11.11.2020 Ajoneuvot Volkswagen: ”Emme halua olla seuraava Nokia” Herbert Diess Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess on varoittanut työntekijöitään, että emme halua olla seuraava Nokia viitaten suomalaisen matkapuhelinjätin vääriin valintoihin. Haastattelussa hän paljastaa myös mielipiteensä Teslasta. Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess sanoi Bloombergin haastattelussa, että emme halua olla seuraava Nokia. Tällä hän viittaa suurien autonvalmistajien kykyyn muuntautua nopeasti muuttuvan tilanteen mukana. On tärkeää tehdä päätöksiä ja niiden tulee olla oikeita, sillä väärät ratkaisut vievät nopeasti pois raiteilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy"Emme halua olla seuraava Nokia"Koko Volkswagen Group on nyt tämänkaltaisessa risteyksessä. Se on selviämässä pandemiasta kohtuullisen hyvin, mutta esimerkiksi ensimmäisen ID-mallin viivästyminen on aiheuttanut runsaasti ongelmia. Vaikka ID.3 on saatu myyntiin ja seuraavaa pukkaa, merkki on selvästi esimerkiksi Teslaa jäljessä ja samaan aikaan sen pitäisi siirtyä näkemään autot enemmän rullaavina alustoina ohjelmistolle tai vaarana horjahdus.– Nokia on hyvä esimerkki kuinka muutos saattaa tapahtua – jos et reagoi tarpeaksi nopeasti, et tule selviämään. Kerron jatkuvasti tätä esimerkkiä työntekijöillemme, sanoi Diess Bloombergille.Haastattelussa Herbert DiessTämä oli osa noin tunnin mittaista etäyhteydellä tapahtunutta haastattelua, jossa Diess kertoi muun muassa kuinka yritys valmistautuu pandemian toiseen aaltoon ja kuinka Volkswagen vertautuu suhteessa Teslaan. Automotive News Europe on julkaissut tiivistelmän tuosta haastattelusta.Kysyjä: Kuinka pandemia on muuttanut Volkswagenia?Herbert Diess: Olemme erittäin hermostuneita, erittäin huolissamme ympäri maailmaa, sillä tapausten määrä kasvaa jälleen. Olemme valmistautuneet paremmin kuin ensimmäiseen aaltoon aloittamalla laajamittaisen testauksen. Esimerkiksi, pelkästään täällä Wolfsburgissa, päivittäinen testauskapasiteettimme on 2000. Joten, jos tartuntoja ilmenee, yritämme rajata ne tehokkaasti. Haluamme varmistua, että työntekijämme ovat turvassa ja voivat tulla töihin luottavaisena.K: Kuinka säilytätte organisaation keskittymisen siirtymisessä sähköiseen liikkumiseen näiden kaikkien häiriötekijöiden keskellä?HD: Jokainen miettii varmasti päivittäin miten pandemia etenee, mutta pitkässä juoksussa ilmastonmuutos tulee olemaan suurin haaste, joka on ihmiskuntaa kohdannut enkä usko kenenkään unohtavan kokonaisuutta. Pandemiasta huolimatta, olemme nähneet painopisteen siirtyvän sähköautoihin, huomion ilmastonmuutokseen ja yhteiskunnan valmisteluun muutosta varten.Molemmat asiat ovat mielessämme – lyhyellä tähtäimellä COVID ja pitkällä tähtäimellä ilmastonmuutos.K: Volkswagen on valtava organisaatio, jonka sisällä on useita erilaisia intressejä. Kuinka Volkswagenista saadaan ketterämpi?HD: Meillä on käynnissä kaksi siirtymää. Toinen näistä koskee voimalinjoja, autoista tulee sähköisiä, ja olemme valmistautuneet tähän erittäin hyvin. Kehitämme akkuja, muutamme kokonaisia tehtaita sähköisiä ajoneuvoja silmällä pitäen ja koulutamme työntekijöitä. Useille ihmisille tulee olemaan erittäin vaikeaa välttää sähköauton valintaa. Suuremmassa autoteollisuutta kohtaavassa siirtymässä autoista on tulossa yhä vahvemmin ohjelmistopohjaisia laitteita, jotka keräävät valtavat määrät tietoa ja käsittelevät sitä tekoälyn avulla luoden tietoa kuljettajasta, tien olosuhteista, mahdollisista vaaratilanteista lopulta kehittäen tämän laitteen käyttäytymistä.Meidän tulee tehdä päätös: tuleeko meistä ikään kuin kuoren, johon sitten lisätään kolmannen osapuolen tietotekniikka autoa hallitsemaan, toimittaja vai pystymmekö muuttamaan tämän jännittävän ja arvokkaan esineen verkottuneeksi laitteeksi?Nämä ovat niitä osaamisalueita, joita meillä ei ole ollut ja joita olemme alkaneet luomaan viimeisen muutaman vuoden aikana, mutta matka on silti vielä pitkä.K: Tarvitsevatko autonvalmistajat omat käyttöjärjestelmänsä tämän saavuttamiseksi?HD: Kyllä, me tarvitsemme oman käyttöjärjestelmän, jotta voimme todella hallita autoa, pitää sen turvallisena, yhdistää sen pilveen sekä saada kaiken tiedon pilvestä takaisin autoon ja haluamme omistaa tämän prosessin. Tämä on auton "aivot" ja haluamme tarjota sitä muille toimijoille. Tämä on mielestämme ehkä kaikkein tärkein kilpa ja koko alan kannalta ratkaiseva tekijä seuraavan viiden tai kymmenen vuoden aikana.K: Mainitsette Teslan kilpailijana. Näettekö sen myös mahdollisena yhteistyökumppanina? Teillä vaikuttaisi olevan varsin hyvä suhde Elon Muskin kanssa.HD: Mielestämme kyseessä on erittäin tärkeä kilpailija, sillä hän on todella vetänyt koko alaa perässään. Ohjelmistopuolen taustallaan hänellä on osaamista, joita meidän tulee vielä kehittää. Hän on meille referenssi. Jos tarkastelemme mihin auton tulee tulevaisuudessa muuttua, sen on oltava sähköinen ja sen oltava verkottunut.Meillä on myös etumatkaa Teslaan. Jos ajat Porsche Taycanilla tai Audi e-Tronilla, koet toisenlaisen tuotteen, saat huippuluokan laatua ja viimeistelyä. Haluamme kilpailla Teslan kanssa ja päästä lähelle sekä joillain osa-alueilla ohikin. Kilpa markkinoiden johtoasemasta on vielä auki.K: Volkswagenin vuosittainen johtokunnan kokous, jossa keskipitkän aikavälin suunnitelmista päätetään, on ensi viikolla. Joudutteko leikkaamaan investoinneista?HD: Pandemia vaikuttaa kyllä. Useita miljoonia autoja on jäänyt myymättä, joten meidän täytyy sopeutua tilanteeseen. Emme kuitenkaan tingi teknologian kehityssuunnitelmasta. Investoinnit ohjelmistopuolelle ja autonomiseen ajamiseen kasvavat. Investoinnit sähköautoihin kasvavat. Mutta aiomme kyllä tarkastella kriittisesti tuoteportfoliomme laajuutta. Emme voi toimia joka ikisessä segmentissä.K: Kuinka arvioitte omaa menestystänne?HD: Mielestäni olemme parhaiten sähköautojen aikakauteen varautunut autonvalmistaja. Eurooppa tulee olemaan eräs sähköistymisen tärkeimmistä keskuksista ja olemme hyvin valmistautuneita, joten olen tyytyväinen. Autoalan johtajaa täytyy arvioida sen perusteella mitä tulee tapahtumaan vähintään kolmen, jos ei neljän, vuoden päästä tästä päivästä – siitä me päätämme tällä hetkellä. Olen varsin luottavainen, että seuraavat kaksi tai kolme vuotta tulevat olemaan hyvin positiivisia Volkswagen Groupille.Tärkein asia on hallita siirtymä. Vuosina 2024 ja 2025, kun autoista tulee todella verkottuneita ja ne alkavat ajamaan itse, toivon että olemme tehneet oikeat päätökset sitä silmällä pitäen.Kuvituskuva: Volkswagen, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä