21.1.2024

Husqvarnalta uudet 401-mallit – Vitpilen kadulle, Svartpilen soralle

Vuoden 2024 Husqvarna Vitpilen 401 ja Svartpilen 401 -malleissa on uusi runko, iskutilavuudeltaan kasvanut moottori, päivitetty elektroniikka sekä parempi ergonomia.

On siis perusteltua puhua uusista malleista, kun ulkonäön ohella tekniikkaa on uudistettu kauttaaltaan. Vitpilen ja Svartpilen jakavat saman rungon, moottorin ja jousituksen, mutta siinä missä Vitpilen on puhtaasti katupyörä, on Svartpilen muokattu ajoasennollaan ja vanteillaan sekä renkaillaan paremmin soratiekäyttöön sopivaksi.

Vitpilen 401

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suurempi iskutilavuus - moottori silti kevyempi

Viime vuodesta yksisylinterisen moottorin iskutilavuutta on kasvatettu 373 kuutiosenttimetristä 399:ään. Sylinterin poraus on pidetty ennallaan 89 millimetrissä, mutta iskunpituutta on kasvatettu neljällä millillä 64 millimetriin. Neliventtiilikannen venttiilikoneisto on saanut DLC-pinnoituksen kitkan pienentämiseksi. Moottoriteho on kasvanut yhdellä kilowatilla (nyt 33 kW) ja vääntö kahdella newtonmetrillä (nyt 39 Nm). Molemmat maksimiarvot saavutetaan aiempaa matalammalla kierrosluvulla. Valmistajan mukaan uusi moottori on kasvaneesta iskutilavuudesta huiolimatta edeltäjäänsä kompaktimpi ja kevyempi.

Svartpilen 401

Uudet 401-mallit sopivat juuri ja juuri A2-korttiluokkaan, jossa suurin sallittu tehopaino-suhde on 02 kilowattia kilogrammaa kohti. Tämä tietää sitä, että 33-kilowattisen pyörän tulee painaa minimissään 165 kilogrammaa tankattuna. Aika lähelle tätä päästäänkin, sillä Svartpilenin massaksi ajokunnossa mutta ilman polttoainetta ilmoitetaan 159 kilogrammaa ja Vitpilenin lukemaksi 154,5 kilogrammaa.

Mittaristo selkeästi parempi

Elektroniikkapaketti sisältää kaarre-ABS-jarrut supermoto-asetuksella, kallistuksen huomioivan sutimiseneston sekä vaihdeavustimen, josta Husqvarna käyttää nimitystä Easy Shift. Edellisen mallin halvan oloinen ja vaikealukuinen pyöreä mittaristo on vaihtunut viiden tuuman TFT-värinäyttöön, joka on bluetooth-yhteydellä liitettävissä älypuhelimeen. Jarrut ovat ByBren käsialaa, ja nimi viittaa siihen että suunnittelussa on ollut mukana tunnettu italialainen jarruvalmistaja Brembo. WP:n valmistamassa jousituksessa on edessä puristus- ja paluuvaimennusten säädöt, takana esijännityksen ja paluuvaimennuksen säädöt. Molemmissa päissä joustomatkaa on 150 millimetriä. Molempien mallien istuinkorkeus on 15 milliä aiempaa matalampi, nyt 820 millimetriä. Tankin tilavuus on 13 litraa.

Vitpilenin ja Svartpilenin erot

Vitpilen 401

Kaupunki- ja mutkatieajoon suunnitellussa Vitpilenissä on alumiinivaluvanteet ja urheilulliset Michelin Power 6 -ensiasennusrenkaat. Satula on yksiosainen ja aiemman mallin clip on -ohjaustanko on vaihtunut suoraan malliin, jolloin ajoasento on muuttunut samalla pystymmäksi. Valmistajan mukaan kuljettajalla on aiempaa väljemmät tilat huolimatta madaltuneesta istuinkorkeudesta. Vitpilenin hinta on 8081 euroa.

Svartpilen 401

Svartpilenissä on pystympi ajoasento, pinnavanteet ja karkeakuvioiset Pirelli Scorpion STR -kumit, ajovalon päällä pieni ”flyscreen”-ilmanohjain, tankin päälle sijoitettu tavarateline ja erillisistuimet sekä matkustajalle kiinnipitokahva. Svartpilenin hintalappuun on kirjoitettu 8204 euron lukema.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Husqvarna

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat