13.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: 700-hevosvoimainen avolava Ford Shelby F-150 Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Amerikan kansanauton muskeliversio Ford Shelby F-150 lyö pöytään jäätävät teholukemat. 700 hevosvoimaa muuttaa pick-upin urheiluautoksi. Hyvää: suorituskyky, vakuuttava ulkonäkö, vetovoima, tilat, järjettömyys. Huonoa: tavaratilan arka verhoilu, nopeudenrajoitin, näkyvyys eteen, hinta, järjettömyys. Ford F-150 on ollut USA:n eniten myyty automalli jo 40 vuoden ajan. Shelby American, Fordin hovivirittäjä 1960-luvulta lähtien, otti kestosuosikin käsittelyynsä. Muuttumisleikin lopputuloksena on 700 hevosvoiman autojärkäle, joka saa eurooppalaiset lava-autot näyttämään ja tuntumaan pikkuautoilta. Shelby F-150 on raikas tuulahdus vanhoja hyviä arvoja, jossa amerikkalaiset valmistajat ovat aina olleet vahvimmillaan. Kokoa ja näyttävyyttä, ja nokalla tehokas V8-täysimoottori. Tästä ei voi olla innostumatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aito Shelby Viisilitrainen Ti-VCT V8 -bensiinimoottori tuottaa vakiona 385 hevosvoimaa, ja Shelbyn muutostöiden jälkeen teho lähes tuplaantuu. Moottoripuolen merkittävin muutos on Whipplen valmistama mekaaninen kompressoriahdin. Ahtimen luoman ruokahalun tyydyttämiseksi polttoainesuuttimet ovat isommat, ja imupuolta on tuntuvasti avarrettu. Kaiken kaikkiaan muutoksia on 45 eri kohdassa konehuonetta. Pakokaasut poistuvat Borlan valmistaman tuplaputkiston kautta: äänimaailma on vähintäänkin vaikuttava. Jousitus on vakiomallia 4 tuumaa korkeampi. Lisänostetta antavat 35 tuuman BF Goodrichin K02 -renkaat. Vanteet ovat 18-tuumaiset. Jousituksen on valmistanut BDS, ja säädettävät kaasutoimiset iskunvaimentimet FOX Racing. Alustan kestävyys sekä toimivuus on testattu perusteellisesti kuuluisassa Baja-aavikkorallissa, kuten Fordin nelivetotekniikkakin. Yllättäen akselistot, 6-portainen automaattivaihteisto sekä jakovaihteisto ovat peräisin suoraan vakiomallisesta F-150:stä. Se, että moottorin teho voidaan kaksinkertaistaa ilman kestävyysongelmia, kertoo paljon Fordin voimalinjan järeydestä. Vetotapa voidaan valita taka- ja nelivedon välillä, minkä lisäksi keskitasauspyörästö on lukittava. Ilmo Saarela IS Automotive Oy:stä järjesti Ford Shelby F-150 -mallin suomeen. Toisen kerroksen väkeä Pihalla odottava lava-auto on näyttävä ilmestys. Tutut tuplaraidat kulkevat pitkittäin auton yli. Etupuskuri, lokasuojan levikkeet sekä konepelti poikkeavat vakiomallista. Shelbyn käärmelogot koristavat autoa joka puolella. Auton koko ja korkeus paljastuvat, kun nousee kuljettajan paikalle. Sinne joutuu tosissaan kiipeämään. Apuna ovat kunnon tartuntakahva sekä järeä helmaputki, josta jalalla voi ponnistaa. Kun ohjaamoon lopulta pääsee, sieltä ei enää halua pois. Näkyvyys toisesta kerroksesta luo ylemmyyden tunnetta. Korkean konepeiton takia näkyvyys aivan auton eteen on tosin rajallinen. Pienet henkilöautot jäävät helposti huomaamatta. Peruutuskameroita sentään on takana sekä molemmilla sivuilla. Niiden avulla on hyvä tarkkailla ympäristöä, kun autoa lähtee liikuttelemaan. Ajossa koko ei haittaa. Työkalumaisuutta ei ole nimeksikään, vaan Shelbyn ratissa viihtyy välittömästi. Ohjaamo on todella tilava ja avara. Meno on ylvästä, äänieristys erinomainen ja varustelu edustusautoluokkaa. Järeästä jousituksesta huolimatta taajaman hidastetöyssyt tuntuvat kaukaisilta, lähes huomaamattomilta. Isojen avolavojen suosio Yhdysvalloissa on kaiken kaikkiaan helpompi ymmärtää, kun kokee tällaisen auton itse. F-150:n ratissa tuntee olonsa lähes kuolemattomaksi. Mahtava suorituskyky Tehdas lupaa Shelby F-150:n kiihtyvän 0–100 km/h alle 5 sekunnissa. Se on kova lukema 2 500 kiloa painavalle hyötyajoneuvolle. Suomessa kuorma-autoksi rekisteröity lava-auto on tosin varustettu nopeudenrajoittimella, mikä tyssää menon 80 km/h yläpuolella. Ja koska kyseessä on kuorma-auto, kuljettamiseen tarvitaan C1-luokan ajokortti. Jos perään kytketään perävaunu, vaaditaan C1E-ajokortti. Automaattivaihteisto tarjoaa hanakasti pienempää pykälää pienestäkin kaasunpainalluksesta. Kaasun kanssa saakin olla tarkkana. Luminen maantie ei tarjoa edes kohtalaista pitoa nelivedosta huolimatta. Ahdin vinkaisee kuuluvasti, kun kierroksia nostaa ylemmäksi. Voimaa tuntuu olevan loputtomasti. Nopeuden rajoitin on jatkuvasti läsnä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Harvinaisuus jo eläessään Lava-auton muskeliversion hankintaa on vaikea perustella järkisyillä. Ne onkin syytä unohtaa heti alkuunsa. Mutta kyllä tästä autosta järkeäkin löytyy. Yrityskäytössä arvonlisäveron voi vähentää hankintahinnasta. Kuorma-autossa ei ole käyttövoimaveroa, eikä sen kuljettamisesta tarvitse maksaa autoetua. Perään voi laittaa ison perävaunun, eikä sitä huomaa kuin peilistä tarkistamalla. Vetokykyä ja ennen kaikkea vetovoimaa riittää vaikka vuoren siirtämiseen. Kaikki Shelbyn mallit ovat lopulta keräilyharvinaisuuksia. Valmistusmäärä on rajattu 500 kappaleeseen, joista jokainen on numeroitu. Euroopan kiintiö vuoden 2016 tuotannosta oli vaivaiset 6 autoa. Koeajettu yksilö on näistä ainoa Suomeen rekisteröity, ja siis vuosimallia 2016. Vuoden 2017 kiintiö on noin 20 yksilöä. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Autosta on nähtävillä myös Black Bull Powerin video: Ford F-150 koeajo: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ford-f-150-platinum-supercrew-4×4-3-5l-ecoboost-viesti-nyky-amerikasta/ Ford Shelby F-150 Hinta alkaen 170 000 € Moottori Moottori 4 948cm³, 8 sylinteriä, mekaaninen ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, taka/neliveto. Teho (700 hv) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,0 s Huippunopeus 217 km/h Mitat pituus 5890 mm, leveys 2029 mm, korkeus 2161 mm, akseliväli 3683 mm Omamassa: 2500 kg Muu tieto Kokonaismassa: 3 538 kg. Suurin sallittu perävaunumassa: 3 500 kg. Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.11.2025 Ajoneuvot Bentleyn tuleva sähköauto saanee Bentaygan tuntumaan keijukaiselta, mutta uusi Continental GT Supersports on kevein Bentley 85 vuoteen 15.11.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV4 on Eurooppaan suunnattu hatchback tutuilla kyvyillä 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista