Ajoneuvot | Koeajo | 22.3.2017

Koeajo: Can-Am Traxter HD8 – traktori, leikkikalu ja kakkosauto yhdessä paketissa

Kolmipaikkainen Can-Am Traxter valloittaa monipuolisuudellaan ja helppokäyttöisyydellään. Traktoriksi rekisteröitynä se hoitaa raskaiden työhommien ja teinien hupiajon jälkeen sujuvasti vaikka kakkosauton virkaa. Hyvää: käytännöllisyys, ajettavuus, ketteryys, tekniset ratkaisut. Huonoa: koppimallin korkeanpuoleinen hinta, ohjaamomelu.

Jaa artikkeli

Can-Am Traxter edustaa mönkijämaailman premium-suuntausta. Perusmönkijään verrattuna Traxterin käyttömukavuus on aivan eri tasolla, ja LT-ajokortilla sitä saa ajaa jo 15-vuotiaana. Traxter kuuluu uuteen 60 kilometriä tunnissa kulkevaan T1b-luokkaan, joten se ei muodosta perinteisempien 40 kilometriin tunnissa rajoitettujen traktorimönkijöiden kaltaista tientukkoa.

Varsinkin liukkaammalla pinnalla ajellessa Can-Amin liikkeellelähtökyky ja kiihtyvyys on autoihin nähden ylivertainen. Muille tiellä liikkujille ei mönkijän ripeä liikkuminen ole selvästikään vielä kovin tuttua, ainakaan kuljettajien hämmästyneistä ilmeistä päätellen. Kuudenkympin kattonopeus riittää normaaliin taajama- ja lähiöliikenteeseen mainiosti.

Sähköinen nopeudenrajoitin

Traxterissa nopeudenrajoitus on hoidettu sähköisesti. Rajoitin tarttuu toimeen pehmeästi ja sivistyneesti, eikä sytytyksen katkomisella saatua nykivää rajoitinta jää kaipaamaan.

Matkaa voi taittaa leppoisasti rajoittajaa vasten ajaen. Ajotuntuma on mönkijäksi hyvä. Korkean kopin nostama painopiste tuntuu kovemmassa mutka-ajossa, mutta pohjimmiltaan Traxter käyttäytyy hyvin.

Eniten Traxterissa häiritsee korkea ohjaamomelu, mikä korostuu entisestään umpimallissa. Pidemmille matkoille kannattaa ottaa kuulosuojaimet.

Ohjaamoon mahtuu istumaan kolme aikuista melko helposti. Käyttöä helpottaviin ohjaamojärjestelyihin ja ergonomiaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Kuskin istuimesta löytyy etäisyyssäätö ja rattia voi säätää pystysuunnassa.

Kumpikin matkustajan istuin on nostettavissa ylös, ja vauraammassa Pro-mallissa niiden alta löytää suljettavan tavaratilan. Kojelauta itsessään kätkee 20 litran tavaratilan.

Väännön voimalla kevyttä kulkua

Traxterin sydämenä toimii Rotaxin valmistama 800-kuutioinen V2-moottori, joka tuottaa 50 hevosvoimaa. Melko maltillista teholukemaa ei kannata liiaksi tuijottaa. Selvästi tärkeämpää on 68 newtonmetrin vääntö, joka linkoaa noin 700 kiloisen keijukaisen laukkaan hyvin kevyen tuntuisesti.

Can-Am Traxter

Oman ansionsa liukkaaseen liikkumiseen tuo hienosti toimiva kaksialueinen CVT-variaattorivaihteisto, joka hyödyntää koneen väännön täysimääräisesti. Kehittynyt vaihteisto tunnistaa liian kovan paineen hihnassa ja varoittaa, jos kuski yrittää lähteä liikkeelle liian raskaan kuorman kanssa vaihteiston nopealla alueella.

Vaihteiston toiminnassa on kiinnitetty huomiota hitaan ajon ominaisuuksiin. Paketista löytyy myös alamäkihidastin ja napista käytettävä lukko takatasauspyörästölle. Myös neliveto kytketään nappia painamalla. Etuakselin luistoa kaitsee viskolukko.

Maastossakin kotonaan

Käytännössä Traxter menestyy maastossa tavallisen mönkijä, kunhan suuremmat ulkomitat huomioi. Kulunut sanonta, kuskilta loppuu kantti ennen kuin kulkupeliltä etenemiskyky, pitää Traxterissa hyvin paikkansa.

Maavaraa löytyy 28 senttiä, joten isompienkin monttujen ylitys onnistuu hyvin.

Koostaan huolimatta Can-Am on erittäin ketterä, mistä iso kiitos lankeaa reilusti kääntyville etupyörille. Kääntösäde jää juuri alle neljän metrin, ja käytännössä laite tuntuu kääntyvän miltei paikoillaan.

Reippaasti kääntyvien pyörien ansiosta Traxterin saa liukkaalla oikaistua helposti ylipitkäksi venähtäneestä ”tappisladista”, vaikka kuski luulisi pelin olevan jo menetetty.

Riittävä kuljetuskyky

Kippilavalle kantaa kuormaa 390 kilon verran, kun kokonaiskantavuus yltää 616 kiloon. Vetokykyä Traxterille luvataan 907 kiloa, joten hyötykuormaa saa mukaan vähintään riittävästi. Lavalle on tarjolla runsas valikoima varusteita ja korkeampia laitavaihtoehtoja, lavan pidennysmahdollisuus mukaan lukien.

Saatavilla on paljon muitaknin työtä ja käytettävyyttä helpottavia lisävarusteita. Ohjaamovaihtoehtoja on erilaisia ja tarjolla on myös lämmityslaite, joten Traxterin voi varustaa ympärivuotiseksi kulkupeliksi.

Mallivaihtoehtoja löytyy kaksi. Perushintainen Convenience maksaa 15 990 euroa ja Pro 18 190 euroa. Jälkimmäisen korkean hinnan vastineeksi saa kattavamman pohjapanssarin, ohjaustehostimen, kehittyneemmän viskolukon ja kahden tonnin vinssin.

Kaiken kaikkiaan Traxter on erittäin pystyvä ja monipuolinen laite, jolla luonnistuu hyötyajojen lisäksi myös railakas lystinpito.

Teksti ja kuvat: Sami Puskala

Jaa artikkeli

Keskustelu