13.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: 700-hevosvoimainen avolava Ford Shelby F-150 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Amerikan kansanauton muskeliversio Ford Shelby F-150 lyö pöytään jäätävät teholukemat. 700 hevosvoimaa muuttaa pick-upin urheiluautoksi. Hyvää: suorituskyky, vakuuttava ulkonäkö, vetovoima, tilat, järjettömyys. Huonoa: tavaratilan arka verhoilu, nopeudenrajoitin, näkyvyys eteen, hinta, järjettömyys. Ford F-150 on ollut USA:n eniten myyty automalli jo 40 vuoden ajan. Shelby American, Fordin hovivirittäjä 1960-luvulta lähtien, otti kestosuosikin käsittelyynsä. Muuttumisleikin lopputuloksena on 700 hevosvoiman autojärkäle, joka saa eurooppalaiset lava-autot näyttämään ja tuntumaan pikkuautoilta. Shelby F-150 on raikas tuulahdus vanhoja hyviä arvoja, jossa amerikkalaiset valmistajat ovat aina olleet vahvimmillaan. Kokoa ja näyttävyyttä, ja nokalla tehokas V8-täysimoottori. Tästä ei voi olla innostumatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aito Shelby Viisilitrainen Ti-VCT V8 -bensiinimoottori tuottaa vakiona 385 hevosvoimaa, ja Shelbyn muutostöiden jälkeen teho lähes tuplaantuu. Moottoripuolen merkittävin muutos on Whipplen valmistama mekaaninen kompressoriahdin. Ahtimen luoman ruokahalun tyydyttämiseksi polttoainesuuttimet ovat isommat, ja imupuolta on tuntuvasti avarrettu. Kaiken kaikkiaan muutoksia on 45 eri kohdassa konehuonetta. Pakokaasut poistuvat Borlan valmistaman tuplaputkiston kautta: äänimaailma on vähintäänkin vaikuttava. Jousitus on vakiomallia 4 tuumaa korkeampi. Lisänostetta antavat 35 tuuman BF Goodrichin K02 -renkaat. Vanteet ovat 18-tuumaiset. Jousituksen on valmistanut BDS, ja säädettävät kaasutoimiset iskunvaimentimet FOX Racing. Alustan kestävyys sekä toimivuus on testattu perusteellisesti kuuluisassa Baja-aavikkorallissa, kuten Fordin nelivetotekniikkakin. Yllättäen akselistot, 6-portainen automaattivaihteisto sekä jakovaihteisto ovat peräisin suoraan vakiomallisesta F-150:stä. Se, että moottorin teho voidaan kaksinkertaistaa ilman kestävyysongelmia, kertoo paljon Fordin voimalinjan järeydestä. Vetotapa voidaan valita taka- ja nelivedon välillä, minkä lisäksi keskitasauspyörästö on lukittava. Ilmo Saarela IS Automotive Oy:stä järjesti Ford Shelby F-150 -mallin suomeen. Toisen kerroksen väkeä Pihalla odottava lava-auto on näyttävä ilmestys. Tutut tuplaraidat kulkevat pitkittäin auton yli. Etupuskuri, lokasuojan levikkeet sekä konepelti poikkeavat vakiomallista. Shelbyn käärmelogot koristavat autoa joka puolella. Auton koko ja korkeus paljastuvat, kun nousee kuljettajan paikalle. Sinne joutuu tosissaan kiipeämään. Apuna ovat kunnon tartuntakahva sekä järeä helmaputki, josta jalalla voi ponnistaa. Kun ohjaamoon lopulta pääsee, sieltä ei enää halua pois. Näkyvyys toisesta kerroksesta luo ylemmyyden tunnetta. Korkean konepeiton takia näkyvyys aivan auton eteen on tosin rajallinen. Pienet henkilöautot jäävät helposti huomaamatta. Peruutuskameroita sentään on takana sekä molemmilla sivuilla. Niiden avulla on hyvä tarkkailla ympäristöä, kun autoa lähtee liikuttelemaan. Ajossa koko ei haittaa. Työkalumaisuutta ei ole nimeksikään, vaan Shelbyn ratissa viihtyy välittömästi. Ohjaamo on todella tilava ja avara. Meno on ylvästä, äänieristys erinomainen ja varustelu edustusautoluokkaa. Järeästä jousituksesta huolimatta taajaman hidastetöyssyt tuntuvat kaukaisilta, lähes huomaamattomilta. Isojen avolavojen suosio Yhdysvalloissa on kaiken kaikkiaan helpompi ymmärtää, kun kokee tällaisen auton itse. F-150:n ratissa tuntee olonsa lähes kuolemattomaksi. Mahtava suorituskyky Tehdas lupaa Shelby F-150:n kiihtyvän 0–100 km/h alle 5 sekunnissa. Se on kova lukema 2 500 kiloa painavalle hyötyajoneuvolle. Suomessa kuorma-autoksi rekisteröity lava-auto on tosin varustettu nopeudenrajoittimella, mikä tyssää menon 80 km/h yläpuolella. Ja koska kyseessä on kuorma-auto, kuljettamiseen tarvitaan C1-luokan ajokortti. Jos perään kytketään perävaunu, vaaditaan C1E-ajokortti. Automaattivaihteisto tarjoaa hanakasti pienempää pykälää pienestäkin kaasunpainalluksesta. Kaasun kanssa saakin olla tarkkana. Luminen maantie ei tarjoa edes kohtalaista pitoa nelivedosta huolimatta. Ahdin vinkaisee kuuluvasti, kun kierroksia nostaa ylemmäksi. Voimaa tuntuu olevan loputtomasti. Nopeuden rajoitin on jatkuvasti läsnä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Harvinaisuus jo eläessään Lava-auton muskeliversion hankintaa on vaikea perustella järkisyillä. Ne onkin syytä unohtaa heti alkuunsa. Mutta kyllä tästä autosta järkeäkin löytyy. Yrityskäytössä arvonlisäveron voi vähentää hankintahinnasta. Kuorma-autossa ei ole käyttövoimaveroa, eikä sen kuljettamisesta tarvitse maksaa autoetua. Perään voi laittaa ison perävaunun, eikä sitä huomaa kuin peilistä tarkistamalla. Vetokykyä ja ennen kaikkea vetovoimaa riittää vaikka vuoren siirtämiseen. Kaikki Shelbyn mallit ovat lopulta keräilyharvinaisuuksia. Valmistusmäärä on rajattu 500 kappaleeseen, joista jokainen on numeroitu. Euroopan kiintiö vuoden 2016 tuotannosta oli vaivaiset 6 autoa. Koeajettu yksilö on näistä ainoa Suomeen rekisteröity, ja siis vuosimallia 2016. Vuoden 2017 kiintiö on noin 20 yksilöä. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Autosta on nähtävillä myös Black Bull Powerin video: Ford F-150 koeajo: Koeajo: Ford F-150 Platinum Supercrew 4×4 3.5L Ecoboost – viesti nyky-Amerikasta Ford Shelby F-150 Hinta alkaen 170 000 € Moottori Moottori 4 948cm³, 8 sylinteriä, mekaaninen ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, taka/neliveto. Teho (700 hv) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,0 s Huippunopeus 217 km/h Mitat pituus 5890 mm, leveys 2029 mm, korkeus 2161 mm, akseliväli 3683 mm Omamassa: 2500 kg Muu tieto Kokonaismassa: 3 538 kg. Suurin sallittu perävaunumassa: 3 500 kg. Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta