Ajoneuvot Moottoripyörät 5.2.2021
13 vuoden tauon jälkeen Suzuki esitteli uuden Hayabusan
Suzuki GSX1300R Hayabusa esiteltiin ensimmäisen kerran 22 vuotta sitten. Nyt on vuorossa vasta mallin kolmas sukupolvi, joka kukkoilee huipputehon sijaan elektronisten ajoavustimien paljoudella.
Hayabusa – suomeksi muuttohaukka – on Suzukin legendaarinen moottoripyörämalli, joka piti vuoden 1999 ensiesittelyn jälleen hallussaan maailman nopeimman tuotantomoottoripyörän titteliä. Se oli ensimmäinen tuotantomoottoripyörä, jolla rikottiin 300 kilometrin tuntinopeusraja.
Moottorin perusrakenne ennallaan
Maailma on muuttunut moneen kertaan, samoin nopeusennätysten haltijat, mutta yksi on ja pysyy: Hayabusa. Vuoden 2021 uutuusmallin moottori perustuu erittäin läheisesti vuoden 2008 Gen2-mallina tunnetun Hayabusan 1 340-kuutioiseen rivinelosmoottoriin. Iskutilavuus on edelleen sama, kuten myös sylinterin poraus ja iskunpituus. Muutoksia on moottorin sisälle tehty paljon. Suzukin mukaan tavoitteena on ollut kestävyyden parantaminen, mutta käytännössä syynä on vähintään yhtä paljon ollut uusien Euro 5 -vaatimusten täyttäminen.
Hayabusaa eivät motoristit ole ikinä ostaneet sen kauneuden takia, vaan voisi sanoa että virtahepomaisesta ulkonäöstä huolimatta. Suosion syynä ovat olleet suuri teho, brutaali moottori ja ilmoitettu kolmosella alkava huippunopeus. Siitä huolimatta malli on palvellut samalla hyvin sport-touring -moottoripyöränä, myös kahden hengen ja kolmen laukun kuormalla.
190 hevosvoimaa – riittääkö se ”busanisteille”?
Moottoriteho on Euro 5 -päivitysten yhteydessä laskenut kahdeksalla hevosvoimalla uuden lukeman ollessa 190 hv. Valmistajan mukaan moottori on nyt ala- ja keskikierroksilla entistä vahvempi, eli juuri siellä missä kierroslukumittarin neula valtaosan ajasta viihtyy. Parannusta on tullut jouhevamman moottorin ohella elektronisiin ajoavustimiin. Tehoasetuksia on kolme, keulimisen- ja luistonesto ovat säädettävissä, samoin moottorijarrun määrä, launch control -lähtöavustin on kolmiasentoinen ja kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin kuuluu sekin vakiovarustukseen, kuten myös mäkilähtöavustin.
Jousitus on saanut sujuvammat asetukset, jarruina on selvästi tehokkaammat Brembo Stylema -satulat ja ergonomiaakin on parannettu 12 millimetriä lähemmäs kuljettajaa tuodulla ohjaustangolla. Ulkonäkö on nykyaikaistettu kunnioittamalla Hayabusan tunnuspiirteitä, ja erittäin isokokoiset äänenvaimentimet mukailevat nyt muotoilultaan enemmän GSX-R1000 -mallien vaimentimia.
Kiihtyvydeksi nollasta sataan luvataan 3,2 sekuntia ja nollasta kahteensataan 6,8 sekuntia. Huippunopeudeksi kerrotaan 299 kilometriä tunnissa.
Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 1340 cc
Teho: 140 kW (190 hv) / 9 700 r/min
Vääntö: 150 Nm / 7 000 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1480 mm
Istuinkorkeus: 800 mm
Tankin tilavuus: 20 litraa
Paino tankattuna: 264 kg
Hinta: 23 890 €
Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Suzuki