4.6.2014

Volvo-kuski voi ajaa pilvessä

Tulevan Volvo XC90:n kosketusnäytöllä on kokoa.

Volvon Sensus Connect -järjestelmä perustuu pilvipohjaisiin palveluihin.

Volvolla uskotaan siihen, että autoilijat haluavat ajon aikana olla jatkuvasti yhteydessä ystäviinsä ja erilaisiin palveluihin. Volvon entistä kattavampi Sensus Connect -järjestelmä perustuu pilvipohjaisiin palveluihin.

Järjestelmä mahdollistaa tietojen vastaanottamisen ja lähettämisen, joten autosta voi luoda WiFi-keskuksen kaikille siihen liitetyille laitteille.

Sensus-järjestelmä mahdollistaa esimerkiksi sen, että Glympse-sovelluksen avulla voi jakaa reaaliaikaisesti oman sijaintinsa esimerkiksi omalle ystäväpiirille. Ominaisuus on kätevä, jos esimerkiksi kyläpaikassa halutaan seurata, koska vieras on saapumassa perille.

Auton navigaattorin voi ohjelmoida määränpään kotisohvalta ennakolta älypuhelimen avulla. Järjestelmän kylkiäisenä tulevat elinikäiset karttasovellukset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Säätietoja ja etäviilennystä

Autoilija saa halutessaan auton näytölle esimerkiksi säätietoja wikipedian avulla. Auto myös ehdottaa huollon lähestyessä sopivaa ajankohtaa – Volvo-huollossa.

Yelp-sovellus puolestaan etsii auton sijainnin perusteella tietoja paikallisista palveluista kuten ravintoloista.

Sovelluksen, älypuhelimen ja oikean koodin naputtelemalla onnistuu myös moottorin etäkäynnistys sekä esilämmitys tai -viilennys.

Sensus connect -järjestelmä on tarjolla kaikkiin uusiin Volvo-malleihin. Järjestelmää voi käskyttää iPhone-, Windows- ja Android-matkapuhelimilla.

Volvo on räätälöinyt Elisan kanssa prepaid-tarjouksen, joka sisältää kuukaudeksi veloituksetonta tiedonsiirtoaikaa Suomessa. Ulkomailla autoilevan on syytä olla tarkkana ja kenties sammuttaa järjestelmä, jotta korkeat tiedonsiirron dataroaming-maksut eivät paisuta matkabudjettia.

Osana 1 700 euron pakettia

Sensus Connect tulee tehdaslisävarusteisen High tech -paketin mukana, joka maksaa 1 700 euroa.

High tech -paketin mukana tulee myös On Call -hätäviestipalvelu. Se ottaa kolaritilanteessa yhteyttä palvelukeskukseen. Yhteys muodostuu, jos kuljettaja painaa sos-nappia tai automaattisesti kun auton turvatyynyt ovat lauenneet.

Auton tarkka sijainti on tiedossa gps-paikannuksen ja muistiin tallentuneiden ajoreittitietojen perusteella.

Kosketusnäyttö tottelee talvihansikkaita

Myös kosketusnäyttöjen yleistyminen autojen ohjaamoissa jatkuu. Volvokin käy muun muassa Tesla Model S:n ja Peugeot 308:n viitoittamaa tietä.

Uuden, myöhemmin esiteltävän Volvo XC90:n käyttöliittymän keskus on suurikokoinen näyttö, josta on julkistettu ensimmäiset kuvat.

Keskikonsolin perinteiset kytkimet ja painikkeet korvautuvat suurella kosketusnäytöllä. Tuulilasinäytön, ohjauspyörän säätimien ja digitaalimittariston kanssa yhteensovitettu järjestelmä pyrkii pitämään kuljettajan katseen ajosuunnassa mahdollisimman tehokkaasti.

Tablettimainen käyttöliittymä mahdollistaa Volvon mukaan auton järjestelmien ja toimintojen helpon hallittavuuden. Perinteisten navigaatio- puhelin- ja ilmastointitoimintojen lisäksi kosketusnäytöltä hallintaan musiikin suoratoiston kaltaisia pilvipalveluita ja sovelluksia.

Käyttöliittymä perustuu kokoaan muuttaviin elementteihin, joista aktiivinen näytetään muita suurempana ja muihin toimintoihin siirtyminen onnistuu ilman päävalikkoa.

Valmistaja kertoo järjestelmän pyrkivän tarjoamaan markkina-alueittain vaihtelevan pilvipohjaisten sovellusten valikoiman.

Järjestelmä tukee myös Applen iOS-mobiililaitteiden CarPlay-ominaisuutta, joten iPhonen ja iPadin toimintoja voi hallita auton kosketusnäytön kautta myös kylminä pakkasaamuina talvihansikkaat kädessä.

Teksti: Marko Jokela ja Lauri Ahtiainen Kuvat: Marko Jokela ja Volvo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia