21.11.2017 Liikenne Yksi hinta, tukku kulkumuotoja – tätä on Whim Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Whim tuo kuukausimaksuun perustuvan liikkumispalvelun pääkaupunkiseudulle. Pääkaupunkiseudun liikenneympäristö täydentyi kun länsimetro vihdoin aloitti liikennöintinsä. Paria päivää myöhemmin pääkaupunkiseudulla aloitti myös uusi Whim-liikkumispalvelu, joka perustuu monen eri kulkuvälineen yhdistämisen ja kuukausimaksuun.Liikkumispalvelun alkuvaiheessa Whimin osasia ovat HSL, Taksi Helsinki, Lähitaksi sekä autonvuokraus Vehon, Sixtin ja Hertzin kautta. HSL:n eli Helsingin seudun liikenteen järjestelmään kuuluvat Helsingin seudun bussit, metrot, lähijunat ja raitiovaunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuokra-auto tai taksi alleEsimerkiksi Urban-kuukausipaketti maksaa 49 euroa ja tarkoittaa rajatonta määrää HSL:n kertalippuja, korkeintaan 10 euroa maksavia taksikyytejä alle viiden kilometrin matkoilla sekä kiinteähintaista (49 euroa/vrk) autonvuokrausta. Vastaavasti jos paketti sisältää HSL:n seutulippuja, maksaa se kuukaudeksi 99 euroa.Nopeat syövät hitaat, sillä Urban-pakettien kampanjahinta 49 tai 99 euroa kuukaudessa on tarjolla 3 000 ensimmäiselle. He ostavat paketin aina kuukaudeksi kerrallaan, näillä hinnoin luvatusti ainakin toukokuun loppuun 2018 asti.Whim-pakettien taksikäytön taustalla on ajatus, että suurin osa pääkaupunkiseudun asukkaista pystyisi 10 eurolla matkustamaan lähimmälle metro- tai paikallisjuna-asemalle.Edullisin vuokra-auto on määritelty Ford Fiesta -luokan autoksi ja hinta sisältää vapaat kilometrit. Myös muiden kokoluokkien autoja on saatavilla kiinteillä hinnoilla.Kattava paketti maksaa 499 euroaKattavin ja kallein Unlimited-kuukausipaketti maksaa 499 tai 549 euroa (Helsinki/seutu). Siihen kuuluvat kuukauden jokaiselle päivälle rajaton määrä HSL:n kertalippuja sekä vuokra-auto tai rajoittamaton määrä taksimatkoja (alle viisi kilometriä). Rajoittamattomasti taksimatkoja voi käyttää niinä päivinä, jolloin auto ei ole vuokralla.Tästä on poikkeuksena se, että taksilla voi liikkua vuokra-auton nouto- ja palautuspäivinä.Sovellusta voi kokeilla ilmaiseksiWhimin käytettävyyteen voi tutustua ilman kuukausimaksua tai sitoutumista.Matkapuhelimeen ladattavan Whim-sovelluksen ilmaisversio tarkoittaa HSL:n reittiopasta, matkalippujen kertaostamista, taksitilaussovellusta ja autonvuokrauspalvelua. Tällöin käyttäjä maksaa kunkin yksittäisen taksin tai autonvuokrauksen erikseen Whimin kautta.Kokeilin sovelluksen toimivuutta ostamalla HSL:n mobiilikertalipun. Se onnistui ongelmitta, ja reittiopas näytti selkeästi kulkureitin määränpäähän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteiskäyttöautot mukaan 2018– Kaupunkipyörät ja yhteiskäyttöautot liitetään palveluun alkuvuoden 2018 aikana, Maas Globalin aluejohtaja Jarkko Jaakkola lupaa.– Neuvottelut usean eri yhteiskäyttöauto-tarjoajan kanssa ovat kesken, mutta uskon niiden etenevän suotuisasti.Monen kulkuvälineen tarveJulkistetun Whim-sovelluksen taustalla on maailmanlaajuisia liikkumispalveluiden markkinoita havitteleva Maas Global -yritys. Ja sen toiminnan taustalla on ajatus, ettei mikään kulkutapa yksin riitä ratkaisemaan liikkumistarpeita.– Yksikään kulkuväline ei yksin pysty ratkaisemaan nykyaikaisen, aktiivisen elämän tarpeita riittävän joustavalla ja kestävällä tavalla. Ja miten vaikkapa pidempien viikonloppumatkojen hoitaminen olisi edelleenkään mahdollista ilman autoa?, MaaS Global -yrityksen toimitusjohtaja ja perustaja Sampo Hietanen linjaa.Toisaalta Whimin kaltainen matkaketju-palvelu voi olla aito vaihtoehto esimerkiksi kotitalouden kakkosautolle – mikäli asiakas kokee palvelun käytön riittävän vaivattomaksi ja järkevän hintaiseksi. Maas Globalin perustajajäsen Kaj Pyyhtiä on vakuuttunut, että etenkin kaupunkikeskustoissa asuvat suomalaiset ovat valmiita muuttamaan – osin luutuneitakin– liikkumistapojaan. Hän muistuttaa, että liikkuminen – olipa kyseessä arkinen työmatka tai vapaa-ajan matka lähialueella – ei useinkaan ole yksi matka vaan pikemminkin liikkumisen verkosto.– Eri kulkuvälineet yhdistävät matkaketjut, jotka saa yhdestä paikasta ja maksetaan kuukausiperusteisesti on enemmän kuin järkevä ratkaisu urbaaneille kaupunkilaisille.Kuukausihintoja tarkistetaanNyt julkistettujen Whimin pakettihintojen taustalla on saada palvelulle käyttäjiä.– Vielä on liian aikaista arvioida, millaisia tarkistuksia hintoihin tulee. Kampanjahinnoin haluamme laskea kynnystä tulla palvelun kokeilijaksi, Pyyhtiä taustoittaa.Hän uskoo, että kuukausihinnat ovat jatkossakin kohtuullisia ja kiinnostavia.Jokainen työmatkaliikkuja osaa laskea omalta osaltaan, tuleeko kuukausipaketti hänelle edullisemmaksi liikkumistavaksi. Whim ottaa ainakin joidenkin käyttäjien osalta 49 tai 99 euron pakettihinnoilla taloudellisesti takkiinsa, kuuluuhan Urban-pakettiin rajaton määrä HSL-kertalippuja kuukauden jokaisena päivänä, joiden hinnan Whim taas tulouttaa täysimääräisesti palvelun tarjoajalle eli HSL:lle.– Se on niitä palvelun käynnistyskustannuksia, joita ei voi välttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToiveissa maailmanvalloitusWhimin sovellus on tällä hetkellä käytössä jo Britanniassa eli Birminghamissa, ja osittain myös Lontoossa. Toiveissa on valloittaa monta muutakin kaupunkialuetta.Maas Globalin tavoitteena on, että Whim olisi ensi vuoden loppuun mennessä käytössä maailmalla 10–15 kaupungissa, viiden vuoden kuluessa 60 kaupungissa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa