5.10.2024

Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos

Kuva Aake Kinnunen
BMW X3 M50

Uuden X3:n eväät ovat aikakaudelle tyypilliset, mutta toisaalta menestyjän ei ole tarkoituskaan säikäyttää

Neljänteen polveen siirtyvä BMW X3 keksii valmistajansa toiseksi vanhinta katumaasturimallia uudelleen maltillisesti. Toisaalta, X3 onkin ollut lukuisissa vaiheissa myyntimenestys baijerilaisille, joten radikaaleihin ratkaisuihin ei kannata lähteä huvin vuoksi. 

Kokonsa puolesta X3 on ohittanut ensimmäiset X5:t jo tovi sitten, joten kyse ei enää ole junioriluokan autosta.

BMW X3 M50

Tällä kertaa pituutta on tullut 34 mm lisää ja leveys on kasvanut 29 mm. Mielenkiintoisesti autosta on myös tehty 25 mm matalampija raideväliäkin on levennetty, joten matalampi ja leveämpi auto luo jämäkämmän siluetin. Akseliväli on säilynyt ennallaan. 

BMW X3 M50

Tyylillisesti uudet muodot ovat pyöreämpiä ja valoja on tuimennettu. Keulamaskissa uusinta uutta ovat vinottain olevat säleet. Myös valaistu keulamaski löytyy mahdollisten varusteiden listalta. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sormenpäille suunniteltu

Sisätiloissa X3 on tyypillistä nyky-BMW:tä, eli kaksi näyttöä (12,3” mittaristo, 14,9” kojelauta) yhdistävä BMW Curved Display ja BMW OS 9 määrittävät paljon käyttökokemuksesta. Rulla on onneksi osana keskitunnelin käyttökytkimiä. Puhelimen langaton latausalusta on suunniteltu uudelleen ja vinosäleikkö on muodissa sisälläkin. 

Kristallihenkisesti tyyliteltyä sisävalaistusta käytetään runsaasti hyödyksi myös tiedonantoihin. Sisustamateriaaleissa suositaan kierrätyspohjaisia ratkaisuja ja niihin on haettu myös miellyttäviä pintatekstuureja erilaisilla menetelmillä. Merinonahka löytyy kuitenkin varustelistalta. M Sport näkyy tuttuun tapaan erityisesti ohjauspyörässä.

Varsinainen sisätilojen uutuus on uusi kolmiomallinen ovipaneeli, johon on sisällytetty sisävalaistuksen lisäksi oven kahva ja hipaisumallinen liukusäädin kojelaudan päätyjen tuuletusritilöille. Kuljettajan puolella samaan paneeliin on myös laitettu sähkösäätöisten istuinten muistipaikkapainikkeet sekä keskustelukituksen käyttö. Lakiteknisistä syistä lukkopainikkeissa on myös haptinen palaute. 

Tilaseikat ovat kunnossa, mutta pääpaino takana on ollut reunapaikoissa. Myös istuinosa jää matalahkoksi. Tavaratilaa on 570 litraa ja se on laajennettavissa 1 700 litraan. Lataushybridi tinkii tosin kontista noin 100 litran verran. 

Sähäkämmin sähköavulla

Moottoripuolella sähköavusteisuus on valttia. Perusmallina on BMW X3 20, eli pieni i-kirjain on pudotettu pois bensiinimallien merkinnöistä. 2,0-litraiseen nelisylinteriseen moottoriin perustuva voimalinja on saanut 48 voltin kevythybriditekniikkaa avukseen. 153 kilowattia riittää kuitenkin 0–100 km/h kiihdytykseen 7,8 sekunnissa. Lyhyellä koeajolla voimanlähde tuntuikin hyvin riittoisalta X3:n tarpeisiin kevyellä kuormalla. 48 voltin järjestelmä antaa 13 kilowatin (19 hv) teholisäyksen suoraan vaihteiston kautta.

X3 20d jakaa melkein samat arvot bensiiniversion kanssa, mutta dieselin kohdalla tehoa on 145 kW ja kiihdytys suoritetaan 7,7 sekunnissa. Myöhemmin mallistoon saapuu vielä kuusisylinterinen diesel. 

BMW X3 M50

Malliston huipulla on BMW X3 M50 xDrive, joka rakentuu 48 voltin kevythybriditekniikalla avustetun 3,0-litraisen rivikutosen ympärille. 293 kW teho tarkoittaa, että X3 ennättää 100 km/h nopeuteen jo 4,6 sekunnissa. Kutoskone on saanut osakseen uuden Efficient Dynamics Next -teknologiapaketin, jonka myötä moottori käyttää Miller-työkiertoa ja moottorin palotila ja hengitys on suunniteltu uudelleen. Voimalinjapuolella M50 on varustettu myös taka-akselin lukkotoimisella tasauspyörästöllä. 

Suomen markkinoiden kannalta mielenkiintoisin versio on X3 30e, joka yhdistää X3 20:n bensiinimoottorin ja vaihteiston yhteyteen asennetun sähkömoottorin. 220 kW teho on vaikuttava. Tärkeämpää on kuitenkin, että uuden akkupaketin ansiosta autolla saavutetaan yli 80 kilometrin WLTP-toimintamatka ja sen latausteho on 11 kW. Molemmat ominaisuudet parantavat arkipäiväistä sähkökäyttöä merkittävästi. 

BMW X3 M50

Kaikki BMW X3:t on varustettu kahdeksanvaihteisella Steptronic-automaatilla sekä xDrive-nelivedolla. Lataushybridi vetää tavaratilan lisäksi lyhimmän korren myös vetokyvyssä, mutta ero ei ole kovin suuri (2 000 kg vs. 2 400 kg tai yli) muihin versioihin nähden. Maavaraa on 208 mm ladattavassa, muissa 216 mm. 

Matkakärjellä

Ratin takana BMW X3 on suunniteltu erityisesti pitkiin matkoihin. Suurimman osan koeajovuorosta suoritti raju M50, jonka alustassa on kiinnitetty huomiota suorituskykyyn. Ripeästi ajettaessa X3 M50 on miellyttävän tarkka, vaikka ohjauksessa ei ole juurikaan tunnokkuutta. Moottorin ääniä korostetaan keinotekoisesti kaiuttimista tulevalla lisämökällä, jonka sointi jättää hiukan toivomisen varaa. Onneksi sen ja paljon muuta voi säätää mieleisekseen ajotilakohtaisesti.

BMW X3 M50

Maltillisempi X3 20 suoriutui roolistaan leppoisammin. Molemmat malliversiot olivat mukavia erityisesti maantienopeuksissa, mutta pienet epätasaisuudet tuntuivat voimakkaammin M Sport -alustan kanssa. Varustelistalla on myös säädettävä M Sport -iskunvaimennus. Korin liikkeet ovat melko hyvin hallinnassa ja sivusuuntainen liikehdintä vähenee iskunvaimennuksen jäykemmillä säädöillä. Äänieristys toimii ainakin Münchenin alueen sileällä tiestöllä. Suomalainen roudan alta paljastuva asvaltti antaa vielä odottaa.

Paneudumme tarkemmin erityisesti lataushybridiversion ajettavuuteen sen saapuessa Suomeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Odotettu uudistus

BMW X3 on uudistunut kattavasti, mutta kaikkein rajuimpien muutosten sijaan tehdas on lähinnä viilannut reseptiä lähemmäs malliston muita autoja. Erityisesti digimahdollisuuksien osalta ero on tuntuva ja myös lataushybridi lupailee aiempaa käyttökelpoisempaa kokonaisuutta.

BMW X3 M50

Suomessa BMW X3:n ennakkohinnat alkavat X3 20:n 71 695 eurosta, mutta lataushybridiversio odottaa vain alle 500 euron päässä. M Sport -versiona hintaero on jo kääntynyt toisin päin ladattavan hyväksi. 

Malliston huipulla on BMW X3 M50 xDrive MHEV, jonka hintalappuun laitetaan vielä kuudeskin numero 115 537 euron merkiksi. 

BMW X3 20

Kevythybridi, neliveto

4-syl. bensiinimoottori 1 998 cm3

8-v. automaattivaihteisto

153 kW (208 hv), 330 Nm

WLTP-kulutus 7,0 l/100km

CO2-päästöt 158 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,8 s

huippunopeus 215 km/h

 

Mitat

Pituus 4 755 mm

Leveys 1 920 mm

Korkeus 1 660 mm

Akseliväli 2 865 mm

Tavaratila 570–1 700 l

Omamassa 1 930 kg

perävaunu 2 400 / 750 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 2 vuotta

Hinta alkaen 72 149 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat