22.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Traxter HD8 – traktori, leikkikalu ja kakkosauto yhdessä paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmipaikkainen Can-Am Traxter valloittaa monipuolisuudellaan ja helppokäyttöisyydellään. Traktoriksi rekisteröitynä se hoitaa raskaiden työhommien ja teinien hupiajon jälkeen sujuvasti vaikka kakkosauton virkaa. Hyvää: käytännöllisyys, ajettavuus, ketteryys, tekniset ratkaisut. Huonoa: koppimallin korkeanpuoleinen hinta, ohjaamomelu. Can-Am Traxter edustaa mönkijämaailman premium-suuntausta. Perusmönkijään verrattuna Traxterin käyttömukavuus on aivan eri tasolla, ja LT-ajokortilla sitä saa ajaa jo 15-vuotiaana. Traxter kuuluu uuteen 60 kilometriä tunnissa kulkevaan T1b-luokkaan, joten se ei muodosta perinteisempien 40 kilometriin tunnissa rajoitettujen traktorimönkijöiden kaltaista tientukkoa.Varsinkin liukkaammalla pinnalla ajellessa Can-Amin liikkeellelähtökyky ja kiihtyvyys on autoihin nähden ylivertainen. Muille tiellä liikkujille ei mönkijän ripeä liikkuminen ole selvästikään vielä kovin tuttua, ainakaan kuljettajien hämmästyneistä ilmeistä päätellen. Kuudenkympin kattonopeus riittää normaaliin taajama- ja lähiöliikenteeseen mainiosti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen nopeudenrajoitinTraxterissa nopeudenrajoitus on hoidettu sähköisesti. Rajoitin tarttuu toimeen pehmeästi ja sivistyneesti, eikä sytytyksen katkomisella saatua nykivää rajoitinta jää kaipaamaan. Matkaa voi taittaa leppoisasti rajoittajaa vasten ajaen. Ajotuntuma on mönkijäksi hyvä. Korkean kopin nostama painopiste tuntuu kovemmassa mutka-ajossa, mutta pohjimmiltaan Traxter käyttäytyy hyvin.Eniten Traxterissa häiritsee korkea ohjaamomelu, mikä korostuu entisestään umpimallissa. Pidemmille matkoille kannattaa ottaa kuulosuojaimet.Ohjaamoon mahtuu istumaan kolme aikuista melko helposti. Käyttöä helpottaviin ohjaamojärjestelyihin ja ergonomiaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Kuskin istuimesta löytyy etäisyyssäätö ja rattia voi säätää pystysuunnassa.Kumpikin matkustajan istuin on nostettavissa ylös, ja vauraammassa Pro-mallissa niiden alta löytää suljettavan tavaratilan. Kojelauta itsessään kätkee 20 litran tavaratilan.Väännön voimalla kevyttä kulkuaTraxterin sydämenä toimii Rotaxin valmistama 800-kuutioinen V2-moottori, joka tuottaa 50 hevosvoimaa. Melko maltillista teholukemaa ei kannata liiaksi tuijottaa. Selvästi tärkeämpää on 68 newtonmetrin vääntö, joka linkoaa noin 700 kiloisen keijukaisen laukkaan hyvin kevyen tuntuisesti.Oman ansionsa liukkaaseen liikkumiseen tuo hienosti toimiva kaksialueinen CVT-variaattorivaihteisto, joka hyödyntää koneen väännön täysimääräisesti. Kehittynyt vaihteisto tunnistaa liian kovan paineen hihnassa ja varoittaa, jos kuski yrittää lähteä liikkeelle liian raskaan kuorman kanssa vaihteiston nopealla alueella.Vaihteiston toiminnassa on kiinnitetty huomiota hitaan ajon ominaisuuksiin. Paketista löytyy myös alamäkihidastin ja napista käytettävä lukko takatasauspyörästölle. Myös neliveto kytketään nappia painamalla. Etuakselin luistoa kaitsee viskolukko.Maastossakin kotonaanKäytännössä Traxter menestyy maastossa tavallisen mönkijä, kunhan suuremmat ulkomitat huomioi. Kulunut sanonta, kuskilta loppuu kantti ennen kuin kulkupeliltä etenemiskyky, pitää Traxterissa hyvin paikkansa.Maavaraa löytyy 28 senttiä, joten isompienkin monttujen ylitys onnistuu hyvin.Koostaan huolimatta Can-Am on erittäin ketterä, mistä iso kiitos lankeaa reilusti kääntyville etupyörille. Kääntösäde jää juuri alle neljän metrin, ja käytännössä laite tuntuu kääntyvän miltei paikoillaan.Reippaasti kääntyvien pyörien ansiosta Traxterin saa liukkaalla oikaistua helposti ylipitkäksi venähtäneestä ”tappisladista”, vaikka kuski luulisi pelin olevan jo menetetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävä kuljetuskykyKippilavalle kantaa kuormaa 390 kilon verran, kun kokonaiskantavuus yltää 616 kiloon. Vetokykyä Traxterille luvataan 907 kiloa, joten hyötykuormaa saa mukaan vähintään riittävästi. Lavalle on tarjolla runsas valikoima varusteita ja korkeampia laitavaihtoehtoja, lavan pidennysmahdollisuus mukaan lukien. Saatavilla on paljon muitaknin työtä ja käytettävyyttä helpottavia lisävarusteita. Ohjaamovaihtoehtoja on erilaisia ja tarjolla on myös lämmityslaite, joten Traxterin voi varustaa ympärivuotiseksi kulkupeliksi.Mallivaihtoehtoja löytyy kaksi. Perushintainen Convenience maksaa 15 990 euroa ja Pro 18 190 euroa. Jälkimmäisen korkean hinnan vastineeksi saa kattavamman pohjapanssarin, ohjaustehostimen, kehittyneemmän viskolukon ja kahden tonnin vinssin.Kaiken kaikkiaan Traxter on erittäin pystyvä ja monipuolinen laite, jolla luonnistuu hyötyajojen lisäksi myös railakas lystinpito.Teksti ja kuvat: Sami Puskala Can-Am Traxter HD8 Hinta alkaen 15 990 € Moottori Bensiinimoottori, 800 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, kaksialueinen portaaton CVT-vaihteisto, neliveto Teho 37 kW (50 hv) Vääntö 68 Nm Vääntö 68 Nm Huippunopeus 60 km/h Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 18.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U DM-i – mukavuudesta tinkimättä 17.10.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Electric – odotettu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ällönmakeaa mahan täydeltä - kullanvärinen Cadillac Escalade -limusiini 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 - Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?