4.4.2018 Ajoneuvot Yhdysvaltojen ympäristövirasto harkitsee kulutusrajojen hölläämistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdysvaltojen ympäristövirasto EPA on kertonut kallistuvansa jo sovittujen autoteollisuuden kulutusrajojen hölläämiseen. Yhdysvaltojen ympäristövirasto EPA:n pääjohtaja Scott Pruitt kertoi maanantaina odotetusti, että viraston mielestä jo kertaalleen sovitut CAFE-rajat vuosille 2022–2025 ovat liian tiukat ja niitä tullaan todennäköisesti hölläämään.Viesti on odotettu, sillä presidentti Trump viittasi jo vuosi sitten edeltäjänsä asettamien mallistokohtaisten kulutusrajojen purkamiseen. Perusteluna on presidentti Obaman hallintokauden viime päivinä lukkoon lyödyn 54 mailia per gallona eli 4,35 litraa/100 km mallistokeskiarvon "epärealistisuus".Samalla Trumpin hallinnon päätöksiin vaikuttaa tahto antaa yhdysvaltalaisille autotehtaille mahdollisuus lisätyöpaikkoihin, joita saavutettaisiin ilmeisimmin valmistamalla kotimaisia isoja ja edullisia autoja.Päätöstä on kuitenkin kritisoitu tuoreeltaan laajalta rintamalta niin ympäristöorganisaatioiden kuin autoteollisuuden edustajien suunnalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVälttämätön kuntokuuriPresidentti Obaman hallintokauden asettamat CAFE-rajat (Corporate Average Fuel Economy) määrittävät, että vuoteen 2025 mennessä autovalmistajien Yhdysvalloissa myymien autojen keskiarvokulutuksen tulisi jäädä 4,35 litran per 100 km paremmalle puolelle tuntuvien sakkojen uhalla.Tämä on puolestaan pakottanut valmistajat pohtimaan hybridivoimalinjojen ja sähköautojen hyödyntämistä aikana, jolloin kuluttajat haluavat yhä suurempia ja mukavampia autoja. Esimerkiksi Ford on harkinnut Yhdysvaltojen autokaupan suosituimman mallin, F-150-avolavan, hybridisoimista, vaikka mallin ostajat eivät paljon bensiinilaskujaan tarkkaile. Osa autoteollisuuden edustajista olikin toivonut tiukahkojen päästörajojen tarkastelua, mutta nyt pelkona on, että Trumpin hallinto vie muutoksen liian pitkälle.Ympäristövirasto EPA:n johtaja Pruitt viittasi tiedotteessaan myös Kalifornian osavaltion erityisoikeuteen asettaa yleisiä päästörajoja tiukemmat rajat. 13 muuta osavaltiota puolestaan seuraa omassa lainsäädännössään Kalifornian asettamia esimerkkejä. – Federalistinen yhteistyö ei tarkoita, että yksi osavaltio voi sanella koko muun maan standardit, Pruitt linjasi viestissään.Ei kuitenkaan ole selvää, miten Kalifornian erillisoikeuden poistaminen todella tapahtuisi ja mitkä sen seuraukset olisivat.Epävarmuuden banjosooloPahimmillaan muutokset johtavat epävarmuuteen autoteollisuuden, kuluttajien ja virastojen välillä. Esimerkiksi Kalifornian ilmastolautakunta on valmis puolustamaan tiukempien päästörajojen erillisoikeuttaan pahimmillaan vuosikausia kestävässä oikeustaistelussa.Ympäristöseurausten lisäksi myös muutosten taloudelliset perustelut ontuvat. On arvioitu, että jo 2012–2018 aikavälillä tiukentuneet kulutusrajat ovat säästäneet peräti 57 miljardia dollaria yhdysvaltalaisten autonomistajien rahoja. Epävarmuus tulevasta puolestaan on omiaan lisäämään autoiluun liittyviä kuluja.Autovalmistajien osalta epävarmuutta luo puolestaan bensiinin alhainen hintataso, joka heilahtaessaan jättäisi nopeasti suuret kansanryhmät vailla mahdollisuutta käyttää janoisia katumaastureitaan. Tuoreessa muistissa on 2000-luvun alku, jolloin nopeasti kohonnut bensiinin hinta rajoitti köyhimpien amerikkalaisten kykyä käydä töissä. Tällainen kehitys puolestaan heijastuisi negatiivisesti myös alihankkijoihin, jotka työllistävät arviolta kaksinkertaisesti autovalmistajien verran työntekijöitä. Toisaalta sovituissa raameissa jatkaminen nettoaisi alihankkijoille noin 90 miljardia dollaria voimalinjojen tuotekehitystilauksina.Autovalmistajien kannalta suurin uhka on kuitenkin eriytyminen. Kun Eurooppa ja maailman suurin automarkkina Kiina kiristävät omia ympäristösäädöksiään, on vastavirtaan uivalla USA:lla mahdollisuus päätyä autokauppojen erakoksi. Tämä on erityinen uhka juuri maan omille autojäteille, joiden usein vaikeita vientipyrkimyksiä eriävät voimalinjastandardit eivät ainakaan avita. Mikäli bensiinin hinta kohoaa yli kipurajan, jättää se samalla oven auki erityisesti tuontivalmistajien iskulle.Toisaalta esimerkiksi Ford on pysymässä jo sovituissa rajoissa eikä aio tehdä muutoksia 11 miljardin dollarin sähkö- ja hybridiautojen kehitysohjelmaansa. – Planeettamme kohtaa kasvavia haasteita, joiden merkitykset ovat perusteellisia. On vain liian kallista olla uskomatta sitä, kommentoivat Bill Ford ja pääjohtaja Jim Hackett lausunnossaan.Nähtäväksi jää, millaisia muutoksia ympäristövirasto EPA tekee 2020-luvun standardeihin – ja onko kellään oikeasti varaa seurata niitä.Lähteet: Automotive News, Jalopnik, Time, EPA Kuva: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti