9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Teksti Benjamin Helander Kuva Audi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven polttomoottorinen A6 tulee olemaan lataushybridinä vain ajoittain polttomoottorinen. Silti täyssähköisen A6 E-Tronin tulee saamaan Suomessa tätä halvemmalla. Täällä E-segmentissä, jossa Audi A6 asiakkaista kovasti kilpailee, mallitarjonta tapaa olla laaja. Kun uusi sukupolvi lanseerataan maailmalle, auto halutaan mahdollisimman usein otsikoihin, joten mallitarjontaa laajennetaan vähän kerrassaan. Koko homman aiemmin keväällä lanseeranneen Avantin ja sitä seuranneen Sedanin jälkeen uusi A6 nostetaan otsikoihin E-hybrid-lataushybridivoimalinjojen kautta. Suomalaisittain lataushybridiversiot ovat nimenomaan ne kiinnostavat versiot, onhan täkäläiseen maahantuontiohjelmaan päätetty ottaa uuden A6:n osalta pelkästään nämä mukaan. Tai siis tämä, hinnastossa kun näkyy vain ja ainoastaan kesympi lataushybridivaihtoehto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa 111 kilometriä sähkölläEdellispolveen verrattuna Audi on pistänyt A6:n lataushybridiversioita eri osa-alueilla paremmaksi. Maailmalla tarjolle tulee kaksi versiota, joissa on eritehoiset sähkömoottorit, mutta sama polttomoottori ja sama akku. Tuo akku on edellispolveen verrattuna kasvanut kapasiteetiltaan tuntuvat 45 prosenttia eli nyt puhumme 20,7 nettokilowattitunnista. Kapasiteetin kasvu on mahdollistanut A6 E-Hybrid Quattrolle Sedan-muodossaan jopa 111 kilometrin sähköisen WLTP-toimintamatkan, ja myös Avantin on määrä yltää 106 kilometrin lukemaan. Pelkällä sähköllä voi ajaa Suomessa kaikilla tieosuuksilla ja nopeusalueilla, sillä maksiminopeus on tällöin 140 km/h. Myös lataustehoa on saatu kasvatettua muutamalla kilowatilla eli nyt A6 voi latautua 11 kilowatin vaihtovirtalaturilla. Myös regeneratiivinen jarrutus on tehokasta ja säädettävissä ratin läpysköillä. Ja jos niin haluaa, akkua voi ladata myös polttomoottorilla, mutta vain 75 prosentin varaustilaan asti. Tämä bensiinimoottori molemmissa lataushybridiversioissa on siis sama 2,0-litrainen rivinelonen, ja kahta eri tehoversiota erottaa toisistaan sähkömoottorin teho. Suomessa kuitenkin skipataan ainakin tässä vaiheessa 367-hevosvoimainen huippumalli, ja keskitytään sen sijaan kokonaisteholtaan 299-hevosvoimaiseen eli 220-kilowattiseen malliin, joka on sekin aina nelivetoinen ja vakiona nelipyöräohjattu. Tämäkin versio ehtii nollasta sataan todennäköisesti suurimmalle osalle riittävissä 6,0 sekunnissa, elektronisen rajoittimen hirttäessä kiinni vasta 250 km/h kohdalla. Täyssähkö lähtee edullisemminUuden Audi A6:n Suomi-hinnasto on tässä vaiheessa hyvin helppo opetella, sillä täytyy muistaa Sedanin alkaen-hinta, ja lisätä siihen Avantin kohdalla tasan 2 000 euroa lisää. Audi A6 Sedan E-Hybrid Quattro kustantaa siis alkaen 67 918 euroa, A6 Avant E-Hybrid Quattron maksaessa vähintään 69 918 euroa. Hinnastoa läpikäydessä alkaa hahmottua syy sille, miksi uuden polttomoottoripohjaisen A6:n mallisto on Suomessa niin rajattu. Siihen on saatu pienin mahdollinen, noin 2 500 euron autovero, samalla kun nollan prosentin autoverolla hellitty vastaavan kokoinen ja käytännössä samantehoinen täyssähkömalli A6 E-Tron on nytkin alkaen kolme tuhatta euroa halvempi. Lähes 70 000 eurossa toki muutama tonni sinne tai tänne ei ole niin merkitsevä eli versioita voi pitää suunnilleen samanhintaisina. Asiakkaan on siis päätettävä lähinnä, tarvitseeko polttomoottoria varasuunnitelmaksi, vai uskooko pärjäävänsä jo lähtötasolla 621 kilometrin WLTP-toimintamatkan omaavan E-Tronin kanssa. Lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 4.1.2025 Ajoneuvot Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 – ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 4.8.2024 Ajoneuvot Audi-johtaja vahvistaa Top Gearille, etteivät pienimmät mallit A1 ja Q2 ole saamassa jatkoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää