1.11.2020

Yksi lentää koronassakin: Helsinki Qatar Cargon pääkenttänä

Helsinki Qatar Cargo Qatar Airways pääkenttä

Viime kuukausina Helsinki-Vantaan lentoasemalla on nähty poikkeuksellisen usein Qatar Airwaysin jättikoneita rahdinkuljetustehtävissä. Sille löytyy erittäin pätevä selitys.

Qatar Airways on valittu useana vuonna peräkkäin maailman parhaaksi lentoyhtiöksi ja se on kuljettanut matkustajia yli 150 kohteeseen ympäri maailmaa. Helsinkiin yhtiö on lentänyt syksystä 2016 lähtien. Kun kansainvälinen matkustajalentoliikenne keväällä surkastui, valjasti Qatari monen muun lentoyhtiön tavoin laajarunkokoneensa rahtikäyttöön.

Yhtiö ilmoitti tehneensä valtaisan 1,92 miljardin dollarin tappion ennen koronaa kuluneella tilikaudella ja vastaanottaneensa Qatarin emiirikunnan hallinnolta vielä enemmän suomalaisen korvaa järisyttävän 2 miljardin dollarin tukipaketin. Rahtitoiminta tuo odotettua tuloa yhtiön kassaan tiukassa paikassa.

Vallitsevassa tilanteessa Qatar Airways sopeuttaa toimintaansa karkeasti seuraavanlaisella taktiikalla: Vanhemmat koneyksilöt ja A380:t on maadoitettu, polttoainepihit Airbus A350:t ja Boeing 787:t pidetty matkustajakäytössä ja Boeing 777:t muunnettu rahtikäyttöön tytäryhtiö Qatar Airways Cargon palvelukseen.

Helsinki Qatar Cargo Qatar Airways pääkenttä
Boeing 777 A7-BAX on saanut FIFA-erikoisvärityksen Qatarin vuoden 2022 jalkapalloturnauksen kunniaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Helsinki yhtenä rahtikeskittymänä

Qatar Cargo on valinnut Helsingin yhdeksi Euroopan toimintojensa pääkentäksi. Näin Suomen ykköskenttä on kovassa seurassa yhdessä Frankfurtin ja Luxemburgin kanssa. Helsinki-Vantaa palvelee Suomen lisäksi myös Baltian maiden rahtiliikennettä osana Qatar Cargon kansainvälistä verkostoa. Ennen lentomatkaa tai sen jälkeen tavara liikkuu Vantaan ja Baltian välillä rekoilla ja lautoilla.

Helsinki Qatar Cargo Qatar Airways pääkenttä

Qatar Airwaysin eksklusiivisten laajarunkokoneiden kyydissä tänne saapuu erityisesti lääkkeitä, Helsinki on nimittäin kuulunut yhtiön kansainväliseen lääkerahtiin keskittyvään, niin kutsuttuun pharma networkiin, vuodesta 2017. Qatar Cargo lanseerasi taannoin erityisen lämpötilasäädellyn lentorahtikontin, jonka ansiosta myös sitä vaativien lääkeaineiden kuljettaminen on mahdollista. Emme tiedä lastien tarkkaa sisältöä, mutta oletettavasti mukana on myös tarpeellisia kasvomaskeja.

Rahtilentoja Qatari operoi Helsinkiin epäsäännöllisen säännöllisesti useita kertoja viikossa. Perjantaisin Helsingissä käy peräti kolme yhtiön laajarunkoa, kun normaalin A350:llä Dohasta operoitavan matkustajalennon lisäksi Keski-Euroopasta – tavallisesti Luxemburgista, Frankfurtista tai Liegestä – tulee ilta-aikaan kaksi rahtivuoroa Boeing 777:llä.

Helsinki Qatar Cargo Qatar Airways pääkenttä

Lähes päivittäin Helsinki-Vantaalla voi siis bongata maailman suurimman kaksimoottorikoneen, Boeing 777-300ER:n. Näitä Qatarin laivastossa on 48 kappaletta, niistä yhtä lukuun ottamatta kaikki ovat tällä hetkellä operatiivisessa käytössä. Qatar Cargolla on myös oma laivasto, joka koostuu Airbusin ja Boeingin tehdasrahtikoneista, kruununa 747-8f. Toistaiseksi näitä ei kuitenkaan ole Helsingin-reitillä käytetty.

Pohjoismaat ovat Qatar Airwaysilla muutenkin vahvana agendalla. Se on Persianlahden suuryhtiöistä ainoa, joka lentää viiteen pohjoismaiseen kaupunkiin. Lentoja on viikossa 39 ja viikoittainen rahtikapasiteetti lähes 1 500 tonnia suuntaansa.

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Qatar Airways, Skypartners.ee, Planespotters 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat