26.5.2024

Adventuremoottoripyörien vertailu: kolme erilaista seikkailijaa

Kuva Tuomas Rajala ja Janne Huhtala

Benelli TRK 502 X on yksi markkinoiden edullisimpia seikkailupyöriä 9000 euron hinnallaan. Mitä lisäominaisuuksia tarjoaa 7000 euroa kalliimpi Honda XL 750 Transalp? Entäpä jos sijoittaa vielä 8000 euroa sitäkin enemmän ja hankkii Husqvarna Norden 901 Expeditionin?

Mikä olisi jokapäiväiseen ajoon sopiva moottoripyörä, jolla voi myös matkailla, viihtyä sorateillä ja tarvittaessa vaikka metsäpoluilla ja kenties ihan maastossakin? Vaatimukset ominaisuuksien suhteen ovat tällöin laajat, mutta nykyiset seikkailupyörät vastaavat tähän haasteeseen yllättävän hyvin. Koska vaatimukset ovat keskenään hyvin ristiriitaiset, on lopputulos aina kompromissi. Edullisin hinta ei voi tarjota monipuolisinta varustelua ja kalleimpia jousitus- ja jarrukomponentteja. Toisaalta, onko niistä edes hyötyä keskivertomotoristille? Pidempi joustomatka lisää maastokelpoisuutta mutta saattaa samalla viedä osan vakaudesta maantieajossa. Korkeampi istuinkorkeus myös hankaloittaa pienikokoisten kuljettajien kykyä hallita pyörää. Keskinkertaisia maasto-ominaisuuksia voi kompensoida maastokelpoisemmilla renkailla, ja päinvastoin.

Pohjois-Savon maisemista löytyi maukkaita sorateitä, jotka korkeuseroineen sopivat vertailun seikkailupyörille kuin nenä päähän. Paluumatkalla hyödynnettiin pienempiä ja vaikeakulkuisempia TET-reittejä (Trans Euro Trail).

Moottorillekin asetetaan erilaiset vaatimukset maasto- ja maantieajoon. Lähdimme seikkailemaan kolmella erilaisella ja hyvin eri hintaisella seikkailupyörällä, ja jokainen niistä täyttää seikkailupyörän vaatimukset, joskin hyvin eri tavoin. Jokainen niistä myös tarjoaa paljon ominaisuuksia ja hauskuutta sekä vasta-alkajalle että jo kokeneelle motoristille. Yhteistä kaikille on mm. rivikakkosmoottori, pinnavanteet, kuusi vaihdetta ja ketjuveto sekä vailla säätömahdollisuuksia oleva tuulilasi. Eroja kolmikon välillä on niin hinta-, koko- kuin vaadittavassa ajokorttiluokassakin. Benelliä saa ajaa A2-kortilla (max 35 kW/48 hv), 92-hevosvoimainen Honda on kuristettavissa A2-korttiluokkaan ja 105-hevosvoimainen, rajoittamattoman A-kortin vaativa Husqvarna ylittää 70 kilowatin tehorajan, josta A2-kuristus saadaan lain mukaan tehdä.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia