16.7.2023

Via Baltica sähköautolla: Yhdestä latauksesta ei lainkaan maksua – perillä Prahassa auto jäi kahdeksi vuorokaudeksi parkkiin

Moottori ajoi kesäkuussa Via Baltican ja E67-tien Helsingistä aina Tšekin Prahaan saakka sähköautolla. Matkalla tapahtui myös yksi lataus, josta ei jäänyt jälkiä mihinkään.

Moottori-lehden roadtripillä sähköautolla pitkin Via Balticaa varsinainen Via Baltican osuus on nyt jäänyt taakse, kun matka jatkuu pitkin E67-tietä kohti Lounais-Puolaa ja Wroclawia. Via Balticaksi kutsutaan E67-tien osuutta, joka alkaa Helsingistä ja päättyy Baltian läpi Puolan Varsovaan. E67-tie jatkuu aina Tšekin Prahaan saakka.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Varsova on vilkas kaupunki

Varsova ja sen nähtävyydet, kuten Plac Zamkowy, kuninkaanlinnanaukio ja Stare Miasto, vanhakaupunki jäävät taakse. Varsova on sykkivä ja vilkas kaupunki, joka on myös vähän kahtiajakoinenkin. Kaupungissa on paljon vanhaa ja historiaa, kuten sen vanhakaupunki, mutta myös uutta ja modernia. Varsovan tietynlainen kahtiajakautuminen johtuu pitkälti siitä, että kaupunki on toisessa maailmansodassa pommitettu lähes maan tasalle ja vanha kaupunki päätettiin rakentaa uudelleen vanhojen piirrustusten mukaan, muu osa uusilla.

Varsovassa on myös shoppailijan paratiisi. Varsovassa on paljon isoja kauppakeskuksia, ja hintataso on selvästi alhaisempi kuin Suomessa. Kauppakeskuksissa myös auton lataaminen onnistuu, parkkihalleista löytyy hyvin 22-kilowattisia latauspisteitä. Näitä myös hyödynnettiin ostoksia tehdessä ja auton akkua saatiin täytettyä vähitellen seuraavia ajoja ja pidempiä siirtymiä varten.

Lataus, joka ei maksanut mitään

Varsovan ja seuraavan määränpään, Wrocławin välimatka on alle 400 kilometriä. Wroclawissa on tarkoitus yöpyä Varsovan tavoin kaksi yötä, mutta pistäytyä päiväreissulla yhdessä Euroopan historian synkimmistä paikoista, eli Auschwitz-Birkenaun -keskitysleirimuseossa.

Varsovasta matka jatkuu hyväpintaista ja nopeaa E67-tietä pitkin. Lodzissa pidetään taukoa ja ladataan samalla autoa Greenwayn latausasemalla. Lataus ei kuitenkaan katkea applikaatiosta eikä autosta, joten täytyy ottaa puhelimella yhteys Greenwayn asiakaspalveluun, josta löytyy nopeasti apu. Lataus saadaan katkaistua asiakaspalvelusta.

Tämä lataus on myös reissun yksi kummajainen. Auto sai kyllä virtaa akkuunsa, sitä ladattiin noin 50 kilowattituntia, mutta jälkeenpäin havaittiin, että kyseistä latausta ei löydy We Chargen laskulta.

Lataustapahtumaa ei löydy Greenwaynkään laskulta, tosin siellä sen ei pitäisi ollakaan, koska lataustapahtumassa käytettiin We Chargen applikaatiota, vaikka lataus tapahtui Greenwayn laturilla. Joku virhe latauksessa on joka tapauksessa tapahtunut, ja virhe liittyy todennäköisesti siihen, kun lataus ei suostunut katkeamaan ilman Greenwayn asiakaspalvelun apua. Latauksesta taisi tulla nyt matkalaisille ilmainen. Ladatut kilowatit sekä arvio hinnasta kuitenkin lisätään loppulaskelmaan, kun matkalla ladattua energiaa sekä kuluja ynnäillään.

Moottoritieltä pikkuteille

Matka jatkuu Lodzista kohti Wroclawia, mutta hyvin pian moottoritielle pääsyn jälkeen liikenne ohjataan moottoritieltä pois jostain syystä. Nyt annetaan navigaattorille vapaus ohjastaa eteenpäin, sillä edessä on täysin tuntemattomia pieniä teitä eikä mitään hajua, että mitä tietä pitäisi ajaa. Liikennetiedot kuitenkin kertovat, että moottoritielle pääsee taas muutaman kymmenen kilometrin pikkuteillä ajon jälkeen.

Pikkuteiden jälkeen moottoritie ja puolalaiset ajotavat tulevat taas tutuiksi. Moottoritiellä puolalaisille 170–180 kilometrin tuntinopeus ei ole mikään poikkeus. Moottoritien varrella KFC- ja McDonald’s -pikaruokaketjut kilpailevat keskenään, pikaruokaravintoloita tieosuudella on tiheään. Paikoista, joissa on pikaruokaravintola, löytyy monesti myös huoltoasema sekä sähköauton latauspiste.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pahuuden monumentti

Wroclawiin saavutaan hyvissä ajoin iltapäivästä. Majoituspaikka, joka on yksityiseltä henkilöltä nettipalvelun kautta vuokrattu huoneisto, löytyy pienen haeskelun jälkeen. Majoitus sijaitsi lähellä yhtä Wroclawin maamerkkiä, Sky Toweria, joka on yli 200 metriä korkea 51-kerroksinen pilvenpiirtäjä. Sky Towerissa on tarjolla myös majoitusta, jos Wroclawista haluaa vuokrata majoitusta hyvällä näköalalla. Majoituspaikan läheltä ja Wroclawin kaupungista löytyy latauspaikkoja paljon, joten auton akku saadaan täytettyä hyvin seuraavan päivän Auschwitzin vierailua.

Wroclawista Auchwitziin tulee edestakaisin matkaa vajaa 500 kilometriä. Lähes koko matka on nopeaa moottoritietä, jolloin auton virrankulutus on myös suuri ja tämän vuoksi päivän reissuun on hyvä lähteä täydellä akulla. Auton akku on tarkoitus täyttää takaisin Wroclawiin ajettaessa Auschwitzin lähellä olevassa Katowicen kaupungissa.

Auchwitz-Birkenaun museoon ajetaan Wroclawista E40-tietä, joka on Euroopan pisin tie, se alkaa Atlantin rannikolta Ranskasta ja jatkuu aina Kazakstaniin saakka. Tie on huomattavasti vilkkaampi kuin E67, joka on melko vilkas tie sekin. Auschwitz on karmea, mutta ehdottomasti käymisen arvoinen paikka.

E40-tiellä rekkaliikenne on valtavaa, kymmenet tuhannet rekat vyöryvät sitä pitkin. Kun E40-tietä eteni keskipäivän aikaan nopeusrajoituksen mukaista 140 kilometrin tuntinopeutta, vastaan tuli noin 35–40 rekkaa minuutissa. Jos koko vuorokauden keskiarvo olisi esimerkiksi 20 rekkaa minuutissa, se tarkoittaisi sitä, että lähes 30 000 rekkaa ohittaa tien yhden pisteen vuorokauden aikana. Kun Auschwitzista palattiin takaisin Wroclawiin päivän jo käännyttyä yöksi, rekkaliikenne jatkui, vaikka tien varren lukuisat rekkaparkit olivat täynnä rekkoja.

Wroclaw häikäisee kauneudellaan

Myös Wroclawiin ehdittiin tutustua tovi, kaupunki vaikuttaa Varsovan jälkeen rauhalliselta ja kivalta, mutta myös erittäin siistiltä kaupungilta. Wroclaw on Varsovan, Krakovan, Lodzin jälkeen Puolan neljänneksi suurin kaupunki, siellä on vajaa 700 000 asukasta. Wroclaw on todella häikäisevän kaunis, sen vanhan kaupungin värikkäät rakennukset ovat kuin suoraan pikkutarkasta piirroksesta. Wroclawista löytyy myös isoja kauppakeskuksia. Puolassa kaikki kaupat on suljettu sunnuntaisin, tämä suomalaisen kauppojen lähes ympärivuorokautiseen aukioloon tottuneen matkailijan kannattaa huomioida.

Kohti E67-tien päätepistettä

Wroclawin jälkeen vuorossa on E67-tien viimeinen etappi kohti Prahaa. Tie on alkumatkasta kaksikaistaista kantatietä, joka on myös vilkkaasti liikennöity. Matka Prahaan ei ole kilometreissä pitkä, alle 400 kilometriä, mutta tämä on ehkä reitin yksi hitaimmista osuuksista sen vuoksi, että kapealla ja paikoitellen mutkaisellakin tiellä on valtavasti liikennettä.

Itse Via Balticaa ja E67-tietä ei ole voinut kutsua miksikään maisemareitiksi tähän saakka. Tien vierellä on ollut nähtävillä tähän saakka vain pelkkää peltoa. Nyt Tšekin rajaa lähestyessä maisema muuttuu hieman kumpuilevammaksi. Maisemien vuoksi Via Balticalle ei siis kannata lähteä, vaan matkalla kannattaa siis ehdottomasti keskittyä reitin varrelle sattuviin nähtävyyksiin ja kaupunkeihin.

Puolan ja Tšekin teiden viereltä löytyy paljon myös kylttejä maastopyöräilijöitä houkuttelevista bike parkeista. Sudeetit, vuoristo, jonka lähellä nyt ollaan, on tunnettu maastopyörä- kuin myös patikointireiteistään. Tämäkin on seutua, jossa reitiltä kannattaa ehdottomasti poiketa, jos vain on aikaa.

Matkalta löytyy myös paljon erilaisia linnoja sekä linnojen raunioita, joita tutkiessa aikaa saa takuulla kulumaan.

Viimeinen 100 kilometriä ennen Prahaa Tšekin puolella tie muuttuu taas moottoritieksi. Samalla muuttuu myös ajokäyttäytyminen, hurjia ylinopeuksia ajavia autoja on huomattavasti vähemmän kuin Puolassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautoilu todella vaivatonta Puolassa

Kaiken kaikkiaan Puola on sähköautoilijan lähes unelmamaa. Latauslaitteita on joka puolella ja ne toimivat hyvin. Pikalatausta on saatavilla erinomaisesti ja myös hitaampaa asiointilatausta. Yhtään kertaa latauslaitteelle ei tarvinnut Puolassa myöskään jonottaa. Sähköautoilu Puolassa ei ole millään tavalla vaikeaa, päinvastoin, infra suorastaan suosii sähköautoilua, koska latausverkosto on niin tiheä. Liikenne Puolassa on kiihkeää, mutta siihen täytyy suhtautua maltilla eikä provosoitua liikaa mukaan paikalliseen ajokäyttäytymiseen.

Vajaan viikon reissaamisen jälkeen takana on Viro, Latvia, Liettua ja Puola. Perillä Prahassa auton mittari näyttää runsasta 2 800 kilometriä. Via Baltican pituus on reilusti vähemmän, mutta matkalla tuli sen verran poikkeamia reitiltä, muun muassa lähes 500 kilometrin pisto Lounais-Puolaan Auschwitziin, että kilometrejä kertyi runsaasti enemmän. Myös auton energiankulutus nousi, sillä Liettuan rajan ylittämisen jälkeen nopeavauhtisia moottoriteitä on ajettu enemmän.

Perillä Prahassa auto laitettiin parkkiin lähes pariksi vuorokaudeksi. Tarkoitus oli tutustua Prahaan ja yöpyä kaupungissa pari yötä. Auto jätettiin parkkiin siksi, että koko matka ei olisi pelkkää autoilua ja myös sen vuoksi, että Prahassa on ehkä yksi Euroopan toimivimmista joukkoliikenteistä, jonka avulla kaupungissa on helppo liikkua ja hyödyntää kaupunkiin tutustuessa.

Joukkoliikenne Prahassa ei ole myöskään kovinkaan hurjan hintaista, 30 minuuttia voimassa oleva joukkoliikennelippu maksaa 30 korunaa, eli noin 1,3 euroa. Lipun voimassaolon aikana esimerkiksi Prahan toimivassa metroverkostossa matkustaa helposti sinne minne on tarve.

Praha on muutenkin E67-tien päätepisteenä yksi matkalle sattuvista kaupungeista jopa kiehtovin. Kaupungissa on nähtävää paljon, vaikka siellä olisi käynyt aiemminkin, ja se on ehdottomasti yksi Euroopan helmistä. Turisteja Prahassa on nykyään myös valtavasti.

Baltian ja Puolan läpi ajaminen sähköautolla Prahaan saakka ei ole tänä päivänä enää mikään ongelma. Sähköauton latauspisteitä on matkalla paljon, ja pääteiden varsilla on tarjolla runsaasti pikalatausta, kuten tietysti kuuluukin olla. Sähköautomatkailu Via Balticaa pitkin onnistuu pienemmänkin toimintasäteen sähköautolla, kuin Volkswagen ID.4:llä, mikä Moottorin roadtripillä oli ajossa. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii Seat Miillä liikkunut sähköautoilija, kehen törmäsimme Liettuassa.

Volkswagen ID.4:n toimintamatka yhdellä latauksella on lisäksi sen verran pitkä, että sähköautoilu kohti Eurooppaa läpi Baltian sujuu lähes suunnittelematta. Tähän asti koko matkan aikana Volkswagenin akku ei ole myöskään täytetty 100 prosenttiin asti kuin yhden kerran, ennen Auschwitziin lähtöä.

Pitkän matkan taittaminen sähköautolla on myös erittäin miellyttävää, sillä sähköautolla ajaminen on myös huomattavasti äänettömämpää polttomoottoriautoiluun verrattuna.

Suomen rekisterikilvissä oleva sähköauto on sen verran outo ilmestys Baltian reitillä, että se aiheutti välillä kyselyitä paikallisilta, että kuinka näin pitkä matka on sujunut.

Prahasta Moottorin roadtrip jatkuu kohti Saksaa ja Suomea, ja matkan päätteeksi voi tehdä loppuyhteenvedon lisäksi yhteenvedon siitä, kuinka paljon energiaa Volkswagen ID.4 -sähköauton lataamiseen kaikkiaan kului ja kuinka paljon se maksoi.

Moottori teki kesäkuussa 2023 roadtripin Eurooppaan Volkswagen ID.4 -sähköautolla, menomatka Via Balticaa pitkin Prahaan saakka ja paluumatka Saksan, Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen. Juttusarjassa seuraamme, kuinka matkanteko pelkän sähkön voimin onnistui?

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Lisää aiheesta

Luetuimmat