4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle Teksti Tuomas Rajala Kuva Rudi Schedl, Husqvarna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Husqvarnan flirttailu katupuolelle osoittaa kiihtymisen merkkejä. Pitkän linjan kurapyörävalmistaja tuo markkinoille ensimmäisen kaksisylinterisen moottoripyörämallinsa. Uuden Husqvarna-malliston lanseerauspaikkana toimii Marseille, joka on yksi maailman ankeimman näköisistä kaupungeista. Onneksi emme jää testaamaan uutuutta betonihelvettiin, vaan painumme syheröisille vuoristoteille. Ne tarjoavat oikeanlaisen ympäristön uudelle isolle mustanuolelle. KTM:n Duke 790 on itselleni varsin tuttu pyörä, sillä moisella on tullut ajettua parin kesän verran. Husqvarna lainaa KTM:ltä monessa. Moottori, runko, jousitus, moottoriohjaus, elektroniikka ja niin edelleen ovat pitkälti vastaavia kuin sisarmalli Dukessa. Mutta ihan suoraa yhtäläisyysmerkkiä pyörien välille ei kuitenkaan voi vetäistä. Moottori on 799-kuutioinen rivikakkonen, joka tuottaa 105 hevosvoimaa ja 87 Nm. Moottorinohjaus on terävä, kuten itävaltalaismafian muissakin tuotteissa. 801 reagoi kaasuun herkästi kaikissa ajotiloissa, mutta erityisen kiivas se on dynamic-ajotilassa, jolloin polttoainetta syötetään järjestelmään reippaimmalla tahdilla. Jousitus on tukeva, mutta ei tiukimmassa asennossakaan liioiteltu. Alusta on tukeva, ja reagoi hyvin tien epätasaisuuksiin. Paikoin asfaltti on melkoista pomppurataa, mutta Husqvarna selvittää tilanteen hienosti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rennosti selkä suorassa Yksi hienoimmista jutuista on ajoasento, joka on saatu viilattua todella rennoksi. Stonga on crossimallinen ja kuski istuu mukavan suorassa. Polvikulma on 180-senttiselle hyvä ja luonteva. Svartpilen on selvästi luoto leppoisaan kruisailuun ja sekalaiseen ajoon. Ei radalle, kuten R-version Duket. Alla pyörivät Pirellin MT60 RS:t, jotka ovat sekakelin renkaat. Niillä voi tarvittaessa vierailla jopa hiekkabaanalla. Sellaiseen ei koeajolla kuitenkaan tarjoutunut mahdollisuutta. Kun kyseessä on itävaltalaistuneen merkin tuote, elektroniikkapuoli on kunnossa. Pyörässä on kaarre-ABS:t, vaihdeavustin, säädettävät moottorikartat, säädettävä luistonesto ja keulimisenesto. Kaikkea saa säädettyä itselleen sopivasti, etenkin jos käytössä on dynamic-paketti, joka avaa pyörän säätömahdollisuudet. Husqvarna sutii ja keulii mikäli kuski niin haluaa. Mutta molemmat ilmiöt saa myös suitsittua pois. Yksi Husqvarnan eduista on luonnollisesti muotoilu. Pyörä on veistelty merkille ominaisesti karun kauniiksi. Läsnä ovat tunnistettava pyöreä etuvalo ja veistokselliset kateosat. Muotokieli jaksaa mielipiteet, toiset tykkäävät ja toiset eivät. Svartpilen 801 saattaa hyvinkin viitoittaa tietä Husse-malliston laajenemiselle entisestään, sillä ensimmäinen kaksisylinterinen on varsin toimiva tapaus. Palaamme tarkempaan koeajoon hieman tuonnempana, mutta lyhyesti voitaneen todeta, että homma toimii. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.5.2024 Moottoripyörät Adventuremoottoripyörien vertailu: kolme erilaista seikkailijaa 25.5.2024 Koeajo Koeajo: Husqvarna Svartpilen 801 – kotkan varjosta katujen kapinalliseksi 13.4.2024 Koeajo Koeajo: Husqvarna Svartpilen 401 ja Vitpilen 401 – lisää selkeyttä ja suorituskykyä 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 16.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Husqvarna Vitpilen 401 ja Svartpilen 401 6.3.2024 Ajoneuvot Husqvarna Svartpilen 801 prototyyppi julki – tuotantomalli esitellään pian 21.1.2024 Ajoneuvot Husqvarnalta uudet 401-mallit – Vitpilen kadulle, Svartpilen soralle 2.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Husqvarna Norden 901 Expedition – pohjoisen tuulahdus 16.4.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Husqvarna Norden 901 Expedition – yllättävästi erilainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan