30.7.2020

Vuosituhannen veronkorotus bensiinille vielä tällä viikolla

Tulevana lauantaina nähdään vuosituhannen veronkorotus bensiinille eikä dieselpolttoainekaan jää rankaisematta. Autoliiton toimitusjohtaja näkee tämän haittaavan Suomen taloutta välillisesti muun muassa kotimaanmatkailun osalta.

Viime syksyn budjettineuvotteluissa päätetyt polttoaineveronkorotukset astuvat voimaan lauantaina 1.8.2020 ja Moottori uutisoi aiheesta jo maanantaina. Bensiinin osalta kyseessä on tämän vuosituhannen kovin korotus ja dieselissäkin samalla tavalla tuntuva. Autoliitto pelkää tämän tekevän tiukkaa muutenkin tuskailevalle kotimaamme matkailualalle.

– Kotimaanmatkailu on tänä vuonna lähes kokonaan henkilöauton varassa. Ei ole johdonmukaista ja järkevää, että tässä tilanteessa kiristetään verotusta siinä liikennemuodossa, joka pitää suoraan ja välillisesti Suomen taloutta pystyssä ja suomalaiset liikkeessä, painottaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vuosituhannen veronkorotus bensiinille

Moottoribensiinin vero nousee 5,71 senttiä ja dieselin 6,46 senttiä litralta, mikä tarkoittaisi arvonlisäveroineen seitsemän ja kahdeksan sentin veronkorotuksia. Polttoaineisiin sekoitetaan nykyisin kuitenkin myös lievemmin verotettuja biokomponentteja, joten veronkorotuksen vaikutuksen on laskettu olevan huoltoasemilla 6,6 ja 6,9 senttiä litralta.

– Bensiinin valmisteveronkorotus on kovempi kuin kertaakaan tällä vuosituhannella. Toiseksi suurin korotus oli vajaat neljä senttiä vuonna 2008. Dieselin veroa korotettiin peräti yli kymmenellä sentillä kahdeksan vuotta sitten, mutta tuolloin alennettiin samalla käyttövoimaveroa, toteaa Autoliiton Nieminen.

Polttoaineveron korottaminen iskee aina erityisesti työssäkäyviin ihmisiin, sillä usein henkilöauto on ainoa realistinen kulkuneuvo työssäkäyntimatkoihin. Erityisen voimakkaasti veronkorotus koskettaa tasaverona ihmisiä, joilla ei ole varaa hankkia uusinta ja vähäpäästöintä teknologiaa hyödyntäviä autoja.

– Tänä vuonna oman auton käyttö on ollut kaikkein perustelluinta ja tarpeellisinta suomalaisten arjessa. Muiden liikennemuotojen kriisiytyminen on johtanut niiden kannattavuuden ja matkustajamäärien romahtamiseen, palvelutason heikentymiseen sekä yhteiskunnan rahoituksen kasvuun, sanoo Nieminen.

Tuore veronkorotus aiheuttaa keskivertoautoilijalle parinkymmenen tuhannen kilometrin ajosuoritteella lähes sadan euron lisälaskun vuodessa. Uusimman veronkorotuksen jälkeen bensiinin arvonlisäveroton valmistevero on noussut tällä vuosituhannella 20 sentillä ja dieselin noin 30 sentillä litraa kohden.

Lähde: Autoliitto, Kuva: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat