18.11.2022 Ajoneuvot Lappi teki elämänsä diilin – Sopimus Hyundain kanssa on pääsylippu tähtiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polku rallimaailman huipulle on avoinna Esapekka Lapille. Osa-aikaisuus Toyotalla vaihtui täysipäiväiseksi postiksi Hyundailla. Samalla nousivat vaatimustaso ja palkka. Hyundai-yhteistyön myötä Esapekka Lappi pääsee jatkamaan siitä, mihin Citroenilla jäi. Neljä vuotta sitten liittymisen ranskalaistiimiin oli tarkoitus ponnauttaa Lappi sille tasolle, jolle hänen odotettiin vakiinnuttavan paikkansa jo WRC-tasolle noususta lähtien. Vuonna 2019 Esapekka Lappi ja Janne Ferm kilpailivat Citroënin tallissa. - Elämä on täynnä yllätyksiä. Emme odottaneet tällaista ratkaisua, että saisimme täyden kauden Hyundailla. Pahimman suvantonsa Lappi koki, kun Citroen lähti sarjasta pois kauden 2019 päätteeksi. Malcolm Wilson haistoi tilaisuutensa, ja otti Lapin ”ilmaisena” kuljettajana tiimiin. Citroen nimittäin joutui maksamaan myös vuoden 2020 palkan Lapille rikottuaan sopimusta, joten M-Sportilta hän ei enää erillistä korvausta saanut. Vuosi oli kelvoton, sillä tiimi ei halunnut investoida tekemiseensä riittävästi. Kauden päätteeksi Lappi oli jo vahvasti sitä mieltä, että ura loppui siihen paikkaan. Hetkeksi niin kävikin, mutta pari rallia Volkswagenin R5-autolla poikivat lisää. Itse asiassa, Lappi kiinnitettiin toistamiseen Toyota-kuljettajaksi jo keväällä 2021. Niinpä kotikisan hyvä ajo oli enää vahvistus miehen taidoista sopimuksen ollessa jo taskussa. Vuotta myöhemmin Lappi löysi itsensä M-Sportilta. Kaudella 2022 Lappi pääsi parhaimmillaan osoittamaan niitä piirteitä, joita hänessä tiedettiin olevan. Kolmossijat Ruotsista ja Suomesta olivat vuoden kohokohdat, vaikka Lappi johti rallia avauspäivän jälkeen Sardiniassa ennen ulosajoaan. Vuoden 2021 Jyväskylän MM-rallissa alla oli tuttu Toyota, mutta uudella värityksellä. Lappi, 31, oli syyskuussa pitämässään tiedotustilaisuudessa varsin optimistinen siitä, että tällä kertaa ralliura jatkuu muitta mutkitta, ja Toyota on jatkossakin työnantaja. Lappi korosti sitä, että vajaakin kisaohjelma riittää hänelle. Sitten tuli tarjous Hyundailta. Ott Tänakin jätettyä tiimin, oli Hyundailla Lapin mentävä aukko kuljettajakokoonpanossaan. Toyotalla Lapille oli kaavailtu suurta testivastuuta uuden Rally2-auton ratissa sekä miehen itsensä toivomaa, osa-aikaista kilpailuohjelmaa. Vuoden 2022 Secto Rally Finlandissa Lappi jäi monien mieleen taisteluasenteesta. Maalissa Toyotasta puuttui niin tuulilasi kuin osa kattoakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perhe tulee ensin Merkittävin Lapin luonteeseen liittyvä asia on voimakas alakuloisuus ja apatia, silloin kun asiat eivät suju käsikirjoituksen mukaan. Vastaavasti silloin, kun kaikki on hienosti ja ajo sujuu, ollaan tunneskaalan toisessa ääripäässä. Lappi on koko porukan fiksuin kuljettaja, mikä yhdistettynä perhekeskeisyyteen saattaa hillitä menohaluja. Kun menetettävää on lasten myötä enemmän, muuttuu suhtautuminen kilpa-autoiluun helposti. Pieksämäkeläinen ei ole koskaan ollut kammottavien riskien ottaja, vaikka joitain näyttäviä ulosajoja uralle mahtuukin. Eikä rajojen ylittämiselle sinänsä ole ollut tarvetta, sillä Lapin tekninen taito ja ymmärrys kovaa ajamisesta ovat erittäin korkealla tasolla. Lappi on myös kuljettaja, joka tarvitsee ”pöljän päivän” menestyäkseen. Päivän henkinen kunto vaihtelee rutkasti, ja erityisesti tilanne avauspäivän jälkeen on kriittinen rallin loppuosan suhteen. - Olemme todella iloisia Jannen (kartanlukija Ferm) kanssa. Tiimi näytti jo tällä kaudella olevansa kilpailukykyinen, ja mitä olen ensi vuodesta kuullut, niin se näyttää jo nyt lupaavalta. On kuljettajia, joiden on voittaakseen päästävä heti kärkeen ja karkuun. Lappi kuuluu heihin, sillä esimerkiksi puolen minuutin takaa-ajoasema tilanteessa, jossa rallia on jäljellä vielä 200 EK-kilometriä, on Lapille usein liikaa. Rukkaset valahtavat käsistä, mikäli oikea ajofiilis ei välittömästi löydy. Niissä tilanteissa Lappi toivoisi olevansa kotona rakkaimpiensa luona, sen sijaan, että taistelee MM-rallin voitosta välillä hyvinkin raaoissa olosuhteissa. Kaikesta huolimatta kyse on erittäin positiivisesta muutoksesta, mitä miehen ammattimaiseen ralliuraan tulee. Hyundai on selkeä mahdollisuus säväyttää isosti, ja siihen on tartuttava molemmin käsin. Tiimin johto tuskin alkaa helposti ruotia Lapin otteita negatiiviseen sävyyn, joten sen suhteen ei huolta ole. Lopulta Lapin tulevan kauden saavutukset määräytyvät sen mukaan, kuinka kipeästi mies vielä janoaa voittoja. Ranteista homma ei jää kiinni, kunhan psyyke pysyy mukana ja saalistusvietti yllä. Esapekka Lapin sopimuksen ohella Hyundai julkisti myös Craig Breenin sopimuksen. M-Sportilta Hyundaille siirtyvä Breen ei aja kuitenkaan täyttä kilpailukalenteria, vaan kilpailee osa-aikaisesti. Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkisto Lisää aiheesta Lappi yhä Toyota-sopimuksen perässä – Viittaa kintaalla Tänak-huhuihin: ”Ei huolestuta pätkääkään” Rallisyksyn siirtomarkkinat käynnistyivät – nähdäänkö pääluokassa jopa kolme suomalaista? Rallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeä Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan