4.7.2020

AC Cobra erikoiserät: V8:n sijaan nelos- tai sähkömoottori

AC Cobra

Alkuperäistä AC Cobraa valmistettiin noin 1 000 kappaletta, joihin tehoa haettiin kahdeksansylinterisillä v-moottoreilla. Nyt AC Cars valmistaa legendaarisesta urheiluautosta kaavasta poikkeavat erät, joista toinen toimii sähköllä ja toisen pellin alta paljastuu nelisylinterinen moottori.

Iso-Britannian vanhimpiin yhä toimiviin autonvalmistajiin lukeutuva AC Cars tuottaa erän erikoismalleja klassisesta urheiluautosta, AC Cobrasta.

Alkuperäinen AC Cobra kehitettiin Ferrarin kilpa-autojen päihittämiseksi, ja alkuperäisiä malleja valmistettiin vuosina 1961–1967. Auton konehuoneesta löytyi V8-moottoreita 221-kuutiotuumaisesta aina 428-kuutiotuumaiseen saakka.

Nyt AC Cars valmistaa erät kahta erilaista uustuotantomallia. Polttomoottoria haluaville tarjotaan AC Cobra 140 Charter Editionia, jonka voimanlähteenä toimii Ford Mustangin 2,3-litrainen nelisylinterinen turbomoottori. Tehoa tämä voimalinja tarjoaa 350 hevosvoimaa, jonka avulla Cobra kiihtyy parhaillaan nollasta sataan noin kuudessa sekunnissa. Huippunopeudeksi kerrotaan 120 mailia tunnissa, eli noin 195 km/h.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hei me puolitetaan!

Erikoisempi voimalinja on täysin sähköinen AC Cobra Series 1. Auton ulkoasun kerrotaan olevan ulkoasultaan täysin identtinen alkuperäisen Cobran kanssa.

Sähkö-Cobraa kyydittää 308-hevosvoimainen sähkömoottori, joka on asennettu auton etuosaan. Ajoakun kapasiteetti on 54 kilowattituntia. Toimintamatkaksi valmistaja on ilmoittanut noin 150 mailia (n. 240 km). Sadan kilometrin tuntinopeuteen auto kiihtyy parhaillaan 6,7 sekunnissa ja huippunopeus on sama kuin Mustangin bensiinimoottorilla toimivalla.

Kevyen komposiittikorin ansiosta auton paino on saatu pidettyä akkupaketin lisäpainosta huolimatta alle 1 250 kilogrammassa.

Autoissa kerrotaan yhä pysyttävän perinteisessä tikapuurungossa. Uusvalmisteiden ohjausta ja jarruja on päivitetty nykyaikaisen ajomukavuuden tarjoamiseksi. Sisusta on tehty perinteiseen muotoon ja värivaihtoehtoja on tarjolla neljä.

Sähkömallin hinnan kerrotaan olevan Iso-Britanniassa 138 000 puntaa (n. 155 000 euroa). Polttomoottorinen Cobra on huomattavasti edullisempi, sen voi lunastaa itselleen 85 000 punnalla (n. 95 000 eurolla). Molempia erikoismalleja tullaan valmistamaan 58 kappaletta.

Lähde: Autocar Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat