1.11.2017 Liikenne YIT ja VR Track rakentamaan jättimäistä Raide-Jokeria – kokonaisbudjetti 275 miljoonaa euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä HKL:n johtokunta ja Espoon kaupungin teknisen toimen johtaja ovat päättäneet valita YIT:n ja VR Trackin muodostaman ehdokasryhmittymän Raide-Jokerin rakennusurakoitsijaksi. Hankkeen kokonaisbudjetti on 275 miljoonaa euroa. Päätös pääkaupunkiseudun kasvua tukevaksi arvioidun Raide-Jokeri -pikaraitiotien rakennusurakoitsijasta on vihdoin tehty. Urakka kattaa Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen kulkevan pikaraitiotien rakentamisen. Sopimus on tarkoitus allekirjoittaa marraskuun loppuun mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Raide-Jokerin kokonaisbudjetti on 275 miljoonaa euroa, josta rakentamiskustannusten osuus on tilaajan arvion mukaan noin 205–225 miljoonaa euroa. Tilaaja saattaa liittää urakkaan myös optioita esimerkiksi varikon rakentamisesta. Raideyhteys kasvua vauhdittamaan Helsingin seudun väestön ennustetaan kasvavan voimakkaasti tulevaisuudessa, mikä luo haasteita liikenteelle ja yhdyskuntarakenteelle. Raide-Jokeria pidetään tärkeimpänä poikittaisista joukkoliikennehankkeista, joka tarkoitus on lisätä matkustamisen luotettavuutta ja mukavuutta. Nopea raideyhteys mahdollistaa aluerakentamisen tiivistämisen, jonka mielekkyys jakaa osin mielipiteitä Helsingissä. Myös raideliikenteen kankeus verrattuna esimerkiksi renkailla kulkeviin vaihtoehtoihin on herättänyt keskustelua, mutta päätöksentekoon soraäänet eivät ole juuri vaikuttaneet. Raide-Jokeri on valmistuessaan noin 25 km pitkä pikaraitiotie Helsingin Itäkeskuksesta Pitäjänmäen ja Espoon Leppävaaran kautta Keilaniemeen. Koko osuudeltaan kaksiraiteisen radan rakennustöiden arvioidaan tämän hetkisen tiedon mukaan alkavan vuonna 2019. Allianssimalli sitouttaa osapuolet HKL kertoo, että jättimäinen rakennushanke toteutetaan allianssimallilla. Kaikkien toimijoiden yhteiseen sopimukseen pohjautuva toteutustapa pyrkii varmistamaan koko hankkeen edun sekä yhteisten tavoitteiden toteutumisen. Tilaaja arvioi, että valitulla mallilla voidaan saavuttaa laadullisesti, taloudellisesti ja aikataulullisesti hyvä lopputulos. Länsimetron epäonninen rakennushanke kummittelee myös Raide-Jokerin yllä. Vastaavat ongelmat haluttanee nyt kiertää kaukaa. Hankkeen osapuolina toimivat Helsingin ja Espoon muodostama tilaajaorganisaatio, kesällä valittu suunnitteluryhmittymä (Ramboll, Sito ja VR Track) sekä nyt valittu urakoitsijaryhmittymä. – Raide-Jokeri on erittäin merkittävä hanke koko pääkaupunkiseudulle. Tuomme allianssiin vankkaa osaamista modernin raitiotien rakentamisesta ja hanke tukee hienosti tavoitettamme laajentaa toimintaamme entistä vahvemmin myös kaupunkiympäristöön, kertoo VR Trackin Rakentamisen liiketoiminnan johtaja Jouni Kekäle. – Allianssin osapuolten osaaminen luo erinomaiset puitteet hankkeen onnistumiselle. On hienoa saada olla mukana näin tärkeässä osassa pääkaupunkiseudun kaupunkikehitystä. Ihmiset haluavat arjeltaan sujuvuutta ja mukavuutta, mitä hyvillä liikenneyhteyksillä varustettu kaupunkiympäristö tarjoaa, YIT:n yksikönjohtaja Jarkko Salmenoja sanoo. –Raide-Jokerissa on nyt erinomainen tiimi kasassa. Odotamme innolla siirtymistä projektin seuraavaan vaiheeseen, hehkuttaa puolestaan Raide-Jokerin projektijohtaja Juha Saarikoski. Raide-Jokeri-vaunut suunnitellaan niin, että niillä voidaan liikennöidä Raide-Jokeri-linjan lisäksi Helsingin nykyisellä raitiotieverkolla sekä suunnitteilla olevilla uusilla pikaraitioteillä. Koeajojen arvioidaan alkavan vuonna 2019.Edessä noin vuoden kehitysvaiheProjektissa käynnistyy seuraavaksi kehitysvaihe, jossa urakoitsija, suunnittelija ja tilaaja suunnittelevat ja kehittävät rakentamisprojektin sisältöä. Samalla tarkentuvat projektin kustannukset ja aikataulu.Noin vuoden kestävän kehitysvaiheen jälkeen siirrytään toteutusvaiheeseen, jolloin varsinainen rata rakennetaan.Lähde: HKL Kuvitus: raidejokeri.fi ja IDIS-Desig-Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla