuuksia.Rovanperä on paineistetut tilanteet nähnyt ja kokenut aiemmin. Hänelle MM-jahti ei ole enää kaikki kaikessa, samassa mielessä kuin Evansilla, jolla kuparinen on vielä rikkomatta.Hyundain uusi osoite on WEC-sarja, joka elää vahvassa myötätuulessa muidenkin autovalmistajien keskuudessa. Korealaismerkin lähtö tekisi rallin MM-sarjalle kestämättömän suuren loven. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai istuu uutispommin päälläToyotan yksipuolista menestyskulkua on läheltä päässyt seuraamaan myös Hyundai, joka on mukana sarjassa jo 12. vuottaan peräjälkeen. Viime kauden do or die -tyylinen tilanne toi vihdoin tiimin kuljettajalle mestaruuden, mutta ei täyspottia ja merkkimestaruutta, vaikka sekin vielä kauden viimeiselle erikoiskokeelle startatessa oli mukavasti haarukassa.Vahvat huhut ovat viemässä Hyundaita pois rallista jo tämän kauden päätteeksi. Se ei olisi ihme, sillä korealaismerkki on jo nähnyt kaiken rallissa. Viimeisimpien kahden vuoden aikana Hyundai on käytännössä tehnyt kaiken, mihin on pystynyt.Kalle Rovanperää he eivät onnistuneet houkuttelemaan kuljettajakseen, vaikka kuvaannollisella seteliviuhkalla suomalaista löyhyttivätkin keväällä 2023. Sen sijaan he ovat saaneet riveihinsä moottoriurheilun kirkkaimmat aivot FX Demaisonin ja nyt jo irtisanoutuneen Christian Loriaux´n muodossa. Tallipäällikkönä pestiään on hoitanut raikkaan tuulahduksen tiimiin tuonut Cyril Abiteboul.Siitä huolimatta tulokset ovat olleet järjestäen medium-tasoisia.Niinpä ei ole ihme, että Hyundai hakee jatkossa uusia haasteita rata-ajon WEC-sarjasta. Päätös jättää Toyotan vieläkin yksinäisempään tilaan kuin japanilaisvalmistaja on jo tällä hetkellä ollut.Aivan yksimerkkiluokaksi rallin MM-sarja tuskin taipuu, sillä M-Sportin kohteliaisuuskäynnit maksukuskien kanssa eivät sarjan arvoa varsinaisesti kirkasta.MM-sarjalle voi povata vaikka millaista kohtaloa, mutta juuri tällä hetkellä ennustaminen on ennenaikaista. Toyota nauttii mukana olostaan täysin siemauksin, sillä voitto on aina voitto, vaikka lopputuloksissa kympin kärjessä olisi tukku ynnä muut -tason kuljettajia Rally2-autoillaan.Sarjan nykytilanteeseen ei ole luisuttu hetkessä. Kyse on vuosien syöksykierteestä, vääristä valinnoista ja vääristä ihmisistä päättävissä elimissä. Autoteollisuuden seisokkitila ei ole helpottanut purnaamista yhtään, joten rallin tämänhetkinen tila on tullut osin ansaitusti, osin annettuna. Lue lisää Kaikki artikkelit 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 8.7.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2025 houkutteli mukaan 66 kilpailijaa – Ogier mukaan viime hetkellä 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 25.6.2025 Moottoriurheilu Kaikkien aikojen kunnianhimoisin Formula 1 -elokuva vie katsojan formula-auton rattiin 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 10.6.2025 Moottoriurheilu Aatu Hakalehto valittiin vuoden 2025 Flying Finn Future Star -kuljettajaksi – tähtäimessä Secto Rally Finland 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 25.5.2025 Moottoriurheilu Härkien taistelussa – Lamborghini Super Trofeo World Final Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen