2.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Husqvarna Norden 901 Expedition – pohjoisen tuulahdus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Husqvarnan marssi enduropoluilta kadulle on ollut vakuuttavaa. Tästä viimeisin osoitus on Norden 901 Expedition. Hyvää: moottori, suorituskyky, varusteet, maasto-ominaisuudet Huonoa: leveä istuin Perinteinen kurapyörävalmistaja Husqvarna otti ensimmäisen askeleen kohti katumallistoa vuonna 2012, kun se toi markkinoille supermotohenkisen Nuda 900:n. Rotaxin twinillä varustettu pyörä oli kiinnostava tapaus, mutta pyörä jäi omistajavaihdoksen vuoksi vain parin vuoden kokeiluksi. Vuonna 2013 Husse nimittäin siirtyi KTM-konsernin omistukseen.KTM:n päästyä Husqvarnan puikkoihin, alkoi asioita tapahtua myös katupyörämarkkinoilla. Merkki lanseerasi useita eri nakumalleja Svartpilen– ja Vitpilen–nimien alla ja pian niitä seurasi seikkailupyörä Norden 901. Hetkeä myöhemmin julkaistiin Expedition-versio.Norden jakaa samaa DNA:ta KTM:n kanssa, mikä on luonnollista. Perusperiaatteeltaan Husqvarna Norden 901 on KTM 890 Adventure. Pyörissä on sama runko, voimanlähde, jousitus ja elektroniikka. Ilkeät voisivatkin sanoa, että kyseessä on KTM Hussen kuorissa. Periaatteessa homma pitää paikkansa, mutta erojakin löytyy. Etenkin kun kyseeseen otetaan huippuunsa varusteltu Expedition.Norden Expedition on KTM 890 Adventure R:n sisarmalli. Molemmissa on pitkät joustomatkat, 18/21 rengastus ja raakalaismainen twinimoottori. Kaksikko on erittäin maastokelpoinen ja edustaa keskikokoisten adventurepyörien kykenevintä osastoa irtopäällysteellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuikea alusta maantiellä ja hiekallaNordenin maastoisemman mallin alusta on vakuuttava. Joustomatka on molemmissa päissä 240 mm, mikä on luokkansa suurin lukema. Pitkät joustovarat tarkoittavat sitä, että alustasta on ollut varaa tehdä mukava. Vaikka kyseessä on pyörä, jolla voi hyppiä crossiradalla, on se varsin mukava kaveri maantiellä.Ajotuntuma on mukava ja pehmeä, mikä ei ole itsestäänselvyys näin kykenevälle maastopelille. Husqvarna keinuu pehmeästi maantiellä ja fiilis muistuttaa jollain tapaa BMW:n isoa GS:ää. Vaikka jousitus on mukava ja pehmeä, on se samaan aikaan myös tukeva ja hyvin kantava.Alusta on KTM:n omistaman WP:n käsialaa ja keulassa on varsin järeät 48 mm XPLOR-USD tolpat. Takajousi on Xplor PDS, joka sekin on jykevää tekoa. Parhaimmillaan alustan komponentit ovat maastossa, jossa niiden toiminta pääsee kunnolla oikeuksiinsa. Husqvarnalla voi piipahtaa enduropolulla tai halutessaan crossiradalla, eikä homma jää jousituksesta kiinni.Myös voimanlähde on järeää tekoa. KTM-tehtaan 890-kuutioinen twini tuottaa 105 hevosvoimaa ja 100 Nm. Satasen rajapyykin ylitys molemmissa kategorioissa tarkoittaa prätkämaailmassa riittävää voimamäärää. Etenkin Husqvarnan tapauksessa, sillä moottorinohjaus on terävä.Vaikka monen muun valmistajan moottorit tuottavat saman voimamäärän, tuntuu Norden 901 lukemiaan rajummalta. Husqvarna keulii pelkästä kaasusta kolmella ensimmäisellä vaihteella ilman sen suurempia kommervenkkejä. Käytös ei ole luokassaan itsestäänselvyys, ja itse asiassa pitkälti KTM:n ja Hussen yksinoikeus.Nordenilla ajaessa tuleekin väkisin mieleen, että missä tilanteessa seikkailupyörään oikeastaan kaipaisi enemmän voimaa? Markkinoilla kun on tarjolla +1000-kuution luokka, jossa tehoreserviä on jopa 160 hevosvoimaa.Käytännössä suuremman tehomäärän perusteleminen on hieman hankalaa, sillä Husqvarna linkoaa sepeliä kohti taivasta hävyttömän helposti. Pikitiellä tehoa puolestaan riittää siihen, etteivät sporttipyörät pysy kyydissä. Eikä homma kyykähdä edes lisämatkustajan ja tavaroiden kanssa.Elektroniikkapaketti on huippuluokkaaHusqvarnan varustelu on luokkansa huippua. Pyörän elektroniikkapaketti on vakuuttava: kaarre-ABS, säädettävä luistonesto, vakionopeudensäädin, vaihdeavustin TFT-mittaristo, ajotilat ja keulimisenesto tuovat turvallisuutta ja ajettavuutta niin hiekalla kuin kestopäällysteellä.Etenkin yhdeksänportaisesti säädettävän luistoneston toiminta on esimerkillistä. Pyörän käytöstä irtopäällysteellä pystyy säätämään yhdeksään asentoon, joista suurin numero kaitsee takarenkaan pyörimistä tiukimmin. Ykkösasennolla luistonesto ei juuri puutu peliin ja antaa takarenkaan lyödä joutavaa menohalujensa mukaan.Käytännössä säätöasteikko kertoo kuinka paljon rengas luistaa sivuttaissuunnassa. Mikäli kuski on arka ja kokemattomampi, on suurempi numero paikallaan. Mikäli taito ja uskallus riittävä, antaa asetus 1 perän heilahtaa pidemmälle. Ja takarenkaan luistoneston saa toki pois kokonaankin, mutta harvoin se on tarpeen.Husqvarnassa on pari mieltä vaivaavaa kehityksen paikkaa. Ensimmäinen on paikoin tahmeasti toimiva vaihdeavustin. Sen haasteet tulevat esiin etenkin 1- ja 2-vaihteen välillä, jolloin järjestelmä takeltelee ja hakee askiin helposti välivapaan. Shifteri ei myöskään toimi silloin, kun pyörällä ajetaan irtopäällysteellä ja takarengas lyö joutavaa.Shifterin lisäksi toinen kehityksen paikka on istuin, joka on hieman turhan leveä. Leveyden vuoksi se painaa reisien sisälaitaan ja saa pyörän istuinkorkeuden vaikuttamaan suuremmalta kuin se onkaan. Tämä riivaa etenkin hieman lyhyempijalkaisia kuskeja. Sinänsä penkki on ihan mukava pitkillä siirtymillä.Expedition eli pyörä kaikilla herkuillaNordenista on tarjolla kahta eri mallia, joista Expedition on reilummin varusteltu. Lisänimi tarkoittaa pidempiä joustoja, korkeampaa pleksiä, kahva- ja penkinlämmittimiä, keskiseisontatukea, pohjapanssaria, pehmeitä sivulaukkuja ja toki komeampaa väriteemaa. Käytännössä Expedition-mallin kohdalla ei tarvitse katsella lisävarustelistaa, sillä pyörässä on kaikki tarvittava valmiina.Pehmeät sivulaukut tekevät pyörästä huomattavasti monikäyttöisemmän. Niiden L-mallisen muotoilun ansiosta tilavuutta on mukavasti, vaikka ulkoisesti ne vaikuttavat hieman vaatimattomilta. Viikon reissukamat mahtuvat siis kyytiin helposti, eikä kauppareissuakaan tarvitse pelätä.Erityisen ilahduttavaa on kalliimman mallin hinnoittelu, sillä Expedition–paketti kustantaa vain 2000 euroa lisää. Hinta on saataviin parannuksiin nähden niin maltillinen, että Nordenin hankkivan kannattaa ehdottomasti sijoitta rahansa varustellumpaan malliin.Husqvarna Norden 901 Expedition on pyörä, jolla voi lähteä maailmanympärimatkalle tyylillä. Sen lisäksi, että kyseessä on erittäin kykenevä laite, on se myös markkinoiden tyylikkäin adventure. Retrofiiliksen tuominen supertekniseen seikkailupyörään on resepti, jolla ei vain voi epäonnistua.Teksti ja kuvat: Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Husqvarna Norden 901 Expedition Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 889 cc Teho: 77 kW (105 hv) / 8 000 r/min Vääntö: 100 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1529 mm Istuinkorkeus: 875/895 mm Tankin tilavuus: 19 litraa Paino tankattuna. 228 kg Hinta: 22 744 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla