22.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Traxter HD8 – traktori, leikkikalu ja kakkosauto yhdessä paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmipaikkainen Can-Am Traxter valloittaa monipuolisuudellaan ja helppokäyttöisyydellään. Traktoriksi rekisteröitynä se hoitaa raskaiden työhommien ja teinien hupiajon jälkeen sujuvasti vaikka kakkosauton virkaa. Hyvää: käytännöllisyys, ajettavuus, ketteryys, tekniset ratkaisut. Huonoa: koppimallin korkeanpuoleinen hinta, ohjaamomelu. Can-Am Traxter edustaa mönkijämaailman premium-suuntausta. Perusmönkijään verrattuna Traxterin käyttömukavuus on aivan eri tasolla, ja LT-ajokortilla sitä saa ajaa jo 15-vuotiaana. Traxter kuuluu uuteen 60 kilometriä tunnissa kulkevaan T1b-luokkaan, joten se ei muodosta perinteisempien 40 kilometriin tunnissa rajoitettujen traktorimönkijöiden kaltaista tientukkoa.Varsinkin liukkaammalla pinnalla ajellessa Can-Amin liikkeellelähtökyky ja kiihtyvyys on autoihin nähden ylivertainen. Muille tiellä liikkujille ei mönkijän ripeä liikkuminen ole selvästikään vielä kovin tuttua, ainakaan kuljettajien hämmästyneistä ilmeistä päätellen. Kuudenkympin kattonopeus riittää normaaliin taajama- ja lähiöliikenteeseen mainiosti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen nopeudenrajoitinTraxterissa nopeudenrajoitus on hoidettu sähköisesti. Rajoitin tarttuu toimeen pehmeästi ja sivistyneesti, eikä sytytyksen katkomisella saatua nykivää rajoitinta jää kaipaamaan. Matkaa voi taittaa leppoisasti rajoittajaa vasten ajaen. Ajotuntuma on mönkijäksi hyvä. Korkean kopin nostama painopiste tuntuu kovemmassa mutka-ajossa, mutta pohjimmiltaan Traxter käyttäytyy hyvin.Eniten Traxterissa häiritsee korkea ohjaamomelu, mikä korostuu entisestään umpimallissa. Pidemmille matkoille kannattaa ottaa kuulosuojaimet.Ohjaamoon mahtuu istumaan kolme aikuista melko helposti. Käyttöä helpottaviin ohjaamojärjestelyihin ja ergonomiaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Kuskin istuimesta löytyy etäisyyssäätö ja rattia voi säätää pystysuunnassa.Kumpikin matkustajan istuin on nostettavissa ylös, ja vauraammassa Pro-mallissa niiden alta löytää suljettavan tavaratilan. Kojelauta itsessään kätkee 20 litran tavaratilan.Väännön voimalla kevyttä kulkuaTraxterin sydämenä toimii Rotaxin valmistama 800-kuutioinen V2-moottori, joka tuottaa 50 hevosvoimaa. Melko maltillista teholukemaa ei kannata liiaksi tuijottaa. Selvästi tärkeämpää on 68 newtonmetrin vääntö, joka linkoaa noin 700 kiloisen keijukaisen laukkaan hyvin kevyen tuntuisesti.Oman ansionsa liukkaaseen liikkumiseen tuo hienosti toimiva kaksialueinen CVT-variaattorivaihteisto, joka hyödyntää koneen väännön täysimääräisesti. Kehittynyt vaihteisto tunnistaa liian kovan paineen hihnassa ja varoittaa, jos kuski yrittää lähteä liikkeelle liian raskaan kuorman kanssa vaihteiston nopealla alueella.Vaihteiston toiminnassa on kiinnitetty huomiota hitaan ajon ominaisuuksiin. Paketista löytyy myös alamäkihidastin ja napista käytettävä lukko takatasauspyörästölle. Myös neliveto kytketään nappia painamalla. Etuakselin luistoa kaitsee viskolukko.Maastossakin kotonaanKäytännössä Traxter menestyy maastossa tavallisen mönkijä, kunhan suuremmat ulkomitat huomioi. Kulunut sanonta, kuskilta loppuu kantti ennen kuin kulkupeliltä etenemiskyky, pitää Traxterissa hyvin paikkansa.Maavaraa löytyy 28 senttiä, joten isompienkin monttujen ylitys onnistuu hyvin.Koostaan huolimatta Can-Am on erittäin ketterä, mistä iso kiitos lankeaa reilusti kääntyville etupyörille. Kääntösäde jää juuri alle neljän metrin, ja käytännössä laite tuntuu kääntyvän miltei paikoillaan.Reippaasti kääntyvien pyörien ansiosta Traxterin saa liukkaalla oikaistua helposti ylipitkäksi venähtäneestä ”tappisladista”, vaikka kuski luulisi pelin olevan jo menetetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävä kuljetuskykyKippilavalle kantaa kuormaa 390 kilon verran, kun kokonaiskantavuus yltää 616 kiloon. Vetokykyä Traxterille luvataan 907 kiloa, joten hyötykuormaa saa mukaan vähintään riittävästi. Lavalle on tarjolla runsas valikoima varusteita ja korkeampia laitavaihtoehtoja, lavan pidennysmahdollisuus mukaan lukien. Saatavilla on paljon muitaknin työtä ja käytettävyyttä helpottavia lisävarusteita. Ohjaamovaihtoehtoja on erilaisia ja tarjolla on myös lämmityslaite, joten Traxterin voi varustaa ympärivuotiseksi kulkupeliksi.Mallivaihtoehtoja löytyy kaksi. Perushintainen Convenience maksaa 15 990 euroa ja Pro 18 190 euroa. Jälkimmäisen korkean hinnan vastineeksi saa kattavamman pohjapanssarin, ohjaustehostimen, kehittyneemmän viskolukon ja kahden tonnin vinssin.Kaiken kaikkiaan Traxter on erittäin pystyvä ja monipuolinen laite, jolla luonnistuu hyötyajojen lisäksi myös railakas lystinpito.Teksti ja kuvat: Sami Puskala Can-Am Traxter HD8 Hinta alkaen 15 990 € Moottori Bensiinimoottori, 800 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, kaksialueinen portaaton CVT-vaihteisto, neliveto Teho 37 kW (50 hv) Vääntö 68 Nm Vääntö 68 Nm Huippunopeus 60 km/h Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa