12.7.2023

Päivän kuva: Liettualaisella latausasemalla ruuhkaa suomalaisista sähköautoista

Moottori ajoi E67-tien ja Via Baltican Helsingistä Tšekin Prahaan saakka Volkswagen ID.4 -sähköautolla. Liettualaisella latausasemalla oli jopa ruuhkaa hetken aikaa, kun suomalaiset sähköautot valloittivat sen.

Eurooppaan sähköautolla? Sitä moni suomalainen sähköautoilija on varmasti miettinyt – ja samalla pohtinut, että kuinka liikkuminen sähkön voimin Euroopassa onnistuu?

Moottori teki kesäkuussa roadtripin Eurooppaan sähköautolla. Matkantekoon valikoitui Volkswagen ID.4 -sähköauto, joka myynti- ja rekisteröintitilastojen valossa yksi Suomen suosituimmista sähköautomalleista.

E67-tie on puolestaan yksi Euroopan pisimmistä valtateistä ja suora reitti Helsingistä Eurooppaan. Via Balticaksi kutsutaan E67-tien osuutta Helsingistä Baltian, Viron, Latvian, Liettuan läpi Puolan Varsovaan sakka. Tie E67 jatkuu aina Tšekkeihin Prahaan asti. Pituutta E67 tiellä on noin 1 700 kilometriä, Via Baltican osuus on vajaa 1 000 kilometriä.

Moottori ajoi Via Baltican ja E67-tien sähköautolla päästä päähän ja raportoi tästä, kuinka matka sähköautolla sujui. Paluumatka Suomeen tehtiin vaihtoehtoista reittiä Eurooppaan, eli Saksan, Tanskan ja Ruotsin kautta ja tästäkin raportoidaan samassa juttusarjassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ionity-latausasemalla ruuhkaa

Matkalle sattui pieniä kommelluksia, mutta myös hauskoja yhteensattumia – esimerkiksi Liettuassa sijaitsevalla sähköauton Ionity-latausasemalla oli hetken aikaa jopa ruuhkaksi asti suomalaisia sähköautoja.

Reissukumppanina olleen Volkswagen ID.4:n lisäksi latausasemalla sähköä oli ottamassa Latvian rekisterissä oleva Hyundai Ioniq 5, mutta myös Suomen rekisterikilvissä ollut Seat Mii Electric sekä Mercedes-Benz -autoja Suomessa ja Baltiassa maahantuovan Vehon Liettuan toimipisteen Mercedes-Benz eActros -sähkökuorma-auto.

Seatin omistaja oli matkalla E67-tietä pitkin Varsovaan ja sieltä matka jatkuisi kohti Sveitsiä ja Mercedes-sähkökuormurin kuljettaja kertoi puolestaan olevansa matkalla Suomeen.

Kun Hyundai ja Seat olivat saaneet virtaa riittävästi akkuihinsa, tuli Mercedeksen ja Volkswagenin vuoro täyttää virtalähteensä, jotta matka jatkuisi.

Moottori-lehden verkossa voit seurata Via Baltica sähköautolla -juttusarjan edistymistä tästä päivästä alkaen. Moottori teki kesäkuussa 2023 roadtripin Eurooppaan Volkswagen ID.4 -sähköautolla, menomatka Via Balticaa ja E67-tietä pitkin Tšekin Prahaan saakka ja paluumatka Suomeen Saksan, Tanskan ja Ruotsin kautta. Juttusarjassa seuraamme, kuinka matkanteko pelkän sähkön voimin Euroopassa onnistui.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat