25.9.2018 Ajoneuvot Maistiainen: iso loikka eteenpäin: Audi Q3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q3 hyppää kertaheitolla suuren loikan: pyöreyden ja vanhahtavuuden tilalla on nyt särmää ja moderniutta. Sukupolvenvaihdos tuntuu loikkaavan ainakin puolitoista askelta: uusi Audi Q3 on edeltäjäänsä huomattavasti särmikkäämmän näköinen, ja sisätilat kätkevät uuden sovelluksen Audin MMI touch –käyttöliittymästä.Kosketusnäyttöön perustuva järjestelmä ensiesiteltiin viime vuonna A8-edustusautossa, jossa käytössä oli kaksi suurta näyttöä. Nyt Q3-katumaasturissa sama järjestelmä on ensimmäistä kertaa skaalattuna yhdelle ruudulle. Ensikoeajojen perusteella yhdelläkin ruudulla pärjää varsin hyvin, vaikka tekstin syöttäminen onkin hieman kömpelömpää kuin suuremmissa Audeissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLäpäisee sokkotestinAutona Q3 tuntuu siltä miltä näyttääkin: sokkotestissä sen tunnistaisi välittömästi Audiksi. Ohjaus on herkkä ja tarkka ja alusta perusmallissakin varsin jämäkkä.Sisätilat ovat teknisen tyylikkäät: hopeille ja mustille somisteille tuodaan tasapainoa kojelaudan kankaisin yksityiskohdin.Perusmallina paras?Audi Q3 saapuu myyntiin bensiinipainotteisella mallistolla. Perusmalli, 35 TFSI, liikkuu 150-hevosvoimaisen 1.5-litraisen bensiinturbon, etuvedon ja kaksoiskytkinvaihteiston turvin.Yläpuolelle sijoittuvat kaksilitraiset 40 TFSI (190 hv) ja 45 TFSI (230 hv). Nämä ovat aina nelivetoja ja kaksoiskytkinautomaatteja. Dieselpuolelle tarjotaan 2-litraista 35 TDI:tä neliveto-manuaalina ja etuvetoautomaattina.Ensikoeajoissa suosikiksi nousi perusmalli 35 TFSI: sen voimavarat riittävät mainiosti Q3:n liikutteluun, ja moottorin sekä vaihteiston yhteistyö toimii hieman tehokkaampia bensiinimalleja paremmin.Ensimmäiset Audi Q3:t saataneen maahan ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Audi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa