4.4.2018 Ajoneuvot Yhdysvaltojen ympäristövirasto harkitsee kulutusrajojen hölläämistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdysvaltojen ympäristövirasto EPA on kertonut kallistuvansa jo sovittujen autoteollisuuden kulutusrajojen hölläämiseen. Yhdysvaltojen ympäristövirasto EPA:n pääjohtaja Scott Pruitt kertoi maanantaina odotetusti, että viraston mielestä jo kertaalleen sovitut CAFE-rajat vuosille 2022–2025 ovat liian tiukat ja niitä tullaan todennäköisesti hölläämään.Viesti on odotettu, sillä presidentti Trump viittasi jo vuosi sitten edeltäjänsä asettamien mallistokohtaisten kulutusrajojen purkamiseen. Perusteluna on presidentti Obaman hallintokauden viime päivinä lukkoon lyödyn 54 mailia per gallona eli 4,35 litraa/100 km mallistokeskiarvon "epärealistisuus".Samalla Trumpin hallinnon päätöksiin vaikuttaa tahto antaa yhdysvaltalaisille autotehtaille mahdollisuus lisätyöpaikkoihin, joita saavutettaisiin ilmeisimmin valmistamalla kotimaisia isoja ja edullisia autoja.Päätöstä on kuitenkin kritisoitu tuoreeltaan laajalta rintamalta niin ympäristöorganisaatioiden kuin autoteollisuuden edustajien suunnalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVälttämätön kuntokuuriPresidentti Obaman hallintokauden asettamat CAFE-rajat (Corporate Average Fuel Economy) määrittävät, että vuoteen 2025 mennessä autovalmistajien Yhdysvalloissa myymien autojen keskiarvokulutuksen tulisi jäädä 4,35 litran per 100 km paremmalle puolelle tuntuvien sakkojen uhalla.Tämä on puolestaan pakottanut valmistajat pohtimaan hybridivoimalinjojen ja sähköautojen hyödyntämistä aikana, jolloin kuluttajat haluavat yhä suurempia ja mukavampia autoja. Esimerkiksi Ford on harkinnut Yhdysvaltojen autokaupan suosituimman mallin, F-150-avolavan, hybridisoimista, vaikka mallin ostajat eivät paljon bensiinilaskujaan tarkkaile. Osa autoteollisuuden edustajista olikin toivonut tiukahkojen päästörajojen tarkastelua, mutta nyt pelkona on, että Trumpin hallinto vie muutoksen liian pitkälle.Ympäristövirasto EPA:n johtaja Pruitt viittasi tiedotteessaan myös Kalifornian osavaltion erityisoikeuteen asettaa yleisiä päästörajoja tiukemmat rajat. 13 muuta osavaltiota puolestaan seuraa omassa lainsäädännössään Kalifornian asettamia esimerkkejä. – Federalistinen yhteistyö ei tarkoita, että yksi osavaltio voi sanella koko muun maan standardit, Pruitt linjasi viestissään.Ei kuitenkaan ole selvää, miten Kalifornian erillisoikeuden poistaminen todella tapahtuisi ja mitkä sen seuraukset olisivat.Epävarmuuden banjosooloPahimmillaan muutokset johtavat epävarmuuteen autoteollisuuden, kuluttajien ja virastojen välillä. Esimerkiksi Kalifornian ilmastolautakunta on valmis puolustamaan tiukempien päästörajojen erillisoikeuttaan pahimmillaan vuosikausia kestävässä oikeustaistelussa.Ympäristöseurausten lisäksi myös muutosten taloudelliset perustelut ontuvat. On arvioitu, että jo 2012–2018 aikavälillä tiukentuneet kulutusrajat ovat säästäneet peräti 57 miljardia dollaria yhdysvaltalaisten autonomistajien rahoja. Epävarmuus tulevasta puolestaan on omiaan lisäämään autoiluun liittyviä kuluja.Autovalmistajien osalta epävarmuutta luo puolestaan bensiinin alhainen hintataso, joka heilahtaessaan jättäisi nopeasti suuret kansanryhmät vailla mahdollisuutta käyttää janoisia katumaastureitaan. Tuoreessa muistissa on 2000-luvun alku, jolloin nopeasti kohonnut bensiinin hinta rajoitti köyhimpien amerikkalaisten kykyä käydä töissä. Tällainen kehitys puolestaan heijastuisi negatiivisesti myös alihankkijoihin, jotka työllistävät arviolta kaksinkertaisesti autovalmistajien verran työntekijöitä. Toisaalta sovituissa raameissa jatkaminen nettoaisi alihankkijoille noin 90 miljardia dollaria voimalinjojen tuotekehitystilauksina.Autovalmistajien kannalta suurin uhka on kuitenkin eriytyminen. Kun Eurooppa ja maailman suurin automarkkina Kiina kiristävät omia ympäristösäädöksiään, on vastavirtaan uivalla USA:lla mahdollisuus päätyä autokauppojen erakoksi. Tämä on erityinen uhka juuri maan omille autojäteille, joiden usein vaikeita vientipyrkimyksiä eriävät voimalinjastandardit eivät ainakaan avita. Mikäli bensiinin hinta kohoaa yli kipurajan, jättää se samalla oven auki erityisesti tuontivalmistajien iskulle.Toisaalta esimerkiksi Ford on pysymässä jo sovituissa rajoissa eikä aio tehdä muutoksia 11 miljardin dollarin sähkö- ja hybridiautojen kehitysohjelmaansa. – Planeettamme kohtaa kasvavia haasteita, joiden merkitykset ovat perusteellisia. On vain liian kallista olla uskomatta sitä, kommentoivat Bill Ford ja pääjohtaja Jim Hackett lausunnossaan.Nähtäväksi jää, millaisia muutoksia ympäristövirasto EPA tekee 2020-luvun standardeihin – ja onko kellään oikeasti varaa seurata niitä.Lähteet: Automotive News, Jalopnik, Time, EPA Kuva: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen