27.7.2020

Nyt nopeasti tankille – polttoaineverotus pompsahtaa lauantaina

Säästävä suuntaa nyt nopeasti tankille ennen lauantaina kiristyvää polttoaineverotusta. Tuleva muutos aiheuttaa keskimäärin 70-80 euron lisäkulut keskivertoautoilijalle.

Hieman edullisempaa polttoainetta haluavan on matkattava nyt nopeasti tankille lauantaina 1. elokuuta kiristyvän polttoaineverotuksen alta. Kyseessä on viime syksyn budjettiriihen päätöksestä kiristää polttoaineiden verotusta yhteensä 250 miljoonalla eurolla. Kuluttajalle tämä tuo 6–7 sentin korotuksen bensiinin ja dieselin litrahintoihin – olettaen että polttoainetta myyvät siirtävät hinnankorotuksen täysimittaisena kuluttajan maksettavaksi.

Tuo noin 6,5 sentin hinnankorotus jokaista tankattua litraa kohti ei kuulosta kovin suurelta, mutta tarkoittaa kuitenkin keskivertoautoilijalle noin 70–80 euron vuotuisia lisäkustannuksia ja enemmän ajavalle tietenkin merkittävästi suurempaa summaa. Esimerkiksi 30 000 kilometriä vuodessa 7,0 l/100 km keskikulutuksella ajavan on löydettävä jostakin lähes 140 euroa lisää rahaa kattamaan polttoainekuluja.

Moottori raportoi lähes vuosi sitten, elokuun loppupuolella 2019, alkuperäisestä budjettiesityksestä, jonka pohjalta polttoaineverotuksen korotus nyt siis toteutetaan. Samassa yhteydessä muistutettiin, että polttoaineen verotusta on jo kiristetty vuosina 2012, 2014, 2015 ja 2017 – nyt on vuorossa vuosi 2020. Tämä koskee tietenkin työssäkäyviä yksityisautoilijoita ja polttoaineen tasaverotuksesta johtuen kiristyksestä kärsivät eniten pienituloiset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nyt nopeasti tankille

Bensiinin ja dieselin litrahinnan voi siis olettaa pompsahtavan elokuun 1. päivä, joten sitä ennen tankkaava pääsee ennakoimaan. Tilannetta lievittää tällä hetkellä kohtalaisen alhainen polttoaineen maailmanmarkkinahinta, jonka takia polttoaine on ollut verrattain edullisella tasolla. Pandemia on pienentänyt polttoaineiden kulutusta, joka varmasti osaltaan vaikuttaa hintatasoon.

Tämä ei kuitenkaan ole kestävä tilanne, joten korotuksen lisäksi myös maailmanmarkkinahinta tullee nousemaan. Tämän seurauksena on riski polttoaineiden hintojen kohoamisesta korkealle.

Moottori uutisoi syyskuussa 2019 talousarvioesityksen käyvän työssäkäyvien kukkarolle. Työssäkäyminen on elokuussa entistä kalliimpaa, joka sattuu ajankohtana monelle lomilta paluun ympärille.

Samaan aikaan kaikki haaveet autokantaa uudistavista toimista tuntuvat olevan haudattu. Autoveron alennuksesta tai romutuspalkkion palaamisesta ei ole hiiskuttu, joten kumpaakaan ei ole näillä näkymin odotettavissa. Koko Eurooppa kärsii automyynnin romahtamisesta, joka näkyy varmasti myös valtion verotuloissa autoveron saralla.

Lähteet: Valtiovarainministeriö, Traficom, Autoalan Tiedotuskeskus; Kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat