24.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mini Countryman JCW – ei mikroautomainen, mutta terveen tasapainoinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistajan suurin malli Mini Countryman siirtyi uuteen sukupolveen. Ensimmäisenä tutustumaan päästään John Cooper Works -tehoversioon. Hyvää: Söpöt typografiat, ei yritä olla liian sporttinen. Huonoa: Hinta, tietoviihdejärjestelmän jähmeä toiminta. Ennen pienistä autoistaan tunnetun brittivalmistajan kookkain malli Mini Countryman uudistuu vuodelle 2024 samaan aikaan konsernin päämerkin viistokattoisemman sisarmalli BMW X2:n kanssa. Luvassa on tietysti uudistuneita digijärjestelmiä, lisää kokoa, mutta nyt myös täyssähkövoimalinja, jonka pariin palataan hieman myöhemmin.Uusi Countryman on myös sikäli poikkeuksellinen, että ensimmäistä kertaa Minin historiassa sen autoa valmistetaan Saksassa, tarkemmin Leipzigissä. Siksi valojen Union Jack -kuvio hymyilyttää vielä hieman aiempaakin enemmän.Ulkomitoilta Countryman on kasvanut pituutta 13 senttimetriä ja korkeutta 6 cm. Ilmanvastuskerroin on laskenut edeltäjän 0.31:stä 0.26:een.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyöreän ruudun ritaritTietoviihdejärjestelmän 9-tuumainen OLED-näyttö on nyt oikeasti pyöreä, kun aiemmin ruutu oli neliskulmainen pyöreistä kehyksistä huolimatta. Varsinaista mittaristoa ei ole lainkaan, mutta onneksi tuulilasinäyttö paikkaa puutetta. Uusi käyttöliittymä kantaa nimeä Mini Operating System 9.Tietoviihdejärjestelmän kautta valittavissa on kahdeksan eri teemaa. Keskinäytön värin, fontin ja asettelun lisäksi teema vaikuttaa myös esimerkiksi erilaisiin äänitehosteisiin. Urheilullisemman ajon tila on nimetty leikittelevästi Go Kart -nimiseksi, ja se mahdollistaa myös esimerkiksi ajonvakautuksen, voimansiirron ja alustan asetusten muuttamisen niissä malleissa joissa ne on säädettävissä.Teemat tuntuvat hyvin Mini-henkisiltä, ja typografioita voi kuvailla sanalla söpö. Teemat vaikuttavat keskinäytön lisäksi myös tiettyihin tuulilasin heijastusnäytön näkymiin. Minissä ei ole enää lainkaan fyysistä mittaristoa, vaan tiedot löytyvät nyt pääsääntöisesti keskinäytöltä. Onneksi tarjolla on kuitenkin myös tuulilasin heijastusnäyttö, ettei nopeuden tarkkailemiseksi tarvitse aina siirtää katsetta kojelaudan keskiosiin. Heijastusnäyttö on tosin vanhahtavaa teknologiaa, ja tuulilasin sijaan tiedot heijastetaan erilliselle kojelaudasta nousevalle lasille.Fyysisiä painikkeitakaan ei Ministä löydy kovin paljoa, vaan esimerkiksi sisälämpötilaa ja penkinlämmittimiä säädetään keskinäytöltä, mutta onneksi joko suoraan kulloisestakin näkymästä tai korkeintaan yhden klikkauksen päästä. Tätä ei mukavoittanut ajoittainen tietoviihdejärjestelmän jähmeähkö toimintanopeus, mutta toivottavasti käyttöliittymä saadaan pian toimimaan sulavammin.Jonin nimikkomalliTuttuun tapaan malliston ärjyin malli on Mini Countryman John Cooper Works. Urheilullisen möhkö-Minin huipputehoksi ilmoitetaan 221 kW (300 hv) ja väännöksi 400 Nm. Voimalinja on sama kuin esimerkiksi BMW X1 M35i XDrivessä.Ensimmäisenä tien päällä huomio kiinnittyy hieman turhan terävään moottoriäänien kaiutintehostukseen, mutta sen saa asetuksista onneksi pois päältä.Auto kiihtyy varsin rivakasti ja seitsenportainen Magnan valmistama vaihteisto tekee töitä varsin huomaamattomasti ja ilman suurempia tuumaustaukoja. Ohjaus vaikuttaa Portugalin sileillä teillä palauttavan hyvin, ja tarjoavan kohtalaisesti tuntoakin.Ratapäiville ei korkealla perheautolla tule hinkua päästä, mutta mutkaisilla vuoristoteillä välillä auton käskyttäminen hieman jopa hymyilyttää. Etenkin kun ymmärtää, että lopputulemana on pienen perheen käyttöön sopiva, mutta hieman iloisempi malli. Tämä tietysti jäykemmän alustan myötä ennen kaikkea ajomukavuuden kustannuksella.Minin vetosuhde on muuttuvaa sorttia, ja luonnollisesti etuvetopainotteinen. Tietyissä tilanteissa neliveto kuitenkin kykenee 50:50 -vetosuhteeseen. Tarkemmin ajotuntumiin palataan myöhemmin, kun auto saadaan pidempään kotimaan koeajoon.Siinä missä vaisumman nelivetoisen Countrymanin hinta alkaa 51 932 eurosta, Mini Countryman JCW -versiosta saa pulittaa vähintään 72 821 euroa. Rakas verottajamme tekee siis perhe-Minin tehomallin hankkimisesta vielä normaalia vaikeammin perusteltavaa. Malliston edullisimman version, etuvetoisen Countryman C:n hinta alkaa 42 750 eurosta.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mini JCW Countryman ALL4 POLTTOMOOTTORI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 998 cm3 7-v. automaattivaihteisto 221 kW (300 hv), 400 Nm WLTP-kulutus x,x l/100km CO2-päästöt 187 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 5,4 s huippunopeus 250 km/h Mitat Pituus 4 447 mm Leveys 1 843 mm Korkeus 1 645 mm Akseliväli 2 692 mm Tavaratila 505–1 530 l Omamassa 1 735 kg perävaunu 0 / 0 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v Hinta alkaen 72 821 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa