Ajoneuvot | Uutinen | 8.12.2017

Fordin markkinointipähkinä: F-150 hybridin paras puoli on virran ulosotto

Hybridivoimalinja on tulossa myös avolavasuosikkiin, mutta miten sen oikein myisi asiakkaille? Korostamalla mukavuutta ympäristön sijaan.

Jaa artikkeli

Ei ole mikään salaisuus, että Fordin todellinen menestysmalli Yhdysvalloissa ovat F-perheen avolava-autot, erityisesti jokamiehen pickup F-150. Vuosittain F-mallit tuovat autojätin kassaan peräti 41 miljardia dollaria, netoten samalla suurimman osan katteesta. Yhdysvalloissa myydään päivässä 2 500 avolava-autoa. Mutta jos tavoite on saada koko malliston kulutuslukemat alas, mikä neuvoksi?

Ford F-150 hybridi

Vuonna 2014 aloitettiin suunnitelma hybridivoimalinjan tuomiseksi myös Fordin avolavaklassikkoon. Obaman hallinnon alaisuudessa autovalmistajille asetettiin 2020-luvulle tavoitteeksi keskimääräinen polttoaineenkulutus 54,5 mailin gallonaa kohti, eli noin 4,31 litraa per 100 km. Hybridi- ja sähkökehityksessä torkkunut Ford joutuu nyt sijoittamaan 4,5 miljardia dollaria tuodakseen 13 eri tavoin sähköistettyä mallia tuotantoon vuoteen 2020 mennessä. Luvassa on muun muassa hybridiversio toisesta palvontaa herättävästä ikonista, nimittäin Ford Mustangista.

Mutta avolavoja ostaa toinen kohderyhmä kuin henkilöautoja. Fordin markkinointikyselyissä taloudellisuus on tärkeysjärjestyksessä sijalla 28. kun kyse on avolavoista. Kestävyys, luotettavuus ja hytin tilavuus ovat asioita, jotka kiinnostavat ostajia paljon enemmän.

Ford F-150 hybridi

Niinpä Ford on päätymässä toisenlaiseen markkintointitaktiikkaan hybridi-avolavan kanssa. Monet avolavojen omistajat ajoivat paikalliseen rautakauppaan ostamaan generaattorin autonsa lavalle, oli kyse sahaamisesta tai hitsaamisesta. Asiakkailta saatu palaute koskikin juuri sähkönsaannin helpottamista.

– Eläydyimme heidän elämäänsä. Leiriydyimme heidän kanssaan, takakonttijuhlimme, kävimme rodeoissa, olimme jopa yötä, kommentoi markkinatutkimusryhmän vetäjä Nadia Preston.

Niinpä F-150 hybridin merkittävin valtti ei ole alentunut kulutus, käytön helppous tai ympäristöystävällisyys. Hybridin myyntivaltteja ovat, että auto auttaa pitämään juomat kylmänä juhlissa, se auttaa lataamaan jiirisahan akun tai sen avulla voi keittää kahvia leirireissulla.

Fordilla on silti kivinen tie edessään F-150-hybridimallin suhteen. Valmistaja ei vielä kerro miten monta hybridiavolavaa se aikoo valmistaa ja paljonko hybriditekniikka maksaa lisää. Arviona on, että hybridin valmistaminen on Fordille noin 5 000 dollaria perusmallia kalliimpaa.

Ford F-150 hybridi

Onneksi amerikkalaisvalmistajalla on myös positiivisia kokemuksia suosikkimallistoonsa puuttumisesta. Muutama vuosi sitten V8-koneiden rinnalla alettiin tarjota turboahdettuja V6-moottoreita, jotka ovat nyt irvailusta huolimatta kaapanneet 2/3 myynnistä itselleen. Kilpailijat nälvivät myös muutoksesta, jossa F-malliston teräksinen lavarakenne korvattiin alumiinisella, säästäen satoja kiloja auton painossa. Markkinat vastasivat muutokseen kuitenkin markkinaosuuden kasvulla.

– F-150 on niin tärkeä Fordille, että heidän täytyy ylläpitää johtoasemaa tarjoamalla jokainen voimalinjaversio. En usko [hybridin] myyvän aluksi isoja prosentteja, mutta ajoitus on oikea, kommentoi Autotraderin analyytikko Michelle Krebs.

Lähde: Automotive News via The Drive Kuvat: Ford

Lue myös:

Vaikka kyseessä on kilpailevan tuotteen mainos, on vuoden 2013 Super Bowlin yhteydessä nähty Ram-mainos eräs upeimpia katsauksia avolavakulttuurin sielunelämään.

Jaa artikkeli

Keskustelu