5.3.2023 Matkailu Waterloo: Abban kappale on tarttuva, mutta museo on vaikuttava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miltä näyttää 110 metrin mittainen, 12 metrin korkuinen ja ympyrän muotoon laitettu seinämaalaus? Tai pienoismalli, jossa yli 10 000 1:72 mittasuhteeseen tehtyä sotilasta taistelee, ja jonka valmistuminen kesti 30 vuotta? Se kaikki selviää Brysselin eteläpuolella sijaitsevassa Waterloo-museossa. Waterloo, Napoleonin viimeinen taistelu 18. kesäkuuta 1815, jossa Ranskan ensimmäinen keisarikunta taisteli Yhdistyneiden kunigaskuntien johtamaa liittoumaa vastaan. Yhteensä taistelukentillä kohtasi toisensa lähes 200 000 sotilasta. Liittoumalla oli miesylivoima, mutta ranskalaisilla oli enemmän tykkejä.Taistelu oli erittäin tasaväkinen, mutta lopulta Wellingtonin johtama liittouma löi Napoleonin joukot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudenkarheaWaterloon taistelusta kertova uusittu museo – Memorial of Waterloo 1815 – valmistui vuonna 2015 eli 200 vuotta taistelun jälkeen. Museo sijaitsee ovelasti maan alla, joten museorakennus ei riko peltomaista maisemaa. Tämä puolestaan auttaa kuvittelemaan, miltä taistelukenttä on näyttänyt reilut 200 vuotta sitten. Museo on rakennettu kahteen kerrokseen ja se kattaa yhteensä noin 2000 neliötä.Jo heti tuloaulassa sijaitseva noin 30 neliön kokoinen pienoismalli saa vierailijan haukkomaan henkeä. Kyseessä on hollantilaisen Piet Prinsenin 30 vuoden aikana rakentama ja tarkasti alkuperäistä taistelua kunnioittava 1:72 mittasuhteessa tehty miniatyyri, joka sisältää yli 10 000 sotilasta. Yksityiskohtien määrä on yksinkertaisesti huima.Kun miniatyyriä on tutkittu riittävästi joka puolelta, aulasta laskeudutaan yksi kerros alaspäin, ja tutustutaan taistelussa mukana olleisiin henkilöihin.Seinillä on lisäksi maalauksia, joissa valotetaan Napoleonin retkiä ja saavutuksia ennen Waterloota sekä maalataan kuvaa Waterloohun johtaneista tilanteista. Tauluissa on hauska jippo, ne tavallaan elävät pienen animaation ansiosta.Pääsymaksun yhteydessä on saatu luottokortin kokoinen lätkä ja kuulokkeet. Lätkä aktivoi aina erilaisia kohteita, joista kantautuu kuulokkeiden kautta vierailijan korviin informaatiota.AjankuvaaSeuraavaksi siirrytään lasivitriinien reunoittamaa käytävää pitkin eteenpäin. Vitriineissä on esillä mallinukkeja puettuna sen aikaisiin uniformuihin. Vitriineissä on myös lisää pieniä miniatyyrejä, joiden avulla aukeaa muun muassa huollon merkitys. Napoleonin lausuman vanhan viisauden mukaan armeija marssii vatsallaan.Vitriineissä on myös taisteluissa käytettyjä aseita. Pistoolit olivat miekkojen ohella ratsuväen suosiossa, kun jalkaväki käytti musketteja. Aseteollisuudessa elettiin vielä piilukkojen aikakautta. Rihlatut kiväärit aloittivat läpimurtonsa vasta 1800-luvun puolivälissä.Ja totta kai esillä on myös kanuunoita, Napoleon oli tunnetusti suuri tykistön ystävä. Ranskalaisilla oli Waterloossa 252 tykkiä liittoutuman 156 tykkiä vastaan.Kun ratsuväki tulee silmilleMuseon näyttävin yksittäinen kokemus on 3D-lasit päässä katsottava lyhytelokuva. Se esittelee useamman taistelukohtauksen, ja 3D-lasien avulla katsoja kokee olevansa mukana taistelukentällä.Kaikista vaikuttavin kokemus on se, kun ratsuväki rullaa kohti jalkaväkisotilaiden rintamassa oleva katsojaa. Elämys on melkoinen, ja katsojan on helppo eläytyä siihen tunnelmaan, kun iso massa ratsuväkeä laukkaa 25 metriä leveällä valkokankaalla suoraan päälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuinen rankoMuseon loppupuolella makaa yhdessä vitriinissä vuonna 2012 alueelta löydetty luuranko, jota kutsutaan Waterloon sotilaaksi. Kyseessä lienee hannoverilainen sotilas. Se on hieman makaaberi muistutus taistelun hinnasta. Yhteensä Waterloon taisteluissa kuoli tai haavoittui yli 40 000 sotilasta.1320 neliön kokoinen maalausVähän museon ulkopuolella on vielä vuonna 1911 valmistunut pyöreä rakennus, jonne päästään suoraan museosta maanalaista käytävää pitkin. Sen sisällä on ranskalaisen taidemaalarin Louis-Jule Dumoulin maalama 110 metriä pitkä ja 12 metriä korkea maalaus taistelukentästä. Maalaus on ympyrän muotoinen, ja sitä katsellaan sen sisäpuolelle rakennetulta tasanteelta. Maalaus valmistui vuonna 1912 – siis taistelun satavuotisjuhlapäiväksi.Kun museo on käyty läpi, sen ulkopuolella voi vielä kävellä hetken ja yrittää aistia paikan tunnelmaa. Kesäaikaan alueella järjestetään myös pieniä näytelmiä. Lisäksi hevoskärryt kuljettavat vierailijoita museolta Hougoumontin farmille, jossa historian oppitunnit jatkuvat multimediaesitysten muodossa. Farmilla käytiin yksi koko Waterloon taistelun ratkaisevimmista kamppailuista. Tilan rakennukset tuhoutuivat tietysti täysin, mutta ne rakennettiin uusiksi museon uusimisen yhteydessä vuonna 2015. Farmilla voi myös yöpyä.Museon vieressä on myös pieni jälkeenpäin rakennettu kukkula, jonka laella on leijonapatsas. Se valmistui vuonna 1820 Hollannin kuninkaan William Ensimmäisen toimesta. Kukkulalla ja patsaalla kunnioitetaan paikkaa, jossa William Ensimmäisen poika eli William Toinen haavoittui kanuunan kuulan osuttua häntä olkapäähän. Kukkulan laelle kiipeäminen käy myös kuntoilusta, sillä kiivettävänä on 226 rappusta. Ylhäältä on kuitenkin hieno näköala yli ympäröivän maiseman, mikä auttaa lisää hahmottamaan taisteluiden kulkua.Museon vieressä on myös sympaattinen ravintola, jossa voi tankata energiaa välillä.Vaikka museo ei ole iso, kaikkiaan siellä saa helposti kulumaan aikaa useamman tunnin. Ja historian muistelu on aina mukavaa. Waterloo on kuitenkin yksi niitä taisteluita, jonka erilainen lopputulos olisi muuttanut historiaa melkoisesti.Museon kotisivut: https://www.waterloo1815.be/en/Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja Visit Brussels Lue lisää Kaikki artikkelit 7.9.2024 Matkailu Kroatian rannikkohelmiä – kaksien kasvojen Opatija 1.9.2024 Matkailu Bodenjärven traktorimuseo: koko museo kuin yksi suuri latolöytö 1.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kroatian houkuttavan kirkkaat vedet 30.8.2024 Matkailu Päivän kuva: Pyyhitään historiaa – tämän takia kalliopiirroksista raaputetaan maaleja pois 29.8.2024 Matkailu Päivän kuva: Andy McCoyn patsas seisoo entistä ehompana Pelkosenniemen torilla 28.8.2024 Matkailu Piispankivi – Suomen kenties tunnetuimman partisaani-iskun tapahtumapaikalla 26.8.2024 Kotimaanmatkailu Saariston Rengastie: hieno päivätrippi, joka kestää oikein nautittuna useamman päivän 18.8.2024 Automatkailu Mitä jos ensi vuonna vietettäisiin rantaloma Baijerissa? 16.8.2024 Matkailu Saimaa on Euroopan gastronominen alue 2024 – tässä parhaat herkutteluvinkit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta