27.1.2024 Ajoneuvot Volkswagen T-Roc Cabrioletin myötä rättikattoiset maasturit ovat mennyttä – samoin tosin myös avokattoiset Volkkarit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen lopettaa T-Rocin kesäisimmän version valmistuksen, ja luopuu samalla avomalleista kokonaan. Samalla voidaan muistella, mitä muuta hienoa (tai ainakin erikoista) sukupuuttoon kuolleilla avoauton ja maastoauton risteytyksillä on viime vuosina saatu aikaan. Volkswagen on jo vuosien takaisesta diesel-kohustaan lähtien vähentänyt säästöjen nimissä runsaasti mallejaan, ja samalla kokonaisia autoluokkia mallistostaan. Tällä kertaa, T-Roc Cabrioletin mukana taitaa hävitä yksi autoluokkien risteytys koko automaailmasta.Volkswagenin leikkuriin laittamat mallit ovat poikkeuksetta edustaneet malliston luovinta, hauskinta tai jollain muulla tavalla erikoisinta päätä, eikä avokattoinen T-Roc tee tähän tilastoon minkäänlaista poikkeusta.Volkswagen alkoi valmistaa nyttemmin lakkautettavaa T-Roc Cabrioletia vajaat kolme vuotta viisiovisen mallin jälkeen eli vuoden 2020 syksyllä. Avomallinen versio on tietysti teknisesti T-Roc, mutta koripaneelit etupyörien takaa lähtien ovat kaikki erilaisia kuin viisiovisessa. Suurimman eron tekee tietysti rättikatto, jonka mekanismit on lainattu viimeisestä avo-Golfista. Viisiovinen T-Roc valmistetaan Portugalissa, mutta tämä erikoisversio päätettiin kokoonpanna Saksan Osnabrückissa.Volkswagen jatkoi avomallisen Kuplan ideaa myös 2010-luvun retromallin myötä.T-Roc Cabriolet on jäämässä viimeiseksi avokattoiseksi Volkswageniksi. Saksalaisvalmistaja on tuottanut niitä - ei aivan yhtäjaksoisesti mutta vähän väliä - aina 1930-luvun lopulta alkaen eli käytännössä perustamisestaan lähtien.Volkswagen on itse asiassa valmistanut avomalleja nimenomaan maailmankuuluista "kansanvaunuistaan", joista Kupla on tietysti kaikkein itsestään selvin. Kuplan seuraajasta, Golfista, ehdittiin niin ikään nähdä monta sukupolvea Cabriolet-malleja. T-Roc Cabriolet oli näille crossover-aikana oikeastaan todella osuvakin jatkumo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvin mielenkiintoisia esimerkkejäSukupuuttoon kuolleiden avomallisten SUV-autojen piirit ovat olleet pienet, mutta sitäkin erikoisemmat.Nissan Murano Crosscabriolet oli Qashqain muhkean isoveljen avomallinen versio. Muranon toisesta sukupolvesta päätettiin siis tehdä kaksiovinen avomalli. Osuvasti Crosscabrioletiksi nimettyä avomallia kutsuttiin sen esittelyvuonna 2010 maailman ensimmäiseksi nelivetoiseksi avo-crossoveriksi.Crosscabrioletin kysyntä ei ollut missään vaiheessa järin suurta, ja mallia tehtiinkin lopulta vain kolme vuotta.Mercedes-Benz G-sarjan Cabriolet oli tuotannossa periaatteessa pitkään - 18 vuoden ajan - mutta tuotanto oli rajoitettua. W463 -korimallista valmistettiin Cabriolet-mallia vuosina 1996 - 2014.Lyhennetty, kaksiovinen ja rättikattoinen G-sarjan Cabriolet on harvinaisuus harvinaisuudesta, mikä näkyy hintatasossa vielä kymmenen vuotta viimeisten autojen putkahdettua Grazin tuotantolinjalta. Cabrioleteista, varsinkin V8:lla, pyydetään yleisesti 200 tonnin euro-, dollari- ja puntahintoja. G-sarjan Cabriolet on ollut temmellyskenttä myös erilaisille muokkauksille.Range Rover Evoque Convertible oli yllättävä mutta sopiva lisä ensimmäisen sukupolven Evoquen mallitarjontaan. Viisiovisenakin erittäin tyylikäs ja erottuva Evoque sai jo ensiesittelynsä yhteydessä vuonna 2011 kolmiovisen ja hieman jyrkemmin laskevalla katolla varustetun Evoque Coupé -korimallin. Rättikattoinen Convertible olikin helpompi toteuttaa sen pohjalle.Kolmiovinen Coupé käsitti vain noin viiden prosentin osuuden Evoquen kokonaismyynnistä, ja vuonna 2016 markkinoille laskettu Convertiblekin ehti olla markkinoilla vain pari vuotta. Evoquen toisen polven myötä Range Rover harmi kyllä lakkautti molemmat spesiaalikorimallit.Toyota RAV4 Soft Top oli Toyotan suosikkimaasturin ensimmäisestä eli XA10 -sukupolvesta tehty rättikattoinen malliversio, jota on pidetty yhtenä parhaista RAV4 -malliversioista tähän asti.Nykyään RAV4 tarkoittaa jokseenkin erilaista tulkintaa maasturista kuin alun perin. Avomalli päästiinkin tekemään RAV4:n kolmiovisen mallin pohjalle. Nimittäin, jos nykyinen RAV4 jakaa saman alustan Camryn ja useamman Lexus-mallin kanssa, oli ensimmäinen sukupolvi ajatuksena lähempänä Suzuki Jimnyä.Itse asiassa muinainen Toyota RAV Four -prototyyppi vuodelta 1989 oli avokattoinen, joten rättikattoisuus on RAV4:lle hyvin primitiivinen ominaisuus.Nämä jäivät prototyypeiksi......ja ehkä parempi niin.Porsche Cayennesta oli suunnitteilla ensimmäisen sukupolvensa myötä avomalli, ja Porsche paljasti sen julkisuuteen Cayennen 20. juhlavuoden kunniaksi parisen vuotta sitten. Cayenne Cabrioletin prototyyppiä on säilytetty katseilta suojassa Porsche Museumin varastossa. Aivan erityisen omalaatuisen prototyypistä tekee se yksityiskohta, että siinä on kaksi erilaista perää, siis kaksi vaihtoehtoa toteuttamatta jääneen tuotantomallin perän muotoilemiseen.Cayenne Cabriolet olisi ollut itse asiassa ennemminkin targa-malli. Tässä kohtaa täytyykin nostaa esiin prototyypistä saadut opit hyötykäyttöön, nimittäin kun Porsche toi 911 Targa -mallin takaisin kuvioihin, sen kattomekanismissa päästiin ottamaan mallia tästä uhkarohkeasta kokeesta.Hyundai Santa Fe'sta todellakin tehtiin yksi seitsenpaikkainen avomalli, mitä ei pelkkien puheiden perusteella uskoisi todeksi. Kyseessä oli Hyundain Australian-osaston vuonna 2019 osittain vahingossa julkisuuteen laskema "prototyyppi".Se nimettiin maailman ensimmäiseksi nelioviseksi ja seitsenpaikkaiseksi, avokattoiseksi SUV-autoksi. Autossa ei itse asiassa ollut edes kankaista kattoa lainkaan, sillä alun perin se rakennettiin australialaisen Santa Fe -televisiomainoksen kuvauksia varten. Kamera ei mahtunut tarkoitetulla tavalla auton sisään, joten katto piti poistaa. Sitten joku keksi laskea mallin julkisuuteen, ja antaa australialaisen autolehdistön koeajaa sitä.Liikenneviranomaiset tuskin olisivat olleet avo-Santa Fe'stä kovinkaan innoissaan, miettien, kuinka tukalat oltavat taaimmaisella penkkirivillä olisivat auton mennessä "katon kautta" ympäri.Teksti: Benjamin Helander Lähteet ja kuvat: valmistajat Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous