1.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Seikkailua kohti – Ford Mustang Convertible 2.3 EcoBoost A10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 55-vuotias sen kuin jaksaa porskuttaa. Ford Mustang on lupaus seikkailusta, vaikka matka suuntautuisi vain lähimarkettiin. Hyvää: tyyli, matka-ajon helppous. Huonoa: avokaton vaikutus korin jäykkyyteen, ääniraita. 55 vuotta täyttänyt Ford Mustang on jälleen löytänyt sen tunteen, että ollaan seikkailun äärellä. Mallihistoriaan mahtuu toki huonompiakin vuosikymmeniä, mutta 2000-luvun taitteessa poniauto keksi itsensä uudelleen. 2015 Euroopassa esitelty nyky-Mustang on ennättänyt jo saada kasvojenkohotuksenkin, mutta tuttu muotokieli ja auton asenne kertovat edelleen enemmän road moviesta kuin automarketista. Mustangin hankkiminen koostuu kuitenkin tietyistä valinnoista. Tärkeimmät niistä ovat moottori, katto ja niiden yhdistelmä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turbolla vai tilavuudella “Sen ainoan oikean” 5,0-litraisen vapaasti hengittävän V8-bensiinimoottorin lisäksi Mustangiin tarjotaan 2,3-litraista EcoBoostia. Ahdettu nelisylinterinen on mielenkiintoinen tapaus, sillä numeroiden valossa (290 hv & 440 Nm) sen suorituskyky riittää kookkaan kruiserin liikuttamiseen mainiosti. Näin myös käytännössä, joten EcoBoostissa onkin mieltä, mikäli mittariin kertyy runsaasti kilometrejä. Mustangin kohdalla kysymykseksi nousee kuitenkin myös ääniraita. Ahdetun moottorin ääniraita jää merkittävästi jälkeen esimerkiksi edellisen Focus RS:n esityksestä, jossa samasta voimanlähteestä on loihdittu imagoa vastaava äänimaailma. Nyttemmin tilannetta on päivitetty Ford Performance -pakoputkistolla, joten ilmeisesti tilanne on huomioitu Fordilla. Aiemmin voimalinjapäätökseen vaikutti myös vaihteisto, mutta uudempi 10-vaihteinen automaatti on tasannut peliä. Mustangin kuusivaihteinen manuaali on edelleen hyvä vaihtoehto, mutta automaatti tuo ajamiseen helppoutta. Muuten Ford Mustang onkin tutun vaivaton ajettava. Ohjaus on suora, muttei erityisen tunnokas. Mutkateillä moottoriversioista etu menee EcoBoostille, sillä V8:n suurempi keulamassa tuntuu suuntaa vaihdettaessa. Kova vai kangas Toinen merkittävä valinta Ford Mustangin kohdalla on katto. Perinteinen kovakatto, paitsi näyttää hyvältä, on merkittävästi jäykempi ja hiukan mukavampi. Jos luvassa on paljon kilometrejä tai ajokautta haluaa pidentää kesän ulkopuolelle, kannattaa harkita fastbackia. Mikäli kuitenkin luonne mielii luontoon, tarjolla on kangaskatto, joka soveltuu parhaiten hitaaseen kruisailuun V8:n kanssa. Avokatto tosin tuo esiin korin löysyyden, joka häiritsee jokaisessa töyssyssä mukautuvasta iskunvaimennuksesta huolimatta. Pehmeä kattoratkaisu on hiukan kovakattoista suhisevampi, mutta ero ei ole merkittävä. Samalla kangaskatto nipistää 76 litraa tavaratilasta. Hitaissa vauhdeissa toimiva sähkötoiminen katto vaatii vielä erikseen käsikäyttöisen lukitussalvan operointia. Ford toivoo, että avatun katon kanssa käytetään muovisia peitelevyjä, mutta ulkonäköä ja aerodynaamisuutta parantavat paneelit estävät katon sulkemisen. Halutessaan takaistuinten tilan voi uhrata lisävarusteiselle tuulenohjaimelle. 1964 ja puoli Vaivatonta kruisailuhenkeä huokuu myös Mustangin varustelu, sillä useimmat mukavuus- ja turvallisuusvarusteet ovat autossa vakiona. Vastapainoksi ohjauspyörää on toki höystetty melkoisella nappiarmeijalla, mutta ainakin auton käyttäminen on imagoon kuuluvasti suoraviivaista. Digitaalimittariston näkymistä löytyy tervetullutta ja leikkisääkin monipuolisuutta. Vuosien varrella Mustang on joutunut muuttumaan, mutta suurimmat muutokset ovat edessä. Spekulaatioissa pyörivät niin hybridit, sähköautot kuin nelivedotkin, mutta poniautonkin täytyy heijastella aikaansa pysyäkseen relevanttina. Pelkästään elokuviin sopivalla ulkonäöllä ei pärjää kuin elokuvissa. Tosin Mustangin näkeminen piristää ohikulkijoiden päivää, auton saapumiseen suhtaudutaan aina innolla. Koeajojakson viimeisinä päivinä kantautuu maailmalta viesti, että Lee Iacocca on menehtynyt 95 vuoden iässä. Automogulin pitkän uran varrelta löytyy myös Ford Mustangin ideointi, epäilijöiden vastustuksesta huolimatta 1964 alkanut laukka on kuitenkin hyvissä käsissä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ford Mustang Convertible 2.3 EcoBoost 290 A10 Hinta alkaen 66 441 € Koeajetun auton hinta varusteineen 70 876 € Moottori Bensiinimoottori 2 261 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 10-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 213 kW (290 hv), 5600 r/min Vääntö 440 Nm (3000 r/min) Vääntö 440 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,1 (yhd.) CO2-päästöt 206 g/km Mitat pituus 4789 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1396 mm, akseliväli 2720 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 5 vuotta / 100000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe