15.2.2022

Volkswagenin BusBox on asuntoauto laatikossa

BusBox

Volkswagenin idea alle neljäntuhannen euron jälkiasenteisesta matkailuautovarustuksesta herättää kysymyksen, miksei kukaan ole tehnyt tällaista aiemmin.

Boksin asennustavassa on eräs hauska piirre, sillä sattumaa tai ei, loota vie Caravellen takatilasta jokseenkin vastaavan osuuden, kuin moottori aikoinaan sen esi-isästä Typ 2 Kleinbusista.

BusBox

Käytännöllinen laatikko mahdollistaa tavallisen VW:n pikkubussin toimimisen matkailuajoneuvona silloin kuin tarvitaan, ja yksi laatikko voi palvella useamman kuin yhden bussin kyydissä. Caravelleen paketti on saatavilla aina vuosimallista 2003 alkaen, eli T5-sukupolveen sekä siihen perustuviin T6- ja T6.1 -malleihin. Sinänsä autossa ei tarvitse muuttaa yhtikäs mitään. Caravellessä laatikkoa kutsutaan BusBoxiksi. Siitä saa avattua auton sisä- ja ulkopuolelle kerta kaikkiaan keittiöpaketin liesineen, vuoteen, vesipisteen sekä tarvittavan tilan henkilökohtaisille tavaroille.

Hieman kompaktimpi näkemys asiasta, mutta silti samat fasiliteetit käsittävä paketti, on nimeltään KombiBox, ja se on tarkoitettu Caddyn tavaratilaan. Caravellen sekä California Beach Tour -retkiauton kyytiin BusBox on saatavilla ilman patjaa, mutta toisaalta myös pelkkä taitettava patja löytyy valikoimasta. Laatikon asennus autoon ei montaa minuuttia vie, ja asennettuna keittiöpisteen saa käyttövalmiiksi sekunneissa.

BusBox
BusBoxissa saa kätevästi vaikkapa spaghetit keitettyä.

Kätevän tuntuinen ratkaisu on Volkswagenin mukaan vastaus huimasti kasvavan kotimaanmatkailun tarpeisiin. Sattuneesta syystä näin on käynyt vähän joka maassa. Vastaavia ratkaisuja kenties hieman erilaisella toteutuksella voi odottaa nähtävän muitakin. BusBoxia ei kuitenkaan ainakaan ihan heti tulla meikäläisissä Volkkareissa näkemään, mutta kenties jossain vaiheessa.

Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat