30.1.2024

Vuosi 2023 sähköautoille ennätyksellinen – 29 536 uutta sähköautoa

Henkilöautoja ensirekisteröitiin vuonna 2023 yhteensä 87 508, joista ladattavien osuus oli 54 prosenttia.

Viime vuosi oli sähköautojen vuosi.

Täyssähköautoja ensirekisteröitiin ennätykselliset 29 536 kappaletta, jossa on kasvua edellisvuoteen verrattuna peräti 103 prosenttia.

Traficomin tilastot paljastavat, että henkilöautoja ensirekisteröitiin vuonna 2023 yhteensä 87 508, joista ladattavien osuus oli 54 prosenttia.

Viime vuosi osoitti myös, että ladattavien hybridien ensirekisteröintien lasku taittuu uuteen nousuun. Traficomin mukaan käytettyjen autojen tuonnissa ladattavat hybridit olivat suosituin käyttövoima ja sähköautot nousivat toiseksi suosituimmaksi käyttövoimaksi.

Vuonna 2023 Suomeen tuotiin käytettynä 38 252 henkilöautoa, joista ladattavia hybridejä oli 38 % ja sähköautoja 26 %. Samaan aikaan henkilöautoja romutettiin vain noin 60 000 kappaletta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päästötavoitteille tukea

– Kokonaisuudessaan ensirekisteröintien määrä on pitkän aikavälin keskiarvoa huomattavasti matalampi. Päästötavoitteiden kannalta on hienoa, että sähköautojen osuus kaikista henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli jo yli kolmanneksen. Täyssähköautoja myös rekisteröitiin ensimmäistä kertaa ladattavia hybridejä enemmän, Traficomin johtava asiantuntija Juha-Pekka Konttinen kertoo.

Ladattavien henkilöautojen määrän kasvu sekä uusien polttomoottorilla toimivien autojen parantunut energiatehokkuus näkyy positiivisesti henkilöautojen keskimääräisissä hiilidioksidipäästöissä.

Keskipäästöt 64,4 g/km

Uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt tippuivat 27,5 prosentilla edellisvuodesta ja olivat nyt 64,4 g/km. Vuonna 2022 vastaavat päästöt olivat 88,8 g/km. Täyssähköautojen käytön aikaiset päästöt ovat 0 g/km.

Akkujen valmistuspäästöt alenevat

’Vertailtaessa elinkaarisia kasvihuonekaasupäästöjä eri käyttövoimilla toimivien autojen välillä, täyssähköiset henkilöautot aiheuttavat keskiarvokilometreillä ajettuna jo alle kolmessa vuodessa vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä kuin vastaavat bensiinikäyttöiset henkilöautot.

Täyssähköautojen valmistuksen aikaisten päästöjen viime vuosina tapahtuneen pienemisen taustalla on Traficomin mukaan akkujen valmistuksen päästöjen lähes puoliutuminen ja sähköntuotannon päästöjen odotettua nopeampi päästövähennyskehitys.

Elinkaarisia päästöjä ja kustannuksia voi vertailla Traficomin laskurilla, joka perustuu Suomen ilmastopaneelin Autokalkulaattoriin.

Käyttövoimalla on suuri merkitys liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä. Kotimaan liikenne tuottaa reilun viidenneksen kaikista Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Kotimaan liikenteen päästöistä noin 95 prosenttia muodostuu tieliikenteessä ja tieliikenteen päästöistä yli puolet syntyy henkilöautoilusta.

– Suomen ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää henkilöautoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä. Lisäksi tärkeää on myös pyrkiä vähentämään liikennesuoritetta edistämällä joukkoliikenteen käyttöä kävelyä ja pyöräilyä unohtamatta, Traficomin johtava asiantuntija Outi Ampuja sanoo.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat